جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی مراسم رونمایی کتاب «ستاره‌‌های نبرد هوایی – دفتر یکم» برگزار شد

رویدادهای فرهنگی

مراسم رونمایی کتاب «ستاره‌‌های نبرد هوایی – دفتر یکم» برگزار شد

مینا ایزدی

 

دوشنبه 30 بهمن‌ماه 1391 در تالار سورهٔ حوزه هنری، مراسم رونمایی از دفتر نخست کتاب «ستاره‌‌های نبرد هوایی» نوشتهٔ امیر سرتیپ خلبان احمد مهرنیا برگزار شد.

اجرای موسیقی بوسیلهٔ گروه موسیقی نیروی هوایی ایران آغازبخش مراسم بود. پس از اجرای موسیقی، آقای مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری به ایراد سخنرانی پرداخت. مرتضی سرهنگی که از فرزندان نیک این آب و خاک است و سراسر زندگی‌اش را به تهیهٔ خبر و پژوهش و چاپ خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس گذرانده است در سخنرانی‌اش چنین گفت: خاطرات قدیمی‌ترین همدم انسان است... آنچه در این جنگ روی داد ابزار دشمن نبود زیرا آنان نقشهٔ بزرگی داشتند. نقشهٔ دشمن تجزیهٔ ایران به پنج کشور بود. در این رابطه طه یاسین رمضان گفته بود که ما می‌خواهیم ایران وجود نداشته باشد. پنج ایران کوچک برای ما بهتر از این ایران بزرگ است.
وی افزود: ما در ایران از 19 کشور اسیر داشتیم. مانند مصر، سودان، اردن، یمن، مراکش و ... و من به عنوان خبرنگار با آنها گفتگو کردم. او در پایان گفت یکی از کارهایی که باید انجام شود ترجمهٔ خاطرات خلبان‌های ایران به‌زبان‌های دیگر است. زیرا خیلی‌ها می‌خواهند بدانند خلبان‌های ایران در عملیات الولید چگونه تا اردن پرواز کردند؟

 

دیگر سخنران این برنامه عزیز نصیرزاده معاون هماهنگ کننده فرماندهی نیروی هوایی ایران بود.
او سخنرانی خود را چنین بیان کرد: دشمنان پیش از جنگ به تحریک قوم‌ها و ایجاد ناآرامی در کردستان و خوزستان و همچنین به اخراج ایرانی‌ها از عراق پرداختند تا زمینه را برای جنگ با ایران آماده کنند. بنابراین صدام از دیدگاه آنها گزینهٔ مناسبی بود زیرا او از عقاید توسعه طلبانه برخوردار بود و هم داعیهٔ رهبری کشورهای عربی را داشت.
نصیرزاده افزود: در آغاز جنگ نیروی هوایی نقش پررنگی داشت. آن‌روزها تمام بار جنگ بر دوش نیروی هوایی بود که صدام بعدها اعتراف کرده بود، دربارهٔ نیروی هوایی ایران محاسباتش اشتباه بود. بنابراین تلاش کرد جنگ را فرسایشی کند.
نصیرزاده در پایان گفت: کلِ توانمندیِ مادیِ دنیا در برابر تواناییِ معنویِ ایران بود یعنی
جنگ مادیات با معنویات بود.

در بخش بعدی برنامه فیلم مستندی از گفتگوی چندتن از خلبانانِ دلاور ایران پخش شد. در این فیلم خلبان‌ها خاطراتشان از جنگ را بیان می‌کردند. این فیلم بسیار خوش ساخت بود و با گزینش موسیقی زیبا، باشندگان را تحت تأثیر قرار داد.

 

پس ازآن آقای احمد مهرنیا نویسنده کتاب «ستاره‌‌های نبرد هوایی» و همچنین کتاب مشهور الولید به ایراد سخنرانی پرداخت. مهرنیا بیان کرد: کتاب الولید را که نوشتم یک کارگروهی بود اما پس از آن با نام‌هایی روبرو شدم که خود نیز آنها را نمی‌شناختم که بسیار حیرت‌زده شدم. بنابراین تصمیم گرفتم کتابی بنویسم تا برای نسل‌های آینده یک یادگاری بگذاریم که بدانند این روزهای استقلال و امنیت بر دوش چه کسانی بود. قهرمانان بزرگی مانند سرهنگ آذربرزین ناشناخته مانده‌اند همچنین بسیاری از خلبان‌ها درگیر مسایل اقتصادی هستند.

 

در بخش دیگر برنامه ازچند تن از فرزندان خلبانان از مسن‌ترین تا کوچک‌ترین تقدیر شد که با یک عکس یادگاری بر روی سن همراه بود. این مراسم خوب با یک شعر زیبا که مجری برنامه آقای خادمیان آن را برای باشندگان خواند پایان یافت.

ما وارث مرگ‌های با لبخندیم
یادآور موج خیزی اروندیم

ای دوست چه عزتی از این بالاتر
فرزند عقاب‌های بی‌مانندیم

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه