سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خطر انقراض جزیره‌ها!

زیست بوم

خطر انقراض جزیره‌ها!

نتایج یک مطالعه جدید که در نشریه Nature Conservation منتشر شده نشان داد، سطح آب دریاها به بالاترین حد خود طی هزاران سال اخیر رسیده و این روند جزایر کم‌ارتفاع در سراسر جهان را با خطر غرق شدن مواجه می‌کند.

shock drop air force 1 full uv reactive | N1003313082 , Nike NOCTA FOOTBALL GLOVES "BLACK" , botas nike air force one blue , IetpShops STORE

به گزارش ایسنا، کارشناسان مطالعات جوی پیش‌بینی می‌کنند که افزایش سطح آب دریاها ضمن زیر آب بردن بیش از 10 هزار جزیره، سبب آوارگی جوامع بشری و پاکسازی بسیاری از گونه‌های زیستی منحصر به فرد از سطح زمین خواهد شد.

تغییرات جوی از دو جنبه سبب افزایش سطح آب اقیانوس‌ها شده است. نخست، با افزایش دما در قطب‌ها و ذوب یخ‌ها، سالانه مقدار آب بیشتری به دریاها سرازیر شده و دوم اینکه تغییرات جوی در برخی نقاط زمین، سبب کاهش دما شده اما از سوی دیگر دمای کلی اقیانوس‌ها در حال افزایش است. وقتی دمای آب افزایش می‌یابد، مولکول‌های آن نیاز به فضای بیشتری داشته و در نتیجه حجم آن افزایش می‌یابد. این عوامل روی هم رفته سبب افزایش سطح آب دریاها به میزان سه میلیمتر در سال می‌شود. در این مطالعه پیش‌بینی شده تا پایان قرن حاضر شاهد جمعا نیم تا 2.3 متر افزایشِ سطح آب‌ دریاها باشیم. پیش‌بینی در این زمینه از جنبه‌های مختلفی اهمیت دارد از جمله این که کارشناسان و مسئولان را ملزم به بکارگیری خط‌ مشی‌هایی برای جلوگیری از پیامدهای این پدیده می‌کند.

به نقل از مونگابی، در این مطالعه تصریح شد با وجود این که افزایش سطح آب‌ دریاها یکی از جدی‌ترین عواقب گرمای جهانی است با این حال این پدیده کمتر مورد مطالعه و توجه قرار گرفته است. لذا تاثیرات احتمالی افزایش سطح آب دریاها به دلیل تبعات احتمالی آن بر تنوع زیستی و جوامع، اهمیت فراوانی دارد.

کارشناسان در این مطالعه با بررسی نتایج فوق دریافتند در صورت افزایش یک متری سطح آب اقیانوس‌ها حدود 10 هزار و 800 جزیره در سراسر جهان به زیر آب خواهند رفت. آنها همچنین پیش‌بینی کردند که تا سال 2030 میلادی، 50 درصد از جمعیت کل جهان در فاصله حدود 100 کیلومتری از سواحل سکنی خواهند گزید که این رقم بیش از دو برابر رقم حاضر که 23 درصد است، خواهد بود. در صورت افزایش سطح آب دریاها، زمین‌های کشاورزی مناطق ساحلی و نواحی سیل‌خیز باید جابه‌جا شوند و حتی جوامع سرزمین‌های داخلی دور از نواحی سیل‌خیز نیز از آسیب آن در امان نخواهند بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه