جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ‌تابستان‌گذرانی 1000 فلامینگو در تالاب میقان

زیست بوم

‌تابستان‌گذرانی 1000 فلامینگو در تالاب میقان

1000 فلامینگو در تالاب میقان اراک شمارش شدند.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

محمود کلنگری فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: فلامینگو پرنده‌ بزرگ چثه‌ای است و پروبال سفید و صورتی و منقاری صورتی دارد.


وی با اشاره به اینکه نوع ماده این پرنده کوچکتر از نوع نر آن است، گفت: این پرندگانی گرمسیری در تمام دنیا به غیر از استرالیا دیده می‌شوند، افزود: تاکنون در ایران جوجه‌گذاری این نوع پرنده در تالاب شادگان و دریاچه ارومیه گزارش شده و در حال حاضر نیز حدود هزار فلامینگو در تالاب میقان اراک در حال تابستان‌گذرانی هستند.


کلنگری تصریح کرد: عمر این گونه پرندگان بیش از 30 سال است اما، با حفظ شرایط مطلوب، عمر آنها به 80 سال می‌رسد چراکه دشمن طبیعی چندانی ندارند و در صورت بروز هر نوع بیماری درمان می‌شوند.


وی با بیان اینکه فلامینگوها عموماً از سخت‌پوستان، کرم‌ها، حشرات و حلزون تغذیه می‌کنند، افزود: به جهت اینکه نوک فلامینگوها خمیده رو به پایین است برای تغذیه تمامی گردن خود را در آب فرو می‌برند و با عمل فیلتراسیون توسط منقار خود خوراک خود را تأمین می‌کنند.


کلنگری اضافه کرد: مهمترین منبع تغذیه فلامینگوها در تالاب میقان اراک، آرتمیاست که احتمال می‌رود صورتی رنگ شدن بدن فلامینگوها به دلیل مصرف این سخت‌پوست باشد.


وی زمان حضور این پرندگان در تالاب میقان را از اواسط بهار تا اواسط تابستان عنوان کرد و با بیان اینکه در حال حاضر فلامینگوها در شرق و جنوب شرقی تالاب مشغول تابستان‌گذرانی هستند، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه هنوز عقاب‌ها به سمت تالاب نیامده‌اند، فلامینگوها دشمن طبیعی ندارند اما، این پرندگان به شدت نسبت به هرگونه تغییر در محیط آسیب‌پذیرند و در شرایطی که با کمبود غذا و خشکسالی مواجه باشند تولیدمثل نخواهند داشت.


این فعال محیط زیست اضافه کرد: فلامینگوها وابستگی بسیاری به آب دارند و افزایش شوری آب و خشک شدن تالاب خطر جدی برای حیات این پرندگان محسوب می‌شود. در صورتی که حقآبه تالاب میقان اراک رعایت نشود خطر جدی فلامینگوها را تهدید می‌کند و حتی ممکن است تعداد آنها به یک پنجم تعداد فعلی برسد به همین دلیل رعایت و اختصاص حقآبه تالاب برای حیات این پرندگان امری ضرروی است.


کلنگری بر حفاظت از آرتمیا و جلوگیری از آلودگی و افزایش شوری آب به منظور حفظ حیات فلامینگوها تأکید کرد و به سل به عنوان شایع‌ترین بیماری در بین این پرندگان اشاره کرد و گفت: فلامینگوها پرندگانی تابستان‌گذران هستند و با ورود فصل سرما به سمت مناطق گرم‌تر و جنوبی کشور مهاجرت می‌کنند و تا زمانی که شرایط تالاب میقان مناسب باشد و حق‌آبه تأمین شود هیچ گونه تلفاتی نخواهند داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه