جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کاخ «ملک جمشید» خلیج فارس تو سری خورده برج سازان می‌شود

یادمان

کاخ «ملک جمشید» خلیج فارس تو سری خورده برج سازان می‌شود

بلدوزرها رفتند، لودرها آمدند. این داستانی است که کاخ ''ملک جمشید'' حریره کیش به آن دچار شده است. تنها مجموعه تاریخی که از دوره اتابکان تیموری به صورت کامل باقی مانده است. شنیده‌ها حاکی از این است مجوزهای ساخت برج، کلوپ غواصی و مجتمع های تجاری در اطراف این محوطه، در حال صادر شدن هستند.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | 113 , BabylinoShops - nike wildwood acg for sale california area board Shadow Amethyst Ash CI0919 - nike air jordans future gold appraise list

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ چندی پیش نگرانی دوستداران میراث فرهنگی تنها برای گسترش جاده‌ای بود که قرار است از کنار کم نظیرترین آثار تاریخی خلیج فارس عبور کند، اما این بار نوبت برج‌سازان رسیده که دمار از روزگار این مجموعه تاریخی درآورند.
 
با اینکه فعالان میراث فرهنگی بارها و بارها درباره خطر گسترش جاده در کنار آثار تاریخی حریره کیش هشدار دادند اما این جاده سازی که از سه ماه پیش آغاز شده بود، بدون هیچ گونه هراسی از قوانین و ضوابط میراث فرهنگی ادامه پیدا کرد.
 
مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم هیچ‌گونه واکنشی در برابر ادامه این جاده سازی ندادند. گفت و گو با رییس اداره میراث فرهنگی هرمزگان نیز به هیچ کجا نرسید.
 
 
جاده سازی به رغم هشدار دوستداران میراث فرهنگی در کیش همچنان ادامه پیدا کرد

 
مهدی هرمز دریانورد تنها در پاسخ به خبرگزاری chn درباره شرایط نامناسب حریره به گفتن این جمله که «در حال پیگیری است» اکتفا کرد.
 
حالا پیش بینی دوستداران میراث فرهنگی به وقوع پیوسته است، هر روز عبور ماشین‌های سنگین از کنار مهمترین آثار معماری حریره یعنی دژ و کاخ حکمتی دوره ملک جمشید، لرزه بر اندام این مجموعه وارد کرده و شرایط نامناسبی برای آن به وجود آورده است.
 
بر اساس اسناد و مدارک تاریخی، ملک جمشید، از معروفترین حاکمان دوره اتابکان فارس متعلق به دوره قرن هفتم است. آوازه این حاکم تا چین رفته و نام او در بسیاری از متون تاریخی حک شده است. حریره، مجموعه بناهایی را تشکیل می‌دهند که متعلق به این حاکم بوده و کامل‌ترین مجموعه باقی مانده از دوره اتابکان است.
 
برج سازان می‌تازند
دیوارهای برج و باروی ملک جمشید هر روز از عبور ماشین های سنگین می لرزد، اما ماجرای سرخوردگی این بنای تاریخی به همین جا ختم نمی شود.
 
شنیده‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر با توجه به تفیض اختیاری که پیش از این به سازمان مناطق آزاد داده شده، بسیاری از زمین های اطراف بندرگاه و حریره برای برج سازی، کلوپ سازی و سایر پروژه‌های عمرانی در حال فروش هستند.
 
به گفته یک کارشناسان میراث فرهنگی در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، حریم و منظر شهر تاریخی حریره شکسته و دچار سرخوردگی می‌شود.
 
این در حالی است که شهرتاریخی حریره، شهر کاملی است متعلق به دوره اتابکان تیموری که دارای بازار، مسجد، بندرگاه و .. است.
 
در حال حاضر، دور تا دور همین شهر تاریخی، زمین ها در حال واگذاری بوده و گودبرداری تعدادی از برج ها و کلوپ های غواصی آغاز شده است.
 
از بین رفتن آثار تاریخی خلیج فارس در برابر کشورهای دیگر این حوزه که در حال تاریخ سازی هستند، اتفاقی است که نگرانی های بسیاری در دل دوستداران میراث فرهنگی به وجود آورده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید