شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ فرهنگ واژه‌های نظامی مصوّب فرهنگستان زبان و ادب فارسی (دفتر چهارم ـ 1388 و 1389)

کتاب‌

فرهنگ واژه‌های نظامی مصوّب فرهنگستان زبان و ادب فارسی (دفتر چهارم ـ 1388 و 1389)

برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی

 

بروز تغییرات و تحولات هر جامعه در ابعاد گوناگون اجتماعی، سیاسی، علمی، فنی، فرهنگی و نظامی، مستلزم ایجاد دگرگونی در سطح واژگانی زبان است. پیشرفت در عرصه‌های گوناگون نیازمندی زبان را به الفاظ و مفاهیم جدید افزایش می‌دهد و چنانچه این نیاز به شکل مناسب و منطقی رفع نشود، به‌ناچار وام‌گیری از دیگر زبان‌ها گریبان آن زبان را خواهد گرفت. در این میان، زبان فارسی که بخشی جداناشدنی از هویت ملی ماست، به‌مثابهٔ سرمایه‌ای معنوی و گران‌قدر، همواره امکان گسترش در عرصه‌های علمی و ادبی را داشته و جوابگوی همهٔ احتیاجات علمی و فرهنگی روز بوده‌است. از سوی دیگر، تصویب قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه در تاریخ 28/9/1375 این امکان را فراهم ساخت که به‌صورت قانونی فرایند واژه‌سازی حمایت شود.
    یکی از حوزه‌های بسیار مهم که در سالیان اخیر مورد هجوم واژه‌های بیگانه بوده، حوزهٔ نظامی است. به همین منظور، فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تشکیل گروه تخصصی واژه‌گزینی، که یکی از فعال‌ترین گروه‌های واژه‌گزینی فرهنگستان است، به طور مستمر و با روندی منظم دست‌اندرکار ساخت، بازآفرینی و تصویب واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی بوده‌است که تا آغاز سال 1390 بیش از 1280 واژه و اصطلاح تخصصی را در حوزه‌های متنوع علوم نظامی تولید کرده و به تصویب شورای عالی فرهنگستان رسانده‌است. مجموعهٔ حاضر، دربرداندهٔ 343 واژهٔ مصوّب این گروه است که در سال‌های 1388 و 1389 به تصویب رسیده‌است. پیش از این مجموعه‌های دیگری نیز در حوزهٔ واژه‌گزینی نظامی منتشر شده‌بود که عبارت‌اند از: ده سال واژه‌گزینی نظامی، واژه‌های زلال ـ دفتر اوّل، واژه‌های نظامی ـ دفتر دوم، فرهنگ واژه‌های نظامی ـ دفتر سوم.
    فرهنگ واژه‌های نظامی مصوّب فرهنگستان زبان و ادب فارسی (دفتر چهارم ـ 1388 و 1389) به کوشش دفتر واژ‌ه‌گزینی نظامی ستاد کل نیروهای مسلح، در 212 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه منتشر شده‌است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید