جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها دربارهٔ شورای گسترش زبان ادبیات فارسی

انجمن‌ها

دربارهٔ شورای گسترش زبان ادبیات فارسی

رسانه: http://www.persian-language.com

شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در تاریخ 27/11/66 بر طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی رسما تشکیل شد تا امور علمی، تحقیقی، سیاست گذاری و برنامه ریزی درباره آموزش زبان و ادب فارسی را به غیر فارسی زبانان در سطح جهان عهده دار شود. این شورا وظیفه هماهنگی بین کلیه سازمانهای علمی، فرهنگی و پژوهشی دولتی را که در ایران به این امر می پردازند نیز بر عهده دارد و موظف به همکاری با آنها و نظارت بر فعالیتهای آنهاست.
اعضای این شورا غیر از وزرای علوم، تحقیقات و فن آوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و امور خارجه ج.ا. ایران، 6 نفر از اساتید و پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی هستند.
این شورا در ضمن فعالیتهای زیر را در دستور کار خود دارد:

برگزاری دوره های آموزشی و بازآموزی اساتید و دانشجویان فارسی کشورهای جهان
ارسال کتب، نشریات، فیلم و نرم افزارهای آموزشی برای بخشها و مراکز زبان فارسی در سراسر جهان
تهیه متون، نرم افزارها و فیلمهای زبان فارسی
اعطای بورسهای تحصیلی و تحقیقاتی به دانشجویان و اساتید فارسی
ایجاد مراکز زبان فارسی در کشورهای جهان
اهدای وسایل کمک آموزشی به مراکز آموزش زبان فارسی
اعزام اساتید زبان فارسی برای مراکز دانشگاهی آموزش زبان فارسی
برگزاری همایشهای اساتید زبان و ادبیات فارسی
و ...
دبیرخانه شورای گسترش از سال 66 تا کنون زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت پرداخته است و رؤسای آن از آن سال تا کنون به ترتیب زیر بوده است:

1.سید باقر ابطحی
2.علی اصغر شعردوست
3.کمال حاج سید جوادی
4.قهرمان سلیمانی
5.علی اصغر محمد خانی
6.دکتر عباسعلی وفایی
درباره مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی
به منظور هماهنگ کردن فعالیتهای مربوط به تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور ، در سال 1374 گروه اجرایی گسترش زبان فارسی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأسیس شد که در سال 1382 به مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی تغییر نام یافت .این مجموعه که در واقع عهده دار کلیه وظایف اجرایی خارجی شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی است ، از آغاز تأسیس به مطالعه ، برنامه ریزی و اجرای فعالیتهای بسیاری پرداخته است که مهمترین آنها را می توان به چهار بخش عمده تقسیم کرد
:1 . فعالیتهای آموزشی از قبیل برگزاری دوره های دانش افزایی در داخل و خارج از کشور ، پی گیری و اقدام به بورس تحصیلی فارغ التحصیلان خارجی بالاتر از کارشناسی ، تشکیل دوره ها و کلاسهای آموزش زبان فارسی در خارج از کشور ، برگزاری مهمانیهای کتاب همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ، ایجاد فرصتهای مطالعاتی و اقدام در جهت تأسیس کرسیهای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاههای خارجی.
2. ایجاد ارتباط با دانش آموختگان خارجی زبان و ادبیات فارسی و نیز پشتیبانی و تجهیز مراکز آموزشی و اطلاع رسانی زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور و ارسال کتاب ، نرم افزارهای رایانه ای و سایر منابع چند رسانه ای و منابع آموزشی و کمک آموزشی به این مراکز.
3. فعالیتهای مربوط به تألیف و تدوین متون آموزشی و کمک آموزشی برای خارجیان و چاپ و انتشار تحقیقات و ترجمه های مربوط به زبان و ادبیات فارسی استادان و پژوهشگران خارجی ، هدایت و راهنمایی و پاسخگویی علمی به محققان و دانشجویان خارجی از طریق بررسی و اظهار نظر درباره آثار آن و نیز اقدام در جهت هدایت و کمک به انتشار مجله ها و نشریات و پایان نامه های مربوط به زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور.
4. فعالیتهای مربوط به ایجاد بانک اطلاعات مرکز و راه اندازی منزلگاه اینترنتی و ایجاد موارد پشتیبانی و تأمین منابع و آموزش از این طریق و نیز سهولت ارتباط با دانش آموختگان و پژوهشگران و علاقه مندان زبان فارسی و امکان ارتباط بیشتر از طریق ابزارهای تکنولوژیکی روز به منظور توسعه زبان فارسی و فراگیرتر نمودن آن لازم است یاد آور شود که مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همواره از همفکری و همکاری و پشتیبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اعضای شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی و دبیرخانه شورا و نیز بخشهای مربوط در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، ورازت آموزش و پرورش و وزارت امور خارجه و همچنین رئیس ، دبیر و اعضای فرهنگستان زبان وادبیات فارسی ، و نیز گروهها و استادان ادبیات فارسی و زبانشناسی و ایرانشناسی دانشگاههای مختلف کشور و همکاری نزدیک نمایندگان سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و نیز اعضای انجمن های دوستی ایران و استادان و گروههای زبان و ادبیات فارسی خارج از کشور بهره مند بوده است.
در حال حاضر ریاست شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی دکتر عباسعلی وفایی و مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی دکتر قهرمان سلیمانی  است . مدیر امور اداری شورا گسترش زبان و ادبیات فارسی  نیز جناب آقای مرادی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید