جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تمبر سنگ نگاره‌های ایران از سوی یک فرد علاقمند به میراث فرهنگی منتشر شد

یادمان

تمبر سنگ نگاره‌های ایران از سوی یک فرد علاقمند به میراث فرهنگی منتشر شد

در حالی که متولیان سازمان میراث فرهنگی توچه چندانی به سنگ نگاره‌های تاریخی کشور ندارند، تمبر سنگ نگاره های ایران از سوی یکی از علاقمندان به این آثار تاریخی منتشر شد.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | boys nike jordan retro flyknit shoes women High OG Panda - air max 95 cool grey neon yellow - Grailify

 

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث: سنگ نگاره ها یا هنرهای صخره ای کهن ترین آثار تاریخی و هنری بجامانده از بشرند. کارشناسان بر این باور هستند سنگ نگاره ها سرمنشا و بستر بوجود آمدن حروف رمزی، خط، تبادل پیام، زبان، تاریخ، اسطوره ها، هنر و فرهنگ ها هستند به همین دلیل آنها از بهترین ابزارهای رمزگشایی ماقبل تاریخ به حساب می آیند.
 
با کمک این طرح ها می توان تاریخ خط، هنر، زبان، محیط اقلیمی، اسطوره ها، فرهنگ و از همه مهمتر نوع اندیشه انسان های ادوار کهن را مطالعه کرد. هنرهای صخره ای، تنها هنرتجسمی است که مرز جغرافیایی مشخصی نداشته و همه ملل جهان فارغ از فرهنگ، نژاد و حتی اقلیم های جغرافیایی بسیار بعید از هم، از آن گذر کرده اند.
 
از سویی دیگر تا کنون در چهار گوشه ایران بالغ بر 50 هزار سنگ نگاره تاریخی کشف شده است. این شواهدنشان می دهد، کشور ما یکی از غنی ترین نقاط جهان به لحاظ تعداد و تنوع سنگ نگاره های کشف شده است. با این حال سازمان میراث فرهنگی کمترین توجهی به این بخش از میراث تاریخی کشور نمی کند.

در همین حال از سوی یک شهروند علاقمند به میراث فرهنگی کشور تمبر سنگ نگاره های ایران با نقشی از بز کوهی منتشر شده است تا از این طریق علاقمندان به تاریخ و فرهنگ باستانی ایران بیش از پیش با این آثار تاریخی کشورمان آشنا شوند.
 
آنگونه که در کتاب سنگ نگاره های ایران آماده است در 24 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، هرمزگان، همدان، یزد سنگ نگاره هایی مربوط به دوره های مختلف تاریخی کشف شده است.
 
با وجود کشف این تعداد سنگ نگاره در گوشه کنار کشور اما هیچ ساز و کاری برای محافظت و نگهداری از این آثار از سوی متولیان امور و مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور انجام نمی گیرد، این در حالی است که یونسکو در دستورات و آموزش های خود برای محافظت از سنگ نکاره های می گوید؛ هرگز آنها را لمس یا خیس نکنید چون بسیار ضربه پذیرند، هرگز روی آنها اثر نگذارید و چیزی اضافه نکنید، روی آنها راه نروید، همان طور که هستند بگذارید بمانند و در آخرفقط از آنها عکس بگیرید. با این حال در کشور ما هیچ کدام از این محافظت ها و دستورات برای سنگ نگاره ها لحاظ نمی شود به همین دلیل نیز این ذخیره های ارزشند تاریخی کشور به دلیل عوامل طبیعی مانند گلسنگ ها و باد و باران و عوامل انسانی رفته رفته در حال نابودی و تخریب هستند.
 
در کشور ما کسی کمترین اطلاعی از سنگ نگاره های کشور ندارد و سازمان میراث فرهنگی هم حتی یک کارشناس متخصص و مرتبط با سنگ نگاره ها ندارد و حتی تا کنون یک کار کارشناسی و ثبت شده در زمینه این آثار تاریخی نیز انجام نداده است، مسئولان این سازمان اطلاع جامعی از اهمیت و ارزش سنگ نگاره ها ندارند در حالی که در دیگر کشورهای جهان سنگ نگاره ها به عنوان بخشی از ارزشمندترین آثار تاریخی هم مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد و هم دانشمندان از کشورهای جهان برای تحقیق و مطالعه بر روی آنها سفر می کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه