جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر برگزاری همایش بین‌المللی «آب به‌مثابه میراث»، ۲۷ ـ ۳۱ مه ۲۰۱۹ (۶ ـ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸)، جیائی، تایوان

خبر

برگزاری همایش بین‌المللی «آب به‌مثابه میراث»، ۲۷ ـ ۳۱ مه ۲۰۱۹ (۶ ـ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸)، جیائی، تایوان

موسسۀ بین‌المللی مطالعات آب تایوان با همکاری ایکوموس هلند و مرکز میراث و توسعۀ جهانی هلند، از ۲۷ تا ۲۳ مه ۲۰۱۹ (۶ تا ۱۰ خرداد ۱۳۹۸) همایش بین‌المللی‌ای با عنوان «آب به‌مثابه میراث» در شهر جیائی، جزیره‌ای زیبا در حاشیۀ اقیانوس آرام که در حکم دروازۀ قارۀ آسیاست، در تایوان برگزار خواهد کرد.

 

چرا «آب به مثابه میراث»؟

آب از ملزومات بنیادی بدن انسان و سطح کرۀ زمین است. آب بخشی جدایی‌ناپذیر از محیط طبیعی و لازمۀ هر نوع حیات، از جملۀ حیات انسان، بر سیارۀ زمین است. برای مثال، آب برای آشامیدن، کشاورزی، حمل و نقل، و ایجاد انرژی ضرورت دارد و علاوه بر آن، در جهان‌بینی کلیۀ جوامع نقشی اساسی دارد. با این همه در جهان معاصر ابعاد عملکردی و میراثی مدیریت آب را جدا از هم انگاشته‌اند. از این روست که مهندسان و دولتمردان برای فراهم آوردن و رساندن آب مصرفی تلاش می‌کنند اما مردم آب را در تفریح و مناسک و آیین‌ها به‌کار می‌گیرند.

عبارت «آب به مثابه میراث» تذکاری است بر اینکه آب میراث این سیاره و همۀ جوامع انسانی و گونه‌های غیرانسانی است. آب حقیقتاً حیات است، چراکه تا ۶۰٪ از بدن انسان بالغ و در حدود ۷۱٪ سطح زمین را آب تشکیل می‌دهد و اقیانوس‌ها ۵/۹۵٪ آب کرۀ زمین را در خود جای می‌دهند. آب «میراث زنده» است چه پیکره‌های آبی معمولاً واجد ابعاد کارکردی، تاریخی، معنوی، و زیبایی‌شناختی‌اند.

امروز مسائل متعددی، از جمله تغییرات آب و هوا، در جهان مطرح‌اند. چرخۀ آب همواره یکی از عوامل کلیدی در تغییرات آب و هوایی بوده و خواهد بود. «آب به مثابه میراث» مفهومی است که دو پرسش مرتبط در جهان کنونی را مطرح می‌سازد:

ـ چگونه می‌توان فراهم‌آوردن و رساندن آب را چنان مدیریت کرد که در شرایط تغییر اقلیمی معاصر و آیندۀ قابل پیش‌بینی پایدارتر باشد؟

ـ چگونه می‌توان از دانش علمی و دانش سنتی موجود در میراث مدیریت آب کمک گرفت تا تاب‌آوری را در جهانی که با پدیده‌های برق‌آسای رشد جمعیت و تغییرات گوناگون روبه‌روست، افزایش داد؟

 

زمینۀ همایش

همایش بین‌المللی «آب به مثابه میراث» رویدادی یکه نیست، بلکه بخشی از اقداماتی است که با هدف ایجاد پیوند قوی‌تر میان نهادهای میراثی، و صنایع گونه‌گون مرتبط با آب، روندهای منطقه‌ای، و جوامع انجام شده‌اند.

این همایش گام سوم در همایش‌هایی است که با موضوع کلی «آب و میراث در آینده» برگزار شده‌اند. دو همایش قبلی در آمستردام (۲۰۱۳) و دلفت (۲۰۱۶) برگزار شده‌اند. این همایش‌ها، علاوه بر عنوان خود، برای کمک به ایجاد کمیتۀ بین‌المللی علمی آب و میراث برای آینده در ایکوموس جهانی برگزار شده‌اند. پیشنهاد ایجاد این کمیته در یکی از نشست‌های شورای علمی ایکوموس در دهلی در دسامبر ۲۰۱۷ مورد تأکید قرار گرفت. همایش «آب به مثابه میراث» در سال ۲۰۱۹ نیز یکی از گام‌های مهم در این راه است و نتایج آن از جمله در رویدادهای زیر مطرح خواهد شد:

ـ بیستمین مجمع عمومی ایکوموس (استرالیا، اکتبر ۲۰۲۰؛ با موضوع «میراث مشترک»)

ـ نهمین انجمن آب جهان (سنگال ۲۰۲۱؛ با موضوع «امنیت آب برای صلح و توسعه»).

 

اهداف همایش

همایش «آب به مثابه میراث» ۲۰۱۹ سه هدف اصلی دارد:

ـ همسخن ساختن نهادها و جوامع علاقه‌مند به آب از منظر کارکردی و میراثی. امروزه ارتباط ضعیفی میان گروه‌های میراثی‌ای که دغدغۀ میراث فرهنگی آب را دارند (همچون: شورای بین‌المللی بناها و میراث، کمیتۀ بین‌المللی حفاظت از میراث صنعتی، مرکز بین‌المللی آب و مطالعات بین‌رشته‌ای) و گروه‌هایی که به میراث طبیعی آب می‌پردازند (همچون: اتحادیۀ بین‌المللی حفاظت از طبیعت، تالاب‌های بین‌الملل، عهدنامۀ رامسر) و سایر نهادهایی که در بخش آب فعال‌اند (همچون: کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زه‌کشی، شورای جهانی آب، انجمن بین‌المللی آب، سازمان غذا و کشاورزی) وجود دارد. به باور ما همکاری این گروه‌های متنوع برای یافتن پاسخ‌های پایدار برای مسائل جهان امروز (تغییرات آب و هوایی، رشد جمعیت، توسعۀ شهری، و ...) می‌تواند بسیار مفید باشد.

ـ گردهم‌آوردن طیف وسیعی از فعالان (مهندسان، شیمی‌دان‌ها، هیدرولژیست‌ها، برنامه‌ریزان، مورخان، معماران، مردم‌شناسان، اقتصاددانان، وکلا، ...) و جوامع (مردم عادی، کشاورزان، اهالی محلات، ...) به‌منظور یافتن فرصت‌های همکاری.

ـ تلاش در جهت ایجاد گروه علمی با موضوع «آب و میراث برای آینده» زیر چتر ایکوموس جهانی. گسترش شبکۀ جوامع و نهادهای همفکر یکی از گام‌های مهم در رسیدن به این هدف به شمار می‌آید.

 

برای اطلاعات بیشتر در این باره به وبگاه همایش در نشانی زیر رجوع کنید:
http://www.water-as-heritage2019.org.tw

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه