چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گفتگو جای خالی ایران شناسی در نظام آموزشی کشور

گفتگو

جای خالی ایران شناسی در نظام آموزشی کشور

برگرفته از برنا نیوز

 علیرضا افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا با بیان این مطلب افزود: مهمترین راه برای آموزش و آگاهی مردم در کشورهایی مانند ما که هنوز نهادی مردمی در مسائل اجتماعی قدرتمند نشده اند، صدا و سیما و تلویزیون ملی و آموزش و پرورش است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز ادامه داد: یکی از استعدادها و پتانسیل های کشورما پیشینه تاریخی است و ما نباید در استفاده از این پتانسیل  از سایر کشورها الگوبرداری داشته باشیم بلکه باید براساس پتانسیل کشور خودمان برای استفاده از آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم.

وی با تاکید بر این که سرمایه گذاری در بحث میراث فرهنگی و طبیعی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، اظهار داشت: آشنایی مردم با میراث فرهنگی و طبیعی از نظر هویتی و ایجاد همبستگی ملی نیز برای ما بسیار اهمیت دارد و نباید فراموش کنیم که بسیاری از انسان های فرهیخته در سایر کشورها ایران را با تاریخش می شناسند و این پتانسیلی است که ما باید از آن استفاده کنیم.

افشاری با تاکید بر نقش بسیار مهم سازمان های غیر دولتی در آشنایی بیشتر مردم با میراث فرهنگی گفت: به وجود آمدن سازمان های غیر دولتی در ایران تاریخ زیادی ندارد و در این سالها سازمان های غیر دولتی تلاش کرده اند که تجربه کسب کنند ولی امروز که فعالیت آنها جدی تر شده است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز خاطر نشان کرد: مهمترین مشکل سازمان های غیر دولتی این است که جایی برای برگزاری گردهمایی ها و نشست ها ندارند که در این زمینه شهرداری محله ها می تواند بسیار کمک کننده باشد.

افشاری افراز با بیان این که سازمان های دولتی باید بیشتر سازمان ها و نهادهای غیر دولتی را به رسمیت بشناسند، افزود: سازمان های دولتی می توانند بخشی از فعالیت های اجرایی و پژوهشی خود را به نهادهای غیر دولتی محول کنند.

وی در زمینه نقش برگزاری تورهای رایگان در آشنایی مردم با میراث فرهنگی گفت: اگر قصد و غرضی در پی برگزاری این تورها وجود نداشته باشد کار بسیار ارزشمندی است اما بهتر است دولت در برگزاری این تورها از مردم و سازمان های غیر دولتی به عنوان متولی استفاده کند.

افشاری تصریح کرد: استفاده از مردم محل به عنوان متولیان برگزاری باعث اعتمادبیشتر و استقبال بیشتر از این تورها خواهد شد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز در زمینه نقش آموزش و پرورش در آشنایی مردم به ویژه نسل جوان با میراث فرهنگی گفت: بهتر است واحدهای درسی به نام ایرانشناسی در مدارس ما تدریس شود و در این قالب دانش آموزان که آینده سازان کشور هستند را با سنت ها، جغرافیا، تاریخ و منایع فرهنگی و طبیعی کشور بیشتر آشنا کنیم.

وی افزود: همچنین می توان در کنار تدریس ایرانشناسی واحدی را نیز برای آموزش آداب و رسوم بومی و جاذبه های تاریخی و طبیعی بومی هر استان قرار داردتا دانش آموزان هر شهر و استانی با جاذبه های منطقه خودشان بیشتر آشنا شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه