پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر ریاض در پایان ماه مبارک رمضان شعله ور می شود - تظاهرات در جده و قطیف

خبر

ریاض در پایان ماه مبارک رمضان شعله ور می شود - تظاهرات در جده و قطیف

شهر القطیف و جده در حالی شاهد گسترش اعتراضات بود که یکی از فعالان سیاسی عربستانی از تحرکات وسیع در ریاض در پایان ماه رمضان و هنگام برپایی نشست همبستگی اسلامی خبر داد.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike air force suede blauw shoes boots sale free

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المنار گزارش داد: اهالی شهر القطیف در شرق عربستان طی تظاهرات گسترده ای خواستار آزادی شیخ "نمر النمر" روحانی مشهور عربستانی شدند.

همچنین شهر جده در غرب عربستان شاهد تحصن تعدادی از خانواده های زندانیان دربند آل سعود بود که آنها خواستار آگاهی از سرنوشت فرزندان خود شدند.

در همین حال گزارش ها حکایت از آن دارد که نیروهای امنیتی در پاسخ به تظاهرات مردم ، به منازل مردم حمله کرد و تعداد زیادی از شهروندان را دستگیر کردند.

پایگاه اطلاع رسانی قطیف نیز خبر داد که نیروهای امنیتی آل سعود در برخی منازل تمام فرزندان پسر را دستگیر کرده‌اند.یک نفر نیز شب گذشته هنگام فرار از دست نیروهای امنیتی آل سعود با شلیک گلوله مجروح شده که تاکنون گزارشی از وضعیت کنونی وی در دسترس نیست.

این در حالی است که علی الاحمد فعال سیاسی عربستانی تاکید کرد: بازداشت شیخ نمر باقر النمر جنبش گسترده ای در تمامی عربستان ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: شهر ریاض هنگام برگزاری نشست همبستگی اسلامی شاهد  تحرک گسترده ای خواهد بود.

الاحمد گفت: تحرکات ضد آل سعود فراگیر شده است زیرا آنها مخالف آزادی بیان هستند و می خواهند که مردم عربستان مطیع و رام آنها باشند.

وی افزود: رژیم فقط به ابزار امنیتی می اندیشد زیرا تظاهرات که در برابر وزارت کشور در جده برگزار شده بود تظاهراتی آرام بود اما رژیم اقدام به بازداشت برخی از آنها کرد.

الاحمد بیان کرد: اعتراضات زندان الحائر به شدت سرکوب شد و استخوانها زندانیان را شکستند و برخی از زندانیان به دنبال آن به زندان منتقل شدند.

وی افزود: رژیم در اندیشه است که اعتراضات فروکش می کند در حالی که خواسته های مردمی روبه افزایش است و عربستان در پایان ماه رمضان شاهد تحرکات وسیع علیه آل سعود خواهد بود.

الاحمد بیان کرد: مفتی عربستان صلاحیت ندارد و انتخاب وی کاملا سیاسی بوده است و فقط به منزله بوق رژیم سعودی است زیرا وی حتی زبان عربی را نیز به خوبی نمی داند.

این در حالی است که پرس تی وی نیز از ریاض گزارش داده بود که مردم در این شهر در حمایت از زندانیان سیاسی تظاهرات کردند و خواستار آزادی آنها شده‌اند.

500 زن سعودی نیز با صدور نامه‌ای برای علمای مذهبی خواستار حمایت آنها برای آزادی زندانیان سیاسی در کشورهای حاشیه خلیج فارس شده‌اند.  زنان عربستانی در نامه خود خبر داده‌اند که بیش از 30 هزار زندانی سیاسی در عربستان سعودی وجود دارد.

این نامه پس ازآن نوشته شده که در درگیری بین طرفداران رژیم آل سعود با تعدادی از زندانیان مخالف رژیم در زندان "الحایر" در اطراف ریاض دو نفر کشته شدند.

عربستان در یک ماه گذشته شاهد موج گسترده‌ای از اعتراضات داخلی به رژیم حاکم این کشور بوده است که با برخورد شدید رژیم حاکم مواجه شده است.

مخالفان دولت عربستان در حال برنامه ریری برای فعالیت های منسجم تر علیه ظلم و جنایات آل سعود هستند، این در حالی است که اعتراضات مردمی در این کشور به ادامه بازداشت ایت الله شیخ نمر هم ادامه دارد .

همچنین علاوه بر تحولات یادشده، مردم در قطیف عربستان در حمایت از آیت الله نمر باقر النمر تظاهرات کردند و خواستار آزادی وی از زندان‌های رژیم آل سعود شدند.معترضان با سر دادن شعار‌هایی در حمایت از روحانی شیعه دستگیر شده توسط رژیم آل سعود، این اقدام را محکوم کردند.

روز گذشته نیز معترضان در حمایت از آیت الله النمر در العوامیه با برگزاری تظاهراتی با عنوان "به لرزه درآوردن طاغوت" خواستار آزادی وی شدند. آیت الله النمر دو هفته قبل توسط نیروهای امنیتی آل سعود دستگیر شد و این در حالی است که وی به ضرب گلوله نیروهای امنیتی زخمی شده بود.

متذکر می شود که مقامات سعودی در پی تشدید اعتراضات مردمی در چندین شهر این کشور، آنها آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر را از بیمارستان نظامی درالدمام به بیمارستان امنیتی در ریاض منتقل کردند. برادر آیت الله نمر باقر النمر اعلام کرد که مقام‌های سعودی برادرش  را از بیمارستان نظامی در الدمام به بیمارستان امنیتی در ریاض منتقل کرده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری مرکز حقوق بشر الشرق، محمد النمر اعلام کرد انتقال آیت الله نمر رسماً به خانواده‌اش اعلام شده و قرار است در ناحیه ران وی عمل جراحی انجام شود. پس از بازداشت و زندانی کردن آیت الله النمر، مقام‌های سعودی اجازه گرفتن وکیل مدافع به او ندادند و هر روز وی بدون حضور وکیل بازجویی می شود.

از سوی دیگر براساس اعلام منابع خبری دادگاهی در عربستان سعودی دو تن از شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز را به زندان و تحمل ضربات شلاق محکوم کرد.

دادگاهی در قطیف، واقع در استان الشرقیه عربستان روز سه‌شنبه 3 مرداد دو تن از معترضان را به اتهام شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز به 6 ماه زندان و 120 ضربه شلاق محکوم کرد.

به گفته یک منبع به روزنامه حکومتی الیوم عربستان، در دادگاه جنایی قطیف پرونده 6 نفر دردست بررسی است.

همچنین برخی منابع خبری اعلام کردند نیروهای امنیتی رژیم آل‌سعود زندانیان سیاسی را در جنوب ریاض به شدت سرکوب و از درمان مجروحان جلوگیری کردند.ناآرامی های جدیدی در زندان سیاسی «الحایر»، واقع در در 30 کلیومتری جنوب ریاض ، روی داده است.

ناآرامی در این زندان درحالی روی می‌دهد که هفته پیش نیز بین زندانیان سیاسی و زندانبانان درگیری روی داد که نیروهای امنیتی دخالت و زندانیان را سرکوب کردند.شاهدان عینی درباره ناآرامی‌های تازه اعلام کردند زندانیان بند 10 این زندان، که زندانیان سیاسی در آن نگهداری می شوند، مورد ضرب و جرح شدید زندانبانان قرار گرفته و سپس  به بند نهم منتقل شده‌ و با  وجود زخم‌های شدید و خونریزی از درمان محروم شده‌اند.

بیشتر زندانیان سیاسی در عربستان بدون مجوز قانونی و محاکمه در حبس به سرمی برند و کسی از شمار واقعی آنها اطلاعی ندارد، اما جنبش های مردمی که خواهان آزادی زندانیان سیاسی‌اند شمار آنها را هزاران نفر دانسته‌اند.

علاوه بر این تحولات خبرها حاکی است که مخالفان رژیم آل سعود با هدف هماهنگی و نزدیکی دیدگاه ها اولین کنفرانس خود در خارج از کشور را برای آزاد سازی کشور برگزار می کنند. این مخالفان برای نزدیک کردن  دیدگاه ها و هماهنگی میان خود شبکه های ماهواره ای راه اندازی و نشریاتی منتشر خواهند کرد.

پایگاه الکترونیکی"وعی نیوز" به نقل ازمنابع مخالف حکومت سعودی تاکید کرد که دیدارهایی میان مخالفان برای توافق برسر برگزاری کنفرانس طی روزهای آتی صورت گرفته و ممکن است کنفرانس در لندن و یا بیروت برگزار شود.

یک مخالف عربستانی که خواست نامش فاش نشود به وعی نیوز گفت:همه گروههای سیاسی بر تضمین حق مردم در تعیین سرنوشت خود و برپایی کشوری مدنی که به آزادی و دمکراسی برای همه گروههای مذهبی و فرهنگی و سیاسی ایمان دارد، توافق نظر دارند.

این منبع ناشناس از احتمال حضور شخصیتهای سیاسی از جمله "سعد الفقیه" و مضاوی رشید"، "حمزه حسن"، "فواد ابراهیم"، "محمد مسعری" در این کنفرانس خبرداد.این مخالف سعودی تاکید کرد که برای تعیین سرنوشت خود و استقلال تام کشور به عنوان کشوری عربی آزاد، مستقل و دارای حاکمیت و رهایی از دیکتاتوری آل سعود مصمم هستیم .

جبهه معارضان دمکرات عربستان تاکید کرد که خواهان تبدیل شدن به تشکلی سیاسی زیرچتر دمکراسی و در چارچوب دولت نهاد محور است نه نظام پادشاهی.مخالفان، نظام پادشاهی آل سعود را بین دو امر مخیر کرده اند یا اینکه آزادی و عدل و مساوات در کشور برقرار شود و یا به طور مسالمت آمیز از قدرت کناره گیری کند.

عربستان در مناطق شرق کشور شاهد اعتراضات مردمی است که رژیم اجازه پوشش خبری آنها را نمی دهد این اعتراض ها پس از بازداشت شیخ "نمر نمر" و کشته شدن تعدادی از معترضان بیشتر شده است

از سوی دیگر ناپدید شدن "شیخ حسین مکرمی" رهبر اسماعیلیان عربستان و یمن در پی انتشار عکسی جدید از وی دوباره مورد توجه پیروانش قرار گرفته و به کابوس برای مقام های امنیتی عربستان و یمن تبدیل شده است.

هواداران رهبر اسماعیلیان به مقام های عربستانی و یمنی درباره مشخص شدن وضعیت رهبر شان هشدار دادند. درحالی که مقام های عربستانی و یمنی می گویند مکرمی چند سال پیش فوت کرده ، اخیرا عکسی  در چندین پایگاه خبری منتشر شده که امید و آرزوهای تازه ای در باره احتمال زنده بودن وی در دل پیروانش ایجاد کرده است.

پیروان مذهب اسماعیلیه که در منطقه نجران عربستان و مناطق مختلفی از یمن مستقر هستند، سازمان اطلاعاتی عربستان و یمن را پشت پرده ناپدید شدن رهبر خود می دانند و اعتقاد دارند مکرمی  چند سال پیش در یک اقدام و توطئه سازمان یافته و گسترده ربوده شده است.

پیروان شیخ مکرمی می گویند که تکذیب و یا تایید اخبار دست داشتن مراکز قدرت در یمن و عربستان در ناپدید شدن مکرمی بر شک و تردیدها درخصوص دست داشتن آنها در این جنایت می‌افزاید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه