جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم هرگونه دست درازی به پردیسان غیر قابل بخشش است

زیست بوم

هرگونه دست درازی به پردیسان غیر قابل بخشش است

نمایی از دره پردیسانخبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- چندی پیش «معصومه ابتکار» در شورای شهر تهران از فروش یا واگذاری پارک پردیسان خبر داد. محمدی‌زاده رئیس سازمان محیط زیست این خبر را تکذیب کرد اما بعد از آن مصوبه‌ای که طی آن هیات وزیران به سازمان محیط زیست اجازه فروش یا واگذاری پردیسان را می‌داد، منتشر شد. با تمامی این اوصاف رییس سازمان محیط زیست از پاسخ به خبرنگاران در این مورد طفره می‌رود و ترجیح می‌دهد مستندات آنها را نادیده بگیرد. در همین حال متخصصان معتقدند با بلاهایی که در طول سال‌ها بر پردیسان نازل شده، هر گونه دست درازی بر آن گناهی غیرقابل بخشش خواهد بود.
 
«محمدحسن پیراسته»، مدیرکل محیط زیست استان تهران در دوره اصلاحات و عضو کمیته محیط زیست شورای شهر در مورد آن چه این روزها در مورد پردیسان منتشر شده است، به CHN می‌گوید: «در جایی که معاون رییس جمهوری به عنوان یک شخصیت حقوقی تمامی مستندات را رد و موضوع واگذاری پردیسان را نفی می کند، در این باره چه می شود گفت؟»
 
«محمدجواد محمدی زاده»، رییس سازمان محیط زیست در زمان رسانه‌ای شدن موضوع واگذاری پردیسان بدون ارائه مدرکی این مورد را نفی کرد و حتی حاضر نشد مستندات خبرنگاران را در این‌باره بشنود. با این حال با توجه به پلاک زمین و مساحت اعلام شده، زمینی که در مصوبه هیات وزیران اجازه واگذاری یا فروش آن داده شده، بدون تردید پارک پردیسان است.
 
پیراسته در انتقاد به سیاست‌های کنونی سازمان محیط زیست اضافه می‌کند: «تمام ماجرا به واگذاری پردیسان محدود نمی‌شود، در منطقه دنا هم مساحت زیادی در حدود هزار هکتار را واگذار کردند.»
 
به گفته او، با اینکه تنها بخشی از این گونه اقدامات رسانه ای می شود، کنار هم قرار گرفتن آنها بسیار نگران کننده است.
 
او در مورد دخل و تصرف هایی که در طول سالیان در پردیسان صورت گرفته و منجر به آسیب و تخریب آن شده است، می گوید: «در سال 54 صحبت از تبدیل پردیسان به پارک طبیعتی بود که طبیعت و گیاهان هر پنج قاره را در خود داشته باشد اما در نهایت از آن آرمان به شرایط امروز رسیده‌ایم.»
 
پیراسته ایجاد بزرگراه‌های گوناگون در پردیسان، واگذاری به وزارت مسکن و نیز ایجاد تصفیه خانه  را از مواردی برمی‌شمرد که به این منطقه بسیار آسیب رسانده است و در نهایت تاکید می‌کند که ورود دیگری به پردیسان ضررهای جبران‌ناپذیری برای این پارک به همراه خواهد داشت.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید