شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ورود فاضلاب به قناتهای سبزوار

زیست بوم

ورود فاضلاب به قناتهای سبزوار

مدیرکل آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: تنها شهرستانی که مسئله فاضلاب آن دارای مشکلات فراوانی است و قنوات آن نیز این مشکلات را دو چندان کرده، شهرستان سبزوار است.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | FitforhealthShops - The Ultimate all festive nike running shop coupon code FAQ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد پورطاهری در نشست بررسی مشکلات آب و فاضلاب شهرستان سبزوار افزود: احداث خط انتقال فاضلاب سه شهر نیشابور، تربت حیدریه و سبزوار به صورت همزمان آغاز شده است. ساخت خط انتقال شبکه فاضلاب سبزوار دارای 83 درصد پیشرفت فیزیکی است که نسبت به متوسط کشوری رشد خوبی داشته است.


وی خاطرنشان کرد: ما در 9 شهر استان در حال احداث شبکه انتقال فاضلاب هستیم.


این مسئول با اشاره به نصب نشدن بیش از 13 هزار انشعاب آب و فاضلاب در شهرستان سبزوار بیان کرد: بیش از 2000 انشعاب متعلق به آب و 9800 انشعاب متعلق به شبکه فاضلاب در شهرستان است. در حال حاضر در سطح استان بیش از 42 هزار انشعاب آب و فاضلاب نصب نشده که بخش مهمی از آن متعلق به مسکن مهر است. برای نصب این میزان انشعاب بیش از 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. امیدواریم با همت مردم و مسئولین این میزان اعتبار تامین شود و شورای اسلامی نیز با گذراندن مصوبه‌ای ما را در این زمینه کمک کند.


پورطاهری با بیان اینکه برای اجرای طرح تصفیه‌خانه شماره 2 فاضلاب سبزوار بیش از 22 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: خوشبختانه با همکاری اداره راه و شهرسازی مبلغ 480 میلیون تومان به این طرح کمک شده و زمینی نیز به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون تومان در اختیار ما قرار داده شده است.


وی ادامه داد: البته براساس توافقات قرار بود زمینی به ارزش 3 میلیارد تومان به ما واگذار شود تا ما از محل فروش آن اعتبارات مورد نیاز خط انتقال فاضلاب توحید شهر سبزوار را تامین کنیم که اداره راه و شهرسازی قول داده تا این زمین را در دو مرحله در اختیار ما قرار دهد. در حال حاضر لوله‌های این شبکه انتقال به ارزش 925 میلیون تومان خریداری شده و از ابتدای مهر سال جاری، کار احداث آن آغاز می‌شود. برای احداث پکیج‌های آن بیش از 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از محل منابع داخلی هزینه خواهد شد.


مدیرکل آب و فاضلاب خراسان رضوی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مشکلات ما در حوزه فاضلاب، مسئله آبهای سطحی است، گفت: جمع آوری آبهای سطحی برعهده شهرداری است که متاسفانه بخشی از آن توسط مشترکین به درون شبکه فاضلاب هدایت می‌شود و منجر به بروز مشکلاتی نیز برای ما شده است. باید به نظام مهندسی و شهرداری تکلیف شود تا ساختمانهایی که آب سطحی و باران را وارد شبکه فاضلاب می‌کنند برخورد شود.


وی با بیان اینکه سبزوار شهری خاص در حوزه احداث شبکه‌های فاضلاب است، خاطرنشان کرد: وجود 13 رشته قنات در شهرستان و ایجاد شبکه‌های فرعی توسط مردم و اتصال آنها به این قنوات باعث شده تا شبکه انتقال فاضلاب سنتی این شهر گسترش یابد و مشکلاتی را ایجاد کند. طرح اولیه فاضلاب سبزوار 300 کیلومتر بوده که با گسترش شهر این میزان به 500 کیلومتر افزایش یافته است. در حال حاضر بیش از 426 کیلومتر از این خط انتقال احداث شده و فقط 74 کیلومتر برای تکمیل شبکه باقیمانده است.


احمد برادران، فرماندار سبزوار نیز با بیان اینکه مسئله فاضلاب و قنوات سبزوار تبدیل به چالشی مهم در این شهرستان شده است، اظهار کرد: امروز مردم حساسیت زیادی در این زمینه دارند و انتظار ما در مدیریت شهرستان حل شدن این مشکلات و رفع دغدغه مردم است.


وی ادامه داد: نصب نشدن انشعابات فاضلاب یکی از مشکلاتی است که در حوزه شهرستان تبدیل به یک معضل شده است. هزینه‌های نصب این انشعابات بسیار بالاست و نیاز به اختصاص اعتبارات دارد و از طرفی نیز اگر این مشکلات حل نشود باید نگران بروز اتفاقات باشیم که با مسائل امنیتی گره خورده است.


برادران با بیان اینکه پروژه مسکن مهر سبزوار هنوز دارای مشکلاتی در حوزه نصب انشعابات آب و فاضلاب است، افزود: به دلیل همین مشکلات ما افتتاح بیش از 741 واحد مسکن در هفته دولت را به تعویق انداختیم تا شاهد بروز مشکلات بدتری نباشیم.


فرماندار سبزوار گفت: حق انشعاب بسیاری از مشترکین بیش از 10 ماه است که گرفته شده ولی هنوز انشعابی نصب نشده است.


در ادامه این جلسه آغشته، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سبزوار با بیان اینکه برای اصلاح شبکه‌های فاضلاب شهر سبزوار نیازمند ردیف‌های اعتباری هستیم اظهار کرد: یکی از موضوعات مطرح شده در حوزه فاضلاب سبزوار که امروز تبدیل به یک بحران در این حوزه شده است، مسئله قنوات شهر است. با وجود اینکه اداره آب و فاضلاب سبزوار در این زمینه مسئولیت قانونی ندارد اما این مجموعه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.


وی با تاکید بر اینکه قنوات مشکل اساسی شهر سبزوار هستند، افزود: سبزوار دارای 13 رشته قنات فعال است که نوع کابری آنها کشاورزی بوده که متاسفانه از آن دوران به بعد مالکین قنات‌ها، مردم را تشویق به اتصال فاضلاب خود به این قنوات کرده‌اند. این امر منجر به افزایش آب قنوات و به تبع خرابی دیواره آنها، بیرون زدگی آب در مواقع باران و ریزش قنات‌ها در دوران اخیر در سطح شهر شده است.


این مسئول اضافه کرد: نگهداری نکردن و مرمت نشدن قنوات توسط مالکان، تخریب قنات‌ها به دلیل اجرای عملیات عمرانی در سطح شهر و ساخت منازل و ساختمان‌ها روی قنات‌ها، تهدید بهداشت عمومی شهروندان، تخریب آثار تاریخی شهر، تخریب معابر شهری و خیابان‌ها و بروز خطرات جانی، ایجاد رعب و وحشت در میان مردم، افزایش هزینه شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب، افزایش دبی آب، شوک حجمی و بسته شدن قنوات به دلیل گل ولای فراوان و ایجاد خوردگی در شبکه فاضلاب همه از مشکلاتی است که امروز قنوات در سبزوار بوجود آورده‌اند.


وی با بیان اینکه 35 حلقه چاه وظیفه تامین آب شرب سبزوار را برعهده دارند، افزود: بیش از 2 مخزن 45 هزار لیتری و 5 مرکز پمپاژ آب برای تامین آب شرب شهر طراحی و ساخته شده است.


آغشته با تاکید بر اینکه وضعیت تامین آب در سبزوار به مرحله بحرانی رسیده و روزانه شاهد کاهش منابع آبی در شهر هستیم، ادامه داد: همشهریان عزیز باید در زمینه صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف دقت بیشتری کنند تا شاهد قطع شدن آب منازل و یا اماکن عمومی نباشیم.


این مسئول با اشاره به اینکه شاهد افت سفره‌های زیر زمینی در شهر هستیم، افزود: متاسفانه مردم فکر می‌کنند که در مدت اخیر بارندگی خوبی در سبزوار صورت گرفته است و برهمین اساس میزان مصرف آب خود را افزایش داده‌اند، اما حقیقت این است که در مدت اخیر میزان بارندگی‌ها خیلی خوب نبوده و مشکلات تامین و توزیع آب در سبزوار هنوز حل نشده است. در طول 10 سال گذشته با کاهش بیش از 13.5 متر از سطح آب‌های زیرزمینی سبزوار مواجه بوده‌ایم.


این مسئول با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری بیش از 5.5 میلیون مترمکعب آب در سبزوار مصرف شده است افزود: مصرف سالانه آب در شهر سبزوار بیش از 21 میلیون مترمکعب است.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار با بیان اینکه در شهرستان بیش از 520 کیلومتر شبکه انتقال آب وجود دارد، اضافه کرد: 200 کیلومتر از این شبکه فرسوده است که باید اصلاح شود. نیازمند تامین اعتباری بالغ بر 8 میلیارد تومان در این حوزه هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه شهرداری از پرمصرف ترین مشترکان اداره آب و فاضلاب سبزوار است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه رویکرد خوبی در این حوزه با تعامل با شهردار سبزوار ایجاد شده و شهردار قول داده تا در مدت کوتاهی آب غیرشرب را جایگزین آب شرب برای مصارف خود کند.

وی، افزایش تعداد کارواش‌های سطح شهر را یک تهدید مهم در مصرف بی رویه آب و افزایش میزان فاضلاب دانست و افزود: جلسات مختلفی با اتاق اصناف شهرستان برگزار شده تا جلوی مصرف بی رویه آب توسط کارواش داران گرفته شود.

وی با اشار ه به اینکه اداره آب و فاضلاب نمی‌تواند از آب‌های قنوات سبزوار برای شرب استفاده کند، ادامه داد: آب‌های قنوات فقط برای مصارف غیرشرب و آبیاری در ختان مناسب است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه