جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آقای روحانی، اتصالی دیگر از مازندران به سمنان با چه توجیهی؟!

زیست بوم

آقای روحانی، اتصالی دیگر از مازندران به سمنان با چه توجیهی؟!

برگرفته از خبرآنلاین

عباس محمدی

در اواخر دولت پیشین، دوستداران سرزمین ایران پیوسته در نگرانی و بهت بودند؛ چرا که رییس جمهور هر روز خبر یا وعده‌ی ساخت جاده‌ای و شهرکی، یا بهره‌برداری از معدنی، یا کشیدن خط لوله‌ای را می‌داد، و در این مصوبه‌ها آن‌چه که مهم نبود، حفاظت‌شده بودن منطقه‌ی مورد نظر، و به طورکلی محیط زیست، بود. امید بسیار بوده است که در دولت روحانی چنین نباشد!
چند روز پیش، فرماندار نکا به‌نوعی با مدیرکل محیط زیست استان مازندران اتمام حجت کرده که ظرف 48 ساعت در مورد ساخت یک جاده که با گذر از داخل پارک ملی پابند، نکا را به روستای بندبن دامغان وصل می‌کند «جهت شروع به کار پروژه»  اعلام نظر کارشناسی کند. به عبارت ساده، آقای فرماندار نتیجه‌ی جلسه‌ی کارشناسی را پیشاپیش دیکته کرده است!

استان سمنان با چندین جاده‌ی عریض و اسفالته (از جمله با یک شاهراه بین‌المللی؛ جاده‌ی خوش‌ییلاق) و چند جاده‌ی فرعی خاکی به استان‌های گلستان و مازندران وصل است. حتی همان منطقه‌ای که قرار است جاده‌ی موردنظر فرماندار نکا درآن ساخته شود، نه بن‌بست است و نه نیازی به راه جدید دارد. در واقع، کوهستان‌های حساسی که استان سمنان را از دو استان شمالی جدا می‌کنند، منابع آب، طبیعت، و میراث‌های فرهنگی منطقه، از زیادی جاده و تخریب‌های ناشی از آن در رنج اند و نه از کمبود راه.

آقای فرماندار، ساخت این جاده را برای «توسعه و پیشرفت همه‌جانبه‌ی دو شهرستان» ضروری دانسته است، حال آن که این دو شهرستان با داشتن میراث‌های تاریخی و طبیعی کم‌مانند، به شرط داشتن مدیریت درست و آینده‌نگر، می‌توانند به پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی پایدار دست یابند و نیازی به این‌گونه عملیات مخرب ندارند. نکته‌ی درخور توجه این که فرماندار (و حتی مسوولانی در سازمان محیط زیست و اداره‌های منابع طبیعی) سعی دارند وانمود کنند که این پروژه فقط چند کیلومتر «به‌سازی و تعریض جاده»‌ی فعلا موجود، و نه احداث جاده‌ای جدید است.

خوب است که استاندار مازندران، و حتی رییس جمهور، به فرماندار نکا تذکر بدهند که دوره‌ی حاشیه‌نشینی محیط زیست گذشته و امروز نه فقط سازمان مسوول این امر حیاتی، بلکه عموم مردم و به‌ویژه کنشگران محیط زیست، در برابر وعده‌های بی‌پایه‌ی پیشرفت و توسعه که منادی آن، پیمانکاران راه و ساختمان هستند شیفته و فریفته نمی‌شوند... .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه