جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی قنات؛ میراث در خطر کویر- 30 درصد قنوات خراسان جنوبی خشکید

قنات؛ میراث در خطر کویر- 30 درصد قنوات خراسان جنوبی خشکید

خبرگزاری مهر: قناتها به عنوان سرمایه های ملی نقش و اهمیت به سزایی در توسعه بخش کشاورزی خراسان جنوبی می توانند ایفا کنند اما به دلیل خشکسالی هم اکنون 30 درصد قنوات این استان خشکیده و در صورت ادامه روند فعلی این سرمایه عظیم و یادگار ارزشمند پیشینیان نابود خواهد شد.به گزارش خبرنگار مهر، قنوات بخشی از میراث ملی و كهنسال ایران است، که در معرض خطر خشک شدن قرار دارند، هر چند امروز تلاش می شود تا توجه ویژه ای به احیا و حفاظت از قنات شود اما هنوز هم بسیاری از این مواریث تاریخی در معرض خطر آلودگی و خشک شدن قرار دارند.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | boys nike jordan retro flyknit shoes women High OG Panda - air max 95 cool grey neon yellow - Grailify

بسیاری از قنات ها از ارزش بالایی برخوردار بوده و قابلیت ثبت در میراث ملی را دارند، که تاكنون تعداد اندكی از آنها ثبت شده و شاید یکی از عوامل خشک شدن و عدم توجه به قنات ها نیز همین باشد.

احداث چاه های عمیق و ورود فاضلاب های شهری از دیگر علل خشك شدن و یا تخریب كیفی قنات ها است.

امروز قنات ها بخشی از مهمترین فرهنگ كشاورزی در ایران و جهان هستند که در ایران و كشورهایی كه به نحوی با خشكسالی مواجهند، قنات مهمترین منبع آبی كشاورزان به شمار می رود.

 طی دو دهه گذشته، احداث چاه های عمیق و ورود فاضلاب های شهری باعث خشک شدن و یا تخریب كیفی قنات ها شده است.

خراسان جنوبی دومین استان کشور در تعداد قنوات

ایران یكی از كهن ترین كشورهای جهان در احداث قنات است که خراسان جنوبی دومین استان کشور از لحاظ تعداد  قنوات ثبت شده است.

خشکسالی های 15 ساله در این استان موجب خشک شدن 30 درصد قنوات استان شده که در حال حاضر سه هزار رشته قنات استان خشک شدند و در صورت ادامه روند فعلی این سرمایه عظیم و یادگار ارزشمند پیشینیان نابود خواهد شد.

 

هم اکنون هشت هزار رشته قنات در  خراسان جنوبی وجود دارد که تنها شش هزار رشته قنات شناسایی و ثبت شده است.

این استان در ربته دوم تعداد قنوات قرار دارد که با ثبت دو هزار قنات باقیمانده در رتبه نخست کشور قرار می گیرد.

احیاء قنوات در ردیف تسهیلات طرح توسعه کشاورزی قرار گرفت

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، اظهارداشت: از آغاز امسال احیاء و مرمت قنوات استان نیز در ردیف طرح هایی توسعه بخش کشاورزی قرار گرفته و از این طریق تسهیلات دریافت می کند.

حسین اصغری با بیان اینکه  تاکنون شش هزار و شش رشته قنات در استان ثبت شده است، افزود: حدود دو هزار رشته قنات به دلیل قرار داشتن در کوهپایه ها و نقاط دوردست در فهرست آمار مشاوران و آمارگیران قرار نگرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد: این تعداد قنات باقی مانده با همکاری شرکت آب منطقه ای استان به ثبت خواهد رسید.

اصغری با اشاره به اینکه احیاء و مرمت قنوات به دلیل تامین آب مورد نیاز کشاورزی روستاها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، عنوان کرد: در این راستا  برای احیاء قنوات کمک های بلاعوض دولتی به استان اختصاص یافته است.

اختصاص 24 میلیارد تومان اعتبار دولتی برای احیای قنوات خراسان جنوبی

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه از سال 84 تاکنون حدود دو هزار و 55  رشته قنات از محل اعتبارات دولتی احیاء و مرمت شده است، افزود:  در این راستا  24 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای استان مصوب شده است.

 

وی ادامه داد: از این رقم  19 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار در استان جذب و در زمینه احیاء و مرمت قنوات هزینه شده است.

اصغری با بیان اینکه طرح توسعه بخش کشاورزی استان نیز تسهیلات ویژه ای در بخش کشاورزی پرداخت کرده است، افزود:  در این راستا طی چهار ماه گذشته  50 رشته قنات به کارگروه کشاورزی معرفی شده است.

به گفته وی این تعداد قنات به مبلغ یک میلیارد تومان معرفی شده است.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از محل تسهیلات جدید طرح توسعه کشاورزی در سال جاری، اعتبارات مطلوبی اختصاص خواهد یافت که کلیه متقاضیان احیاء قنات می توانند از این تسهیلات ارزان و طولانی مدت برخوردار شوند.

با توجه به اینکه قنوات استان قدمت زیادی داشته و در طول حیات خود در معرض آسیبهای ناشی از بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله و در سال های اخیر خشکسالی بوده اند نیاز به توجه بیشتری دارند، هم اکنون 50 درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند که ای امر  خود ضرورت احیاء قنوات ر ادر استان دو چندان می کند.

قنوات به به عنوان سرمایه ملی نتایج دسترنج آبا و اجدادی ما طی قرون گذشته می باشند و جزئی از تاریخ و گذشته ما به شمار می آیند پس باید جدی تراز گذشته مورد توجه قرارگیرند.

............

گزارش: مریم بهلولی منش

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید