پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی یادگاری ز سپاهان ما را بس

صنایع دستی

یادگاری ز سپاهان ما را بس

اصفهان آثار و بناهای متعدی دارد که با وجود تزیینات متنوع اعم از نقاشی، کاشی‌کاری، آینه‌کاری نمایشگاهی از هنرهای مختلف به حساب می‌آیند. با این حال نمی‌توان بدون یادگاری از صنایع دستی خاص اصفهان و حاصل زحمت هنرمندان این خطه، از سفر بازگشت.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | nike lunar force one hypebeast shoes price guide - Nike Kobe 7 - TransparenciaShops

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ سفر به اصفهان با جاذبه‌های بی‌شماری که در این شهر جای دارد، هر چند متنوع و جذاب خواهد بود اما بدون صنایع دستی و هنرهای ظریف ناقص خواهد بود. بازار بزرگ اصفهان محیطی فراهم کرده که مسافر بتواند ضمن بازدید از آثار تاریخی، انواع آثار هنری را دیده و یادگاری از سفر خود تهیه کند و همچنین با نحوه ساخت برخی آثار آشنا شود.

مینیاتور
شهر اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز هنر و صنایع دستی در کشور مطرح است. هنر مینیاتور که در ایران از سابقه‌ای درخشان برخوردار است یکی از این هنرهاست و مکتب اصفهان ضمن تأکید بر جزئیات با تصاویری تأثیرگذار آخرین مکتب تاریخی مهم مینیاتور ایران است. گل‌های زیبا،‌ زنان و مردانی با لباس‌های باشکوه و زندگی روزمره موارد دیگری هستند که در مینیاتور مکتب اصفهان دیده می‌شود. سخن از مینیاتور اصفهان بدون ذکر نام از هنرمند این عصر،‌ رضا عباسی ممکن نخواهد بود.
 
قالی‌بافی
پس از معماری در عصر صفوی،‌ نساجی و فرش‌بافی از اهمیت زیادی برخوردار بودند. کارگاه‌های قالی‌بافی متعددی در این دوره در اصفهان دایر شد و به بافت فرش‌های نفیس پرداختند. به این ترتیب اصفهان به مرکز فرش‌های نفیس تبدیل شد.
 
کاشی‌سازی
کاشی‌سازی از دیگر صنایع دستی است که از سابقه ‌دیرینه‌ای در اصفهان برخوردار است. کاشی‌های فیروزه‌ رنگ مناره‌های ساربان و زیار،‌ نمونه‌های قدیمی‌ کاشی این شهر هستند. اما در آثاری چون مساجد جامع عباسی و شیخ لطف‌الله و مدرسه چهارباغ که نماهای بیرونی و داخلی با کاشی‌های معرق و هفت رنگ تزیین شده‌اند،‌ این هنر به خوبی نمایان است.
هنرهای میناکاری، منبت‌کاری،‌ قلم‌کاری،‌خاتم‌کاری،‌ قلم‌زنی و زری‌بافی هنرهای دیگری هستند که جلوه‌ی دیگری به اصفهان بخشیده‌اند.
 
سوغات
علاوه بر صنایع دستی و کارهای هنری، اصفهان سوغات دیگری نیز دارد که سفر را به کام مسافر شیرین می‌کند. گز یکی از این سوغات است که گونه های مختلفی دارد و بسته به سلیقه و ذائقه می‌توان انتخاب کرد. گاهی نیز باید جست‌وجو کرد تا ممتاز آن را یافت. یکی دیگر از سوغات اصفهان پولکی است در طعم‌های متفاوت.
 
چگونه به اصفهان برویم؟
از آنجا که اصفهان یکی از شهرهای پرتردد به حساب می‌آید در نتیجه راه‌های دسترسی متعددی نیز در اختیار مسافر هست.
فرودگاه این شهر به مقاصد تهران، تبریز، مشهد، کیش و اهواز پرواز دارد و برای تخمین هزینه سفر باید گفت بهای بلیت تهران حدود 55هزار تومان است.
راه‌آهن، امکان دیگری است که در دسترس مسافران قرار دارد. بین اصفهان و شهرهای تهران، مشهد و بندرعباس این سفر میسر است. درباره هزینه سفر نیز باید گفت نرخ بلیت تهران حدود 7هزار تومان و نرخ بلیت مشهد نیز بسته به نوع قطار، حدود 23 یا 39هزار تومان خواهد بود. هزینه بلیت اصفهان به بندرعباس نیز که قطار آن یک روز در میان حرکت می‌کند، 21هزار تومان است.
 
در حوزه تردد جاده‌ای نیز مقاصد مختلفی با اصفهان در ارتباط هستند. لازم است یادآور شد که دو پایانه کاوه در شمال و صفه در جنوب شهر اصفهان مبادی ورودی و خروجی شهر هستند که مسافر می‌تواند در نظر داشته باشد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه