شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم روزی برای پرندگان مهاجر

زیست بوم

روزی برای پرندگان مهاجر

در روزهای 10 و 11‌ماه مه مصادف با 20 و 21 اردیبهشت‌ماه مراسمی با هدف تأکید بر اهمیت حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه‌های آنها برگزار می‌شود و طی آن مردم سراسر جهان برای محافظت از این موجودات ارزشمند به همکاری فراخوانده می‌شوند.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Direct Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

روز جهانی پرندگان مهاجر رویدادی بین‌المللی است که در آن بر اهمیت وجود پرندگان مهاجر برای حفظ تعادل زمین، اکوسیستم و انسان تأکید شده است.

به گزارش همشهری، از سال2006 میلادی تاکنون هرسال در روزهای 10 و 11‌ماه مه مصادف با 20 و 21 اردیبهشت‌ماه مراسمی با هدف تأکید بر اهمیت حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه‌های آنها برگزار می‌شود و طی آن مردم سراسر جهان برای محافظت از این موجودات ارزشمند به همکاری فراخوانده می‌شوند. روز جهانی پرندگان امسال با عنوان «مقصد نهایی پروازها: پرندگان مهاجر و گردشگری» نامگذاری شده است.

روز پرندگان مهاجر در حالی فرارسیده که در کشور ما بنا به اعلام مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور 40تالاب کشور خشک‌شده یا در معرض خشک شدن کامل قرار دارند. تالاب هامون که روزگاری ایستگاه زمستان‌گذرانی 186گونه پرنده مهاجر بود امروز به بیابانی به وسعت 570هزار هکتار تبدیل شده است.

94درصد دریاچه ارومیه خشک شده و بخت تالاب بختگان از کم‌آبی سیاه شده است. تالاب پریشان هم روزگار پریشانی دارد. از باتلاق گاوخونی جز بیابانی خشک چیزی برجای نمانده. ساخت کنارگذر و ورود رسوب، زباله و فاضلاب به تالاب انزلی رمق این تالاب را گرفته و ساخت پالایشگاه و جاده تالاب میانکاله را تهدید می‌کند. علاوه بر این، بسیاری از ایستگاه‌های زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر تخریب شده؛ ضمن آنکه پرندگان مهاجر در ورود به این ایستگاه‌ها با خطر شکار شدن مواجهند. با این وضعیت بدیهی است که مجالی برای ورود پرندگان مهاجر باقی نمی‌ماند. با وجود این، سازمان حفاظت محیط‌زیست برای نجات تالاب‌ها و بازگرداندن امنیت به ایستگاه‌های زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر اقدامات کارسازی را در دستور کار قرار داده است؛ طرح احیای تالاب‌ها ازجمله این اقدامات است.

اسماعیل کهرم، مشاور سازمان حفاظت محیط‌زیست شمار پرندگان مهاجر را در هر سال 5میلیارد اعلام کرده و به مهر گفته است که از این تعداد حدود 5میلیون پرنده مهاجر در سال از ایران عبور می‌کنند.وی با بیان اینکه حدود 80درصد از پرندگان مهاجری که وارد کشورمان می‌شوند آبزی هستند، می‌گوید که از بین رفتن تالاب‌ها و زیستگاه‌های پرندگان مهاجر از مهم‌ترین علل نامناسب شدن محیط زندگی برای پرندگان مهاجر در ایران است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه