سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گفتگو شکوری: دیگر حوصله نوشتن ندارم و می‌خواهم استراحت کنم

گفتگو

شکوری: دیگر حوصله نوشتن ندارم و می‌خواهم استراحت کنم

خبرگزاری فارس: در این چند سال اخیر نیز به سبب شرایط جسمی نتوانسته‌ام در جلسات فرهنگستان شرکت کنم و مستقیما از فرودگاه به بیمارستان روانه شده‌ام. اما در این سال‌ها دیگر حوصله کار کردن و نوشتن ندارم و دوست دارم بیشتر استراحت کنم.

LTB - JuzsportsShops | LacollesurloupShops - Nike Dunk Low Disrupt 2 "Malachite" - black purple jordan 13 , 001 - DH4402

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، استاد محمدجان شکوری، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، این روزها دوران نقاهت خود را در بیمارستان دی بسر می برد و قرار است هفته آینده از بیمارستان مرخص شود.

دل‌افروز اکرامی، همسر محمدجان شکوری، که به همراه وی به ایران سفر کرده است، در خصوص بیماری همسر خود به خبرنگار فارس گفت: استاد شکوری نزدیک به شش سال است از بیماری کلیه رنج می‌برد و برای درمان خود به ایران می‌آید. دکتر فصیحی و آیتی پزشکان اختصاصی وی هستند و در حال حاضر سنگ‌های زاید کلیه ایشان را برداشته‌اند و استاد در دوران نقاهت خود را بسر می‌برد.

 

خانم اکرامی در مورد فضا و خدمات پرسنل بیمارستان گفت: در این شش سالی که به ایران سفر می‌کنیم، با افراد این مجموعه آشنا شده‌ایم و آنها به خوبی از ما پذیرایی می‌کنند. همچنین در مدتی که به ایران سفر کرده‌ایم بسیاری از اعضاء فرهنگستان مانند آقای ، شبستری، نصیری، مریم رحمانی رواقی، قریبی، بختیاری و ... برای ملاقات به این بیمارستان‌ آمده‌اند. 

محمدجان شکوری در پاسخ به این سوال که در اوقات فراغت خود در بیمارستان چه فعالیتی می‌کند، گفت: در این روزها همسرم کتاب «سرور اهل بخارا» که به زندگی پدرم صدر ضیاء و کتابخانه وی اختصاص دارد را برای من می‌خواند.

 

محمدجان شکوری در پاسخ به این سوال که‌ آیا کتاب جدیدی را در دست نگارش دارد گفت: این روزها کتابی از من با عنوان «پان ترکیسم و سرنوشت تاریخی تاجیکان» در تاجیکستان منتشر شده است. با توجه به شرایط جسمی تصور نمی‌کنم که دیگر بتوانم دست به قلم شوم. در این چند سال اخیر نیز به سبب شرایط جسمی نتوانسته‌ام در جلسات فرهنگستان شرکت کنم و مستقیما از فرودگاه به بیمارستان روانه شده‌ام. پیش از این در جلسات فرهنگستان شرکت می‌کردم و هر واژه را بررسی می‌کردم و اگر نکته‌ای وجود داشت می‌گفتم. اما در این سال‌ها دیگر حوصله کار کردن و نوشتن ندارم و دوست دارم بیشتر استراحت کنم.

همسر محمد جان شکوری که خود یک ایران‌شناس است در مورد ویژگی بارز شوهرش گفت: همسرم به تاجیکستان عشق می‌ورزد و در کنار آن به زبان فارسی علاقه فراوانی دارد و سال‌های فراوانی است که برای این زبان در روزنامه ها، مجلات، رادیو و صدا سیما دفاع کرده است. در حال حاضر در تاجیکستان کلمات روسی بسیاری رواج دارند و وجدان همسرم از این بابت بسیار ناراحت است که همسرم بیشتر از من به ایران عشق می ورزد. در سال‌های اخیر ایرانی‌ها تلاش‌های فراوانی در حق این استاد داشته‌اند.

 

اکرامی همچنین از پخش مستند «جان دل‌افروز» در یکی از شبکه‌های تلویزیونی خارجی خبر داد و گفت: در چند شب گذشته مستندی از همسرم در یکی از شبکه‌ها پخش شد که بخشی از زندگی این دوستدار زبان فارسی را نمایش می‌داد. 

پسر محمدجان شکوری که در دانشگاه نیوکسل انگلستان ریاضیات و فیزیک درس می‌دهد نیز به ایران آمده است تا در کنار پدر باشد.

وی در مورد خصوصیت بارز پدرش گفت: مهمترین ویژگی پدر من انسانیت است. وی با انسان‌ها با توجه به ویژگی‌های انسانی آنها برخورد می‌کند نه بر اساس ثروت و طبقه اجتماعی آنها. وی از کودکی به من می‌گفت که تلاش کنم تا در پی اکتساب ویژگی‌های انسانی باشم از این رو همواره در زندگی خود این شعار را سرلوحه کار خود قرار داده‌ام. او در تمام مدت زندگی خود هیچ‌گاه به کسی آزار نرسانده و هر روز زندگی در پی این بود تا به دیگران کمک و یاری برساند.

 

استاد محمدجان شکوری، دارای مدرک دکتری فیلولوژی و متولد سال 1926 م/ 1305 ش در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان است که از سال 1375 به عضویت پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمده است. وی منشأ خدمات ارزشمندی به زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ تاجیکی بوده و تا کنون بیش از 35 عنوان کتاب و چهارصد و اندی مقاله منتشر کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید