جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ «سفینه تبریز» در یک کتاب بررسی می‌شود

کتاب‌

«سفینه تبریز» در یک کتاب بررسی می‌شود

یک پژوهشگر، مجموعه مقالاتی را که تاکنون درباره «سفینه تبریز» منتشر شده‌اند، در کتابی گرد آورد. این مقالات به تحلیل رسالات متعدد سفینه تبریز می‌پردازند.

حسن اسدی، گردآورنده این اثر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: در سال 1385 همایشی درباره «سفینه تبریز» در شهر تبریز برگزار شد که دبیری آن را بر عهده داشتم. مجموعه مقالات برگزیده این همایش و همچنین برخی از مقالاتی را که پس از برگزاری همایش به دستم رسیدند، در این کتاب گرد آوردم. این مقالات، به تحلیل برخی از رساله‌های «سفینه تبریز» پرداخته‌اند.

وی درباره اهمیت «سفینه تبریز» گفت: این اثر، نسخه‌ای خطی است که در قرن هشتم قمری توسط «ابوالمجد مسعود تبریزی» کتابت شد و نزدیک به سیصد کتاب و رساله را درباره تمامی علوم رایج در جهان اسلام آن دوران مانند فلسفه، عرفان، ادبیات، هیات، تاریخ، طب و حتی علوم غریبه در خود جای داده است.

اسدی درباره مغفول ماندن این اثر در جامعه علمی کشورمان گفت: با وجود اهمیت بسیار این اثر، تاکنون کارهای پژوهشی اندکی درباره آن انجام شد‌ه‌اند. همایشی که چند سال پیش در تبریز برگزار شد، تنها برنامه‌ای محسوب می‌شود که تاکنون درباره این اثر در ایران ترتیب داده شده است. دانشگاه «لایدن» هلند نیز همایشی را برای بررسی این اثر برگزار کرده است.

وی افزود: نسخه خطی «سفینه تبریز» در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگه‌داری می‌شود. تاکنون تصحیحی از این اثر منتشر نشده است اما نسخه «فاکسی‌میله» شده آن با مقدمه نصرالله پورجوادی و عبدالحسین حائری در مرکز نشر دانشگاهی موجود است.

اسدی همچنین از گردآوری مجموعه مقالات دکتر اصغر دادبه در حوزه حافظ‌شناسی در یک کتاب خبر داد و گفت: دکتر دادبه در جریان انتشار این مجموعه مقالات قرار دارد و مقالات و مطالبی را که در اختیار نداشتم، برایم ارسال کرده است. این مقالات، مطالب ارزشمندی را دربردارند، مطالبی که مباحث فلسفه و ادبیات را به هم نزدیک می‌کنند.

وی از مراحل پایانی تدوین این دو کتاب خبر داد و گفت: متاسفانه هنوز ناشری برای این کتاب‌ها پیدا نکرده‌ام.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه