چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز تومان یا دریک کدامیک؟

نگاه روز

تومان یا دریک کدامیک؟

 

برگرفته از انجمن پارسیک
تصمیم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تغییرنام واحد پول ایران و برداشتن سه صفر از واحد پول جدی است. تغییر نام واحد پول یک کار خجسته و میمون است و بکارگیری نام ریال از کج راهی های رژیم پهلوی بوده است. چون ریال نامی بیگانه، نا ایرانی و اسپانیولی است و از زمان بکارگیری آن هیچگاه مردم و حتی دولت از آن بهره نمی بردند. در تمام این مدت تنها صدا و سیما بود که واحد ریال را به رسمیت می شناخت و با وجود پافشاری 60 ساله این رسانه بزرگ بر نام ریال هیچگاه بر زبان مردم نیفتاد. اکنون دو پیشنهاد روی میز بانک مرکزی است. تومان و داریک(دریک)
نظر ریس کل بانک مرکزی واحد تومان است. البته تومان از ریال خیلی بهتر است ولی باید توجه داشت که تومان یک واژه مغولی است و از دوران مغولها در ایران به جای مانده است و شایسته نیست نام مغولی روی پول خود نهیم.
"دریک" گویا واحد پول هخامنشی بوده که از دارا(داریوش) گرفته شده و بسیار زیباتر است ولی در برابر تومان ناآشناتر است و زمانی برای جا افتادن نیاز دارد امیدواریم که این طور شود. یکی دیگر از پولهای مهم هخامنشی کرشه است که دقیقا ریشه آن آشکار نیست شاید از نام کوروش گرفته شده باشد. در هر صورت نام "کرشه" و "در یک" بسیار شایسته تر برای نام واحد پول ملی نسبت به نام مغولی تومان بوده و هر سه از ریال بهتر هستند.
امیدواریم کسانی پیدا شوند که به صورت ایمیل یا نامه یا رودرو به بزرگان بانک مرکزی ایران در مورد مغولی بودن نام تومان هشدار دهند.

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1390-05-01 14:10
اميدوارم اين كار با كارشناسي همراه باشد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید