پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سرفه‌های ساوه تشدید می‌شود!

زیست بوم

سرفه‌های ساوه تشدید می‌شود!

معاون خدمات شهری شهرداری ساوه از آلودگی هوای شهر ساوه ناشی از پدیده ریزگردها و نیز آلودگی هوا که مربوط به مونوکسیدکربن است، خبر داد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Nike

"مصطفی احمدی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- افزود: بحث آلودگی هوای شهر ساوه که پیش‌تر از آن به عنوان شهر پاک و سالم یاد می‌شد، جدی بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی در خصوص فعالیت پدیده ریزگردها در شهر ساوه به عنوان یکی از عوامل آلودگی هوا، بیان کرد: براساس بررسی‌های بعمل آمده میزان غلظت لحظه‌ای آلاینده‌ی گرد و غبار با قطر کمتر از 2.5 میکرون، ناشی از پدیده ریزگردهاست که بخشی از آن از مناطق غرب و جنوب غربی کشور وارد این شهر می‌شود.

به گفته وی، خشکسالی‌های پیاپی در سال‌های اخیر در این شهرستان به دلیل کاهش نزولات آسمانی موجب افت سفره‌های زیرزمینی، از بین رفتن رطوبت خاک و افزایش فرسایش خاک شده و این موضوع پدیده ریزگردها را تا حدی در این شهر تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه به گفته متخصصان ریزگردها با تاثیر بر ریه‌ها موجب ایجاد بیماری‌های قلبی، ریوی، ناراحتی‌های تنفسی و آلرژیک خواهد شد، افزود: آثار مخرب ذرات گرد و غبار ریز بر سیستم تنفسی و سلامت به ویژه گروه‌های جمعیتی کودکان، زنان باردار، سالمندان و افرادی با نقص سیستم ایمنی بدن قابل مشاهده است.

معاون خدمات شهری شهرداری ساوه در ادامه با بیان اینکه در گذشته شاخص کیفیت هوای ساوه در مواقعی که شاهد بروز پدیده ریزگردها نبودیم در حد استاندارد بود، اظهار کرد: در روزهای اخیر شاخص آلودگی هوای شهر که با دی‌اکسید نیتروژن همراه بوده، به فراتر از حد مجاز می‌رسد.

وی بیان کرد: از آنجا که دستگاه سنجش میزان آلودگی هوای شهر ساوه در میدان آزادی شهر مستقر است و با توجه به آن که این میدان یکی از میادین پرتردد و دروازه شهر به شمار می‌رود، به دلیل نصب چراغ قرمز شاهد توقف خودروها در مدت زمان‌های معینی در این میدان هستیم.

به گفته وی، چون میدان آزادی به عنوان یکی از میادین اصلی شهر به شمار می‌رود و بخش اعظمی از ورود و خروج خودروها به شهر از طریق این میدان انجام می‌شود، لذا نمایشگر دستگاه سنجش آلودگی مستقر در این میدان نشان می‌دهد که در ساعات هفت الی هشت صبح که این میدان شاهد پیک تردد سرویس مدارس و کارگران شهر صنعتی است، اوج غلظت گازهای مضر ایجادکننده آلودگی هوا مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به وجود چراغ قرمز در این میدان گفت: توقف خودروها به دلیل رعایت مقررات مربوط به چراغ قرمز به ویژه در ساعت ابتدایی صبح که به یکباره شاهد تردد سرویس‌های کارگری و مدارس از این میدان هستیم، حجم بالایی از گازهای آلاینده را در هوا منتشر کرده که آلودگی را تشدید می‌کند.

به گفته وی، آلودگی هوا که مربوط به مونوکسیدکربن است ناشی از تردد خودروهای فرسوده و احتراق ناقص سوخت خودروهاست و سبب احساس سرگیجه، تهوع، ناتوانی در انجام فعالیت‌ها و درد در قفسه سینه می‌شود.

وی بر ضرورت انجام معاینه فنی خودروها به ویژه خودروهای فرسوده شهرستان تاکید کرد و افزود: امید است با اطلاع‌رسانی بیشتر، همشهریان با انجام معاینه فنی خودروهای خود سلامتی مردم را تهدید نکنند.

به گفته احمدی، حتی‌الامکان شهروندان به ویژه افراد سالمند و مبتلایان به بیمارهای قلبی و کودکان در ساعات ابتدایی روز به دلیل اوج غلظت آلودگی موجود در هوا در این میدان تردد نکرده و یا شیشه‌های خودروی خود را پایین نکشند.

وی با اشاره به مجاورت شهر صنعتی کاوه بعنوان بزرگترین شهر صنعتی کشور در فاصله 10 کیلومتری ساوه نیز گفت: فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی بر وضعیت پاکی هوای این شهر تاثیرگذار است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید