جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم یخ زدگی شکوفه های درختان قطب بادام کشور- باغداران خسارت دیدند

زیست بوم

یخ زدگی شکوفه های درختان قطب بادام کشور- باغداران خسارت دیدند

بارش برف و سرد شدن هوای و کاهش دما به زیر صفر درجه سانتیگراد طی هفته گذشته در چهارمحال و بختیاری موجب یخ زدن شکوفه های باز شده درختان بادام در این استان به ویژه شهرستان سامان شده است.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | nike air huarache navy denim shoes sale , Air Jordan Release Dates 2021 , WakeorthoShops

به گزارش خبرنگار مهر، استان چهارمحال و بختیاری مهمترین قطب تولید بادام کشور است و رتبه اول تولید بادام کشور را دارد.

بادام این استان به علت کیفیت بالای آن به کشور های مختلفی از جمله هند و کشور های حوزه خلیج فارس صادر می شود.

شهرستان سامان به واسطه تولید بادام مرغوب و با کیفیت بیشتر از مناطق دیگر کشور موجب شده استان چهارمحال و بختیاری قطب بادام کشور لقب گیرد.

شهرستان سامان منطقه ای از استان چهارمحال و بختیاری است که رودخانه زاینده رود در آن جریان دارد و به سمت استان اصفهان در حال حرکت است.

به واسطه شرایط مناسب اب و هوایی، خاک حاصلخیز و وجود آب کافی دشت ها و مناطق مختلف این شهرستان به کاشت بادام اختصاص یافته است و باغات گسترده درختان بادام در ارقام مختلف در ان وجود دارد.

از ابتدای آغاز فصل زمستان شرایط آب و هوایی در این استان به گونه دیگر بوده است و با سال های گذشته بسیار متفاوت بود. در ماه دی و بهمن برف در این استان نبارید و هوا نیز مانند سال های گذشته سرد نشد و هوا در بسیاری از روز ها گرم بود به طوری که درختان شروع به شکوفه زدن کردند.

گرم شدن هوا موجب باز شدن شکوفه های درختان میوه به ویژه بادام در شهرستان سامان و مناطق دیگر استان شد.

اگرچه باز شدن شکوفه های درختان میوه خبری ناگوار برای کشاورزان و باغداران در این فصل سال به شمار می رفت اما باز شدن این شکوفه ها زیبایی خاصی به این منطقه در فصل زمستان داده بود و موجب شد مسافران بسیاری برای مشاهده زیبایی های فصل بهار در زمستان به شهرستان سامان سفر کنند.

با وجود اینکه احتمال بالای سرمازدگی برای درختان بادام وجود داشت، کشاورزان و باغداران منطقه امیدوار بودند که زمستان سپری شود و مشکلی برای شکوفه های درختان میوه ایجاد نشود.

اما متاسفانه طی هفته گذشته طی بارش برف و سرد شدن هوای و کاهش دما به زیر صفر درجه سانتیگراد در چهارمحال و بختیاری، شکوفه های باز شده درختان بادام در این استان به ویژه شهرستان سامان یخ زدند و در حال از بین رفتن هستند.

یکی از باغداران منطقه سامان با ابراز ناراحتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سرد شدن هوا موجب یخ زدن شکوفه های درختان بادام شده است و این شکوفه ها از بین رفته است.

امیر حسینی بیان کرد: وقوع بارندگی در این استان و سرد شدن هوا موجب یخ زدن شکوفه ها در این منطقه شده است وتولید بادام در بسیاری از باغات این منطقه نسبت به سال گذشته بسیار کاهش پیدا می کند.

یکی دیگر از باغداران منطقه با باز کرد یکی از شکوفه درختان بادام و نشان دادن رنگ سیاه داخل شکوفه به خبرنگار مهر گفت: بیشتر بادام های منطقه بادام سفید است و شکوفه این درختان 45 روز زودتر از عید نوروز باز شده است و این شکوفه ها در پی وقوع بارش و سرد شدن هوا در شب از بین رفته اند.

حسن مرادی ادامه داد: کاهش دما به زیر صفر موجب یخ زدن شکوفه درختان شده است و شکوفه ها کاملا از بین رفته اند.

80 درصد درختان بادام این منطقه در پی سرما زدگی دچار خسارت شده است

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سامان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به یخ زدگی شکوفه درختان بادام این منطقه، گفت: 80 درصد درختان بادام این منطقه در پی سرما زدگی دچار خسارت شده است.

علی خسروی گفت: بارش برف و سرد شدن هوا طی روز های گذشته موجب سرما زدگی شکوفه پیش از موعد باز شده این منطقه شد.

وی اذعان داشت: گرم شدن هوا طی ماه های دی و بهمن ماه در این شهرستان موجب باز شدن شکوفه درختان بادام به ویژه ارقام سفید شد که سرد شدن هوا و کاهش دما به زیر صفر طی روز های گذشته موجب از بین رفتن این شکوفه ها شده است.

خسروی بیان کرد: سطح کاشت درختان بادام رقم سفید در شهرستان سامان شش هزار هکتار است که سرما به حدود چهار هزار هکتار این باغات خسارت وارد کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سامان اظهار داشت: خسارت ها به صورت دقیق توسط کارشناسان در حال تخمین زدن است که به زودی اعلام می شود.

شکوفه درختان بادام ارقام سفید و بذری دچار یخ زدگی شده است

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه سرد شدن یکباره هوا در پی بارش برف و باران موجب ایجاد خسارات برای باغ های بادام این استان شد.

طاهر نوربخش ادامه داد: باز شدن پیش از موعد از طرفی و سرد و هوا و کاهش دما به زیر صفر موجب از بین رفتن شکوفه های درختان بادام این استان به ویژه شهرستان سامان شده است.

وی بیان کرد: بیشتر درختان بادامی که شکوفه های آنها باز شده بود و این شکوفه ها را سرما زده است ارقام سفید و بذری هستند که متاسفانه موجب ایجاد خسارت به باغداران شده است.

وی افزود: سرما زدگی درختان بادامی که شکوفه های آنها باز شده بود پیش بینی می شد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: باید در راستای توسعه باغات، باغداران توجه بسیاری به استفاده از نهال های بادام های دیگر گل برای کاشت داشته باشند تا دیگر دچار خسارت های سرما زده گی نشوند.

طاهر نوربخش بیان کرد: هم اکنون نهال های اصلاح شدن دیر گل بادام وجود دارد که باغداران در مناطق مختلف استان باید از این نوع استفاده کنند تا دیگر دغدغه باز شدن شکوفه پیش از موعد و از بین رفتن آنها را نداشته باشند.

.........................

گزارش از بهاره صمیمی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه