جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی ميناي اصل، ضدخش است

صنایع دستی

ميناي اصل، ضدخش است

به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی:در حال حاضر بسياري از رشته‌هاي شاخص از جمله مينا به دليل نداشتن شناسنامه و درجه‌بندي كيفيت و قيمت به صورت تقلبي روانه بازار میشود. از اينرو آشنايي با روش شناخت اصل و فرع آن ضروري است.

ميناي اصفهان
خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه صنايع دستي ـ گفته مي شود بازار صنايع دستي به جهت ورود اجناس چيني و كپي برداري هاي داخلي از اعتبار و اطمينان لازم برخوردار نيست. چرا كه هنوز بسياري از رشته هاي اصيل وشاخص ازجمله "مينا" به دليل نداشتن شناسنامه و درجه بندي كيفيت و قيمت، به صورت تقلبي به خريداران صنايع دستي عرضه مي شود. صنعتگران صنايع دستي معتقدند درحال حاضر آزمودن روش هاي تجربي بهترين شيوه براي شناخت اصالت اثر به شمار مي رود. به طوري كه ضدخش بودن تنها سنگ محك شناخت ميناي اصيل است.

"رضا اسماعيلي"ميناكار برجسته اصفهاني با بيان اينكه از سبك هاي مختلف مينا تنها سبك صفوي باقي مانده است به CHN گفت: درحال حاضر ميناي موجود در بازار عموما سبك صفوي است كه زيركار آن از مس تشكيل شده است و تنها راه شناخت ميناي اصل اينست كه زيركارآن از مس تشكيل شده باشد. به طوري كه پايين و بالاي شي كه درواقع لبه كار محسوب مي شود به دليل نداشتن لعاب مي توان با يك جسم سخت و فلزي روي آن خش كشيد تا مشخص شود كه زير آن از مس سرخ ساخته شده باشد نه آهن و حلبي. همچنين مي توان برسطح كار نيز اين عمل را با خش و حرارت انجام داد به گونه اي كه اگرتقلبي باشد و از رنگهاي روغن و گواش استفاده شده باشد با حرارت پاك رنگ ها پاك  مي شود.

استادكار اصفهاني با تاكيد براينكه ميناي اصيل از جلا و شفافيت برخوردار است ادامه داد: رنگ مينا بايد خوشرنگ و براق باشد و صفحه كار كاملا صيقل خورده و زبر نباشد.ضمن اينكه ضدخش بودن اصلي ترين عاملي است براي شناسايي جنس اصيل از تقلبي است.
به اعتقاد وي نداشتن شناسنامه كالا و كپي برداري ازجمله مشكلاتي است كه باعث ركود صنايع دستي شده است به طوري كه بسياري از دانش آموختگان صنايع دستي بعد از گذراندن دوره كوتاه آموزش صنايع دستي با اخذ مجوز وارد بازار كار مي شوند و با توليدات بي كيفيت به كپي از آنجه بوده مي پردازند اين درحالي است كه صنايع دستي نيازمند ابتكارو نوآوري است.

درحال حاضر در شهري چون اصفهان بازار صنايع دستي از ساختار منسجمي تشكيل نشده است ميدان امام سرشار از كپي هاي  صنايع دستي است به طوري كه انتظار مي رود بعد از گذشت قرن ها از توليد صنايع دستي هررشته براي ورود به بازار جهاني و رقابت با ديگر كشور از برند معتبر برخوردار باشد.
اسماعيلي در اين خصوص مي افزايد: بازار به گونه اي شده است كه ديگر توليدكنندگان در رشته هاي تخصصي خود فعاليت نمي كنند. فرش فروش و قلمزن به محض اينكه مي بينند رونق گرفتن ميناو ديگر رشته به تغيير كاربري مي پردازند. و اين امر از كيفيت اجناس توليدي به شدت مي كاهد. به طوري كه دررشته ها ي صنايع دستي برند معتبر ديده نمي شود.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | adidas chunky sneakers white gold women jeans size

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه