سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم چطور کره زمین را نجات دهیم؟

زیست بوم

چطور کره زمین را نجات دهیم؟

برگرفته از همشهری آنلاین

المیرا صدیقی

درست زندگی کردن برای نجات زمین کار سختی نیست. با انجام چند کار کوچک می‌توانیم به نحوی زندگی کنیم که زمین را از آسیب‌های هر روزه دنیای جدید دور کنیم.

مراقبت کردن از کره خاکی که روی آن زندگی می‌کنیم وظیفه‌ای است که بر عهده همه ماست و باید از پس آن برآییم. سبز زندگی کردن کار سختی نیست و تنها چند نکته برای رعایت شدن دارد. ده نکته زیر به شما کمک می‌کند تا بدانید چطور به نوبه خودتان از کره زمین مراقبت کنید.

1- به نحوه استفاده از آب دقت کنید. دقت به چیزهای کوچک می‌تواند تفاوت‌های بزرگ بیافریند. اگر هر زمان که دندانتان را مسواک می‌زنید آب را ببندید کار مفیدی انجام دادید و ممکن است بتوانید روزانه تا 200 گالن آب را از هدر رفتن نجات دهید. لباس‌هایتان را تا جایی که می‌توانید به جای شستن با آب داغ با آب سرد بشویید.

2- اتومبیلتان را در خانه بگذارید. اگر سعی کنید حتی دو روز در هفته اتومبیل را در خانه بگذارید و به روش‌های دیگر به محل مورد نظر برسید تصور کنید چقدر بنزین را به هوا دود نکرده‌اید.

3- به محل کارتان با دوچرخه بروید. با این روش می‌توانید هم مصرف بنزین را پائین بیاورید و هم کالری بیشتری در روز بسوزانید. وجود هر اتومبیل اضافه در خیابان‌ها تغییر زیادی ایجاد می‌کند.

4- به بازیافت فکر کنید. در هر کالایی که می‌خرید به بسته بندی‌اش دقت کنید و آن را انتخاب کنید که بسته بندی آسانتری دارد. اگر کارخانه‌ای با 7000 کارمند کاغذهایش را به درستی از دیگر زباله‌ها جدا کند و این کاغذها بازیافت شوند مانند آن است که 400 اتومبیل را از جاده‌ها خارج شود.

5- مقدار زباله‌هایتان را کم کنید. می‌دانید هر فرد در هر سال چد تن زباله تولید می‌کند؟ این زباله‌ها برای زمینی که در آن زندگی می‌کنیم سم است.

6- لامپ‌های منزلتان را عوض کنید. لامپ‌های فلوروسنت 10 برابر از لامپ‌های عادی بیشتر عمر می‌کند و دو سوم کمتر انرژی مصرف می‌کند. اگز برای منزلتان لوازم الکترونیکی می‌خرید به بر چسب انرژی دقت کنید.‍[درباره برچسب انرژی]

7- منزلتان را از هدر رفتن انرژی ایمن کنید. فیلترهای هواکش‌های منزلتان را تمیز کنید که برای بهتر شدن هوای منزل مجبور به کار کشیدن بیشتر از آنها نباشید. وقتی از منزل بیرون می‌روید تهویه هوا را را خاموش کنید و یا روی درجه کمتر بگذارید.

8- به اتومبیلتان بیشتر برسید. تنظیم باد لاستیک‌ها و تعویض به موقع روغن از آلودگی هوا می‌کاهد و دقت کنید که بهترین نوع روغن را که با محیط زیست سازگاری دارد استفاده کنید.

9- به دقت برانید و سرعت‌تان را کم کنید. راندن 100 کیلومتر در ساعت  به جای 110 کیلومتر در ساعت چندین لیتر بنزین کمتر در روز مصرف می‌کند. آرامتر برانید و کمتر ترمز کنید.

10- وقتی در اتاق نیستید چراغ‌ها را خاموش کنید. اینکار می‌تواند کم کم به کمکی بسیار بزرگ برای کره زمین تبدیل شود تا در آینده راحت‌تر زندگی کنید.

تلاش کنید تا برای کره‌ای که در آن زندگی می‌کنید لااقل مضر نباشید. برای زندگی بهتر به زمین بهتر احتیاج دارید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید