پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم 72 درصد درختان بلوط ایلام در حال خشک شدن‌

زیست بوم

72 درصد درختان بلوط ایلام در حال خشک شدن‌

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: بیشترین خشکیدگی درختان بلوط در حوزه شهرستان ایلام و کمترین آن در شهرستان بدره به دلیل سایه‌گیری درختان و مجاورت با کبیرکوه و بارش‌ نزولات آسمانی است.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | NIKE HOMME

«خیرالله آذرکردار»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان (ایسنا)، جنگل‌های ایلام را یکی از مناطق بکر کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه طی پنج سال گذشته آفت و آلودگی به درختان بلوط سرایت ‌و درختان را خشک ‌و جنگل را متحمل خسارت‌های زیادی کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام با بیان اینکه کارشناسان و متخصصین مختلف تحقیقاتی و دانشگاهی در بخش‌های مختلف جنگل، مرتع و آبخیزداری بر روی درختان بلوط استان در حال پژوهش بوده و بعد از بررسی‌های مختلف و طولانی با توجه به وسعت جنگل‌ها و گونه‌های مختلف گیاهی نتایج واقعی نمایان شد، ادامه داد: این بررسی‌ها نشان داد 10 درصد از جنگل‌های استان بین 75 تا 100 درصد به حالت خشکیدگی رسیدند که از 640 هزار هکتار جنگل بلوط استان این درصد معادل 640 هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه 22 درصد دیگر درختان بلوط بین 50 تا 70 درصد آلوده به آفت خشکی‌زدگی هستند، تصریح کرد: 40 درصد از درختان منطقه بین 25 تا 50 درصد مبتلا به ویروس خشکی‌زدگی هستند.

آذرکردار یکی از علل مهم و بارز خشکیدگی درختان بلوط که از سوی کارشناسان اعلام شد را بحث ریزگردها دانست که در جریان وزش باد بر روی برگ‌های پهن بلوط نشسته و با قطع سیستم تنفسی درخت، ایجاد خشکی می‌کند.

وی افزود: کشتِ زیر شخمی یکی دیگر از آسیب‌های وارده به جنگل است که کشاورزان در شخم زمین‌های دارای شیب از گاو‌آهن استفاده می‌کنند که به مرور زمان این مساله موجب تخریب خاک و بروز خشکیدگی می‌شود.

این کارشناس خاطر‌نشان کرد: علاوه بر وجود آفت‌های چوب‌خوار همچون سوسک، پروانه و کرم‌ها به عنوان عوامل تخریب می‌توان به کمبود بارش‌ها و حتی کمی آب اشاره کرد که تاثیر بسیار زیادی در خشکسالی‌های اخیر داشته است که با پایین آمدن سطح بارش به دنبال خود کمی رطوبت و هوای گرم- که یکی از دلایل خشکی درخت است- را به همراه می‌آورد.

آذرکردار در مورد تاثیر میزان بارش‌ها بر میزان خشکسالی به سال زراعی گذشته اشاره کرد و گفت: در مناطقی که الگوی پژوهشی کارشناسان و محققان بوده، اثبات شده است که سطح افزایشی بارش‌های امسال نسبت به چند سال گذشته به حدی بوده ‌که توانسته است روند خشکیدگی را متوقف کند ‌که امیداریم با افزایش سطح بارش‌ها در سال جاری این روند توقف ادامه داشته باشد.

وی در مورد اقدامات پیشگیرانه در مناطق مختلف استان ایلام برای جلوگیری از خشک شدن درختان بلوط اظهار کرد: باید درختان خشکیده که ناقل بیماری هستند، قطع شده و به خارج از جنگل هدایت شوند تا از شیوع آلودگی به درختان سالم پیشگیری به عمل آید، از طرف دیگر باید سرشاخه‌زنی و هرس درختان که مانع از تبخیر آب در درخت می‌شود، توسط محیط‌بانان و مردم انجام شود.

آذرکردار استفاده از هرزآب‌ها و احداث چاله‌های آبگیر در بالادست ساقه‌ی درختان و سکوبندی و تراس‌بندی در پایین‌دست را جهت مقاوم‌سازی درخت از راه‌های پیشگیرانه‌ عنوان کرد و گفت: انجام این دست اقدامات از فرسایش خاک و برون‌زدگی ریشه درختان جلوگیری می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام ضمن اشاره به سفر هیئت دولت به استان و بازدید از مناطق خشک شده درختان بلوط به اختصاص اعتباری بالغ بر 25 میلیارد تومان برای حفظ درختان بلوط منطقه زاگرس در جهت پیشگیری، احیاء و توسعه جنگل‌ اشاره کرد و گفت: هفت استان در منطقه زاگرس ساکن هستند که با توجه به وجود بالاترین درصد آسیب‌های درختان بلوط استان ایلام، 40 درصد از کل اعتبار مذکور به منابع طبیعی تخصیص داده شده که معادل هشت میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در صورت واگذاری این اعتبار می‌توان بخش عظیمی از خشکیدگی‌های درختان بلوط را با هرس‌زنی و آبخیزداری متوقف و با نهال‌کاری و احیاء به توسعه جنگل کمک کرد، البته در صورت تخصیص سالیانه این اعتبار می‌توان طی چند سال 640 هزار هکتار منطقه‌ی جنگلی را تحت پوشش طرح قرار داد و به اهداف برنامه‌ریزی شده در حوزه‌های مختلف منابع طبیعی دست پیدا کرد.

‌وی افزود: پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای دستگاه‌های اجرایی‌ به منابع طبیعی خسارت می‌زند، اما از آنجایی‌که این امور برای توسعه استان ضروری است، برآورد خسارت شده و بعد از دریافت خسارت‌ها از نهادهای اجرای در راستای توسعه و احیای جنگل هزینه می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با بیان اینکه اعتبارات تصویب شده از سوی رییس جمهور هنوز واگذار نشده است، اما قطعاً به صورت صددرصد اختصاص داده می‌شود، یادآور شد: در حوزه اعتبارات ملی 10 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار به بخش‌های مختلف منابع طبیعی اختصاص یافته که در جهت صیانت از جنگل، مراتع و آبخیزداری تاکنون 2 میلیارد تومان آن دریافت شده است.

آذرکردار تاکید کرد: اعتبارات استانی نیز معادل سه میلیارد و 285 میلیون تومان بوده که 40 درصد آن تاکنون محقق شده و تا اول مهرماه این اعتبار به 50 درصد خواهد رسید.

وی تصریح کرد: خوشبختانه استاندار ایلام و معاونان به صورت ویژه به بحث جنگل توجه دارند و با دلسوزی امور را پیگیری می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام در مورد سرمایه‌گذار خارجی نیز گفت: طرحی در این خصوص به شرکت "جایکای ژاپن" داده شده است که در صورت تصویب شاهد حضور آنها جهت کمک و تخصیص اعتبار خواهیم بود، همچنین به دنبال جذب اعتبار از سازمان فائو هستیم.

آذرکردار مکان‌های که بیشتر دچار آفت‌زدگی و آلودگی هستند را در اولویت قطع، احیاء و توسعه عنوان کرد و گفت: در استان ایلام تاکنون 2500 هکتار پاکسازی شده است و همین فعالیت‌ها را نیز در مساحت‌های مختلف انجام داده‌ایم که این اقدامات را در صورت اعتبارات مستمر ادامه خواهیم داد.

وی مهم‌ترین موضوع در بحث پیشگیری و احیای درختان بلوط را حضور مردم و سازمان‌های مردم نهاد، مسوولان، ائمه جمعه و جماعات، نمایندگان مجلس، بزرگان طوایف و رسانه‌ها در امر اطلاع‌رسانی در تبلیغ و ترویج حفاظت از محیط جنگل موثر دانست و گفت: مردم قدرتی عظیم هستند که مشارکت‌ آنها نیازمند فرهنگ‌سازی برای ورود به صیانت از جنگل از طریق آموزش‌های کارشناسانه در مساجد، مدارس، خطبه‌های نماز جمعه، حضور در تفرجگاه‌ها و... است

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام میزان اعتبارات تخصیص یافته در بخش ترویج را خوب ارزیابی کرد و افزود: اعتقاد بر این است اگر مردم به موضوع خشکیدگی اهمیت بدهند، درصد عظیمی از دغدغه‌های ما و مشکلات جنگل کاهش پیدا خواهد کرد.

آذرکردار در پایان با بیان اینکه منابع طبیعی به همه مردم تعلق دارد، گفت: حفاظت از جنگل توسط پرسنل اداره کل بستگی به عقاید مردم نیز دارد، چرا که مردم در مقابل حفاظت جنگل مسئول هستند تا همانگونه که نسل‌های گذشته آن را به ما رسانده‌اند، آنها را برای بهره‌مندی به نسل آینده ‌برسانیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه