پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست ایران پژوهی ایران پژوهی گلستان؛ سرزمین غارهای شگفت انگیز

ایران پژوهی

گلستان؛ سرزمین غارهای شگفت انگیز

دهها غار کوچک و بزرگ در گلستان ثبت شده که دومین غار عمیق کشور با عنوان سم در این استان جای گرفته است و نگارستان ایران را به سرزمین غارهای شگفت انگیز شهره کرده است.

nike air force 1 low uv | 『アディダス』に分類された記事一覧

به گزارش خبرنگار مهر، غارها از جمله مظاهری طبیعی و گردشگری گلستان بوده که سالانه گردشگران زیادی را به خود می خواند و از جمله جاذبه های گردشگری این استان به شمار می آید.

در مجموع گلستان با داشتن جاذبه های فراوان تاریخی و طبیعی به رنگین کمان ایران زمین معروف است که هر سال بویژه در ایام نوروز پذیرای گردشگران است.

غار سم

دومین غار عمیق کشور با عمق 375 متر با عنوان "سم" در ارتفاعات شرقی کوه خواجه قنبر روستای دوزین بخش گالیکش استان گلستان کشف شده است.

این غار زیبا و منحصربفرد طبیعی در ارتفاعات 1700 متری کوه خواجه قنبر در منطقه نامیج گالیکش از توابع شرق گلستان واقع شده است.

جاذبه های طبیعی بکر و زیبای این غار ناشناخته، بهشتی برای طبیعت گردان و کوهنوردان و علاقمندان به رشته های غارنوردی فراهم کرده است.

تاکنون با تلاشهای گروه های کوهنوردی 21 چاه از این غار زیبا کشف شده که 17 چاه از این غار بوسیله گروه کوهنوردی قابوس گنبد کشف شده است.
 
 
غار کیارام
 
غار کیارام یا غار وسط دل دل در 6 کیلومتری ضلع شرقی روستای فرنگ از توابع دهستان فارسیان ، بخش گالیکش شهرستان مینودشت قرار گرفته است، در جلوی غار یک رودخانه فصلی وجود دارد که 7 متر پایین تر از کف غار است . ارتفاع دهانه غار در بلندترین نقطه در حدود 240 سانتیمتری و کمترین ارتفاع در انتهای آن حدود 20 سانتیمتری است. عمق غار در حدود 24 متر است.
 
از سقف غار قطرات آب می چکد که در نتیجه آن یک بستر آهکی را تشکیل داده است.این غار متعلق به دوره پارینه سنگی میانه ( حدوداً 100 هزار سال ق.م ) است .

غار شیرآباد

غار شیرآباد یک غار طبیعی است که بشر در ساخت آن نقشی نداشته است.یک غار آبی و رودخانه ای که طول آن به حدود 235متر می رسد و قطر دهانه آن 9-15 متر اندازه گیری شده است. در کف این غار آب سردی جاری است که حدود 10-11 درجه سانتیگراد دما دارد.
 
این غار به دیو سفید نیز معروف است. این غار زیستگاه مناسبی برای بعضی از گونه‌ها ازجمله سمندر کوهستانی ایرانی است، این غار اندکی بالاتر از آبشارهای شیرآباد واقع شده و به همین نام نیز معروف است. گفتنی است قسمت اعظم غار شیرآباد تاریکی مطلق است و درانتهای آن چشمه‌ای وجود دارد .

غاردیواره شمالی قلعه موران

این غار در شهرستان رامیان در نزدیکی روستای پاقلعه قرار دارد، غاری با عمق25 متر و طول30 متر که در شرق گلستان واقع شده است.

غارگرو (گرآو)

این غار در شهرستان گالیکش در نزدیکی روستای دوزین قرار دارد. -جاده خاکی مقابل مدرسه شهید وزیری بطول پنج کیلومتر تا رسیدن به دهانه غار- طول این غار200 متر است. غاری است طبیعی و بر اثر جریان آب تشکیل شده است.
 

غار حمام خدایی

این غار درشهرستان مینودشت، دهستان فارسیان بخش گالیکش، یک کیلومتری روستای پنو قرار دارد. در قدیم بدلیل شکل خاص غار مردم روستای پنو در زمستان برای استحمام از آب داخل غار و در تابستان از آب مقابل آن استفاده میکرده اند و به همین نام نیز شهرت یافته است.

غارپشمکی

این غار در شهرستان رامیان در نزدیکی روستای پا قلعه - روستای پاقلعه به سمت جامه شوران؛ آبشار پشمکی ، دویست متر پایین تر از جاده در امتداد رودخانه - قرار دارد.

غارپیر باد

در نزدیکی شهر نوده خانودز در کنار مسیر جاده ای آزادشهر به شاهرود و در پایان شهر نوده و در سمت شرق جاده بر روی دامنه کوتاه کوه گل نرگس یا پیر باد قرار دارد، غار بصورت دالانی مدور با قطر یک و نیم متر آغاز می شود و با همان شکل و با پیمایش به سمت انتهای غار تنگتر میشود بصورتیکه در قسمتهای پایانی بسختی می توان گذر کرد.

غار سید رشید

این غار در حدود یک کیلومتری جنوب شرقی روستای سر حمام در دهستان فارسیان بخش گالیکش شهرستان مینودشت قرار دارد، اطراف غار دارای پوشش جنگلی بوده و بر نمای ورودی آن چشم انداز زیبایی وجود دارد. این غار بر روی یک صخره بزرگ سنگی قرار دارد که شکل دهانه ورودی آن نامنظم بوده و در حدود 6 متر ارتفاع دارد و در حدود 30/4 سانتیمتر عرض و در حدود 9 متر عمق دارد.

غارپلنگ آرام، در شهر فاضل آباد؛ در نزدیکی روستای محمد آباد کتول، غار یخچال در کردکوی، دهکده ییلاقی درازنو، غار جهان نما در منطقه حفاظت شده جهان نما، غار اژدرکوه در کردکوی، غار گنج خانه در ارتفاعات جنوبی کردکوی، غار مبارک آباد در مینودشت، غارسیامرز کوه در علی آباد کتول، روستای سیامرز کوه از دگر غارهای زیبا و دینی استان گلستان هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید