جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش تن‌پوش‌های سـاسـانی

گزارش

تن‌پوش‌های سـاسـانی

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 90، سال چهاردهم، بهمن و اسفندماه 1394، ص 37

 

نشست تخصصی تن‌پوش‌های دوران ساسانیان با رویکرد دوره‌های تاریخی ایران‌زمین از سوی کانون بین المللی نوروز با همکاری سازمان میراث [یادمان‌های] فرهنگی پانزدهم دی ماه 1394 در تالار فجر این سازمان برگزار شد.

در این نشست بانو رحیمی نویسندهٔ کتاب تاریخ پوشاک ایران باستان با دادن آگاهی‌های گسترده دربارهٔ پوشاک روزگار ساسانی، به کاربردی بودن پوشاک ایرانیان دوران های گوناگون تاریخی این سرزمین اشاره کردند و خواستار توجه بیشتر طراحان پوشاک به طرح های تاریخی ایران شدند.

در بخش دیگری از این هَمایش دکتر مرتضی طالع نیز به هدفمند بودن پوشاک در دوران تاریخی ایران اشاره کرد و خواستار توجه جوانان به پیشینهٔ ارزشمند تاریخی ـ فرهنگی خود شدند.

در این نشست، مسایل وابسته با تن پوشهای ساسانی، مانند هنر پارچه بافی، انواع طرحهای روی پارچه و پوشاک چونان نقش های هندسی، گیاهی و جانوری و مفاهیم و پیوند این نقشها با یکدیگر، زیورها، پاپوشها، سربندها و تاجهای پادشاهان، مورد بررسی قرار گرفت.  دبیرکانون بین المللی نوروز آماج  این نشست را پیشدرآمدی برای دیگر نشست های تخصصی در زمینهی تن پوشها و پیشینهی هنر و صنعت نساجی ایران زمین  و در راستای آن، مژدهی برگزاری نمایشگاه پوشاک با الهام از طرح ها و پیشینهی تاریخی دادند.

وی گفت: این کانون بین‌المللی با آماج پژوهش و احیا [ بازپروری] میراث [ یادمانهای ] فرهنگی و  معنوی در گُسترهی ایران فرهنگی تشکیل شده است. از دیگر آماج این کانون، نزدیکی اشتراکات فرهنگی و شناسایی و معرفی ناشناخته‌های فرهنگی مشترک به انگیزهی  نزدیکی و دوستی با همهی کشورهای واقع گُسترهی « ایران فرهنگی » و دیگر کشورهایی است که با ما دارای پیشینهٔ مشترک می‌باشند.

در پایان این هَمایش سیما داوران دبیر اجرایی نشست تخصصی تن‌پوشهای ساسانی با دادن آگاهیهایی  دربارهی گوناگونی پوششها در روزگار ساسانیان گفت: الگو و طرحهای پوشاک ساسانی به ویژه بالاپوش (آرخالُق) ایرانی و همچنین طراحیهای گوناگون کفش و چکمه، منبع الهام، الگو برداری و طراحی پوشاک و کفش طراحان این روزگار غربیان می‌باشد.

داوران از همٔ استادان و صاحب نظران باشَنده در این هَمایش، مدیر شورای عالی میراث فرهنگی و جانشینان (معاونین)، مدیران گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر تهران، الزهرا و شریعتی و دیگر مهمانان سپاسگذاری کرد.

کانون بین المللی نوروز در فراخوانی از همة دوستداران و هنرمندان در این رشته خواسته است آثار خود را تا 20 بهمن ماه امسال به نشانی: تهران، خیابان فاطمی، خیابان باباطاهر، شماره سه، واحد 6 با کدپستی 1414653148 و شماره تلفن 88035702 بفرستند. آثار برتر در نخستین نمایشگاه تخصصی تن پوشهای ایرانی به نمایش در خواهد آمد.

به گزارش تارنمای فرهنگی مهرگان، نشست تخصصی تن پوشهای ساسانی با رویکرد دوران تاریخی با همراهی دبیر شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، معاون امور مجامع و تشکل های سازمان میراث فرهنگی، سلمان خانی و گروهی از استادان دانشگاه هنر و طراحان پارچه و لباس از سوی بنیاد بین المللی نوروز برگزار شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید