پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بلاتکلیفی بررسی تخریب‌های «بیستون»

یادمان

بلاتکلیفی بررسی تخریب‌های «بیستون»

مترجم پیشکسوت زبان‌های باستانی و نخستین مترجم منشور کوروش درباره پروژه بررسی تخریب‌های کتیبه بیستون طی یک و نیم قرن گذشته گفت: قرار بود سال گذشته این پروژه تجدید قرارداد شود که هنوز وضعیت آن مشخص نیست.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | nike air pegasus 29 mens 4e online - Nike M2K Tekno Shoes Άσπρα AO3108 - 100

به گزارش فارس، عبدالمجید ارفعی اظهار داشت: کتیبه بیستون در کرمانشاه، کتیبه رمزگشای خط میخی در دنیا محسوب می‌شود که بخش‌هایی از آن طی یک‌ونیم قرن پیش بر اثر عوامل طبیعی آب‌وهوا، بارش‌ها و... آسیب دیده و تخریب شده است.

این استاد زبان‌های باستانی گفت: قرار بود سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای انجام این پروژه سال گذشته تجدید قرارداد داشته باشد که تاکنون انجام نشده است. بنا بود عکس‌های لیزری از کتیبه‌ در اختیار ما قرار دهند که هنوز تحویل داده نشده است.

ارفعی ادامه داد: در حال حاضر از طریق دانشگاه تهران این موضوع را در دست پیگیری داریم.

به گفته وی در این پروژه متن کتیبه بیستون دقیقاً حرف نویسی و آوا نویسی شده و با متونی که در طی یک و نیم قرن پیش نسخه برداری شده مقایسه خواهد شد تا میزان تخریب‌ها معلوم شود.

سنگ‌نوشته بیستون یا کتیبه بیستون از آثار دوره هخامنشیان واقع در 30 کیلومتری شهر کرمانشاه بر دامنه کوه بیستون است که یکی از مهمترین و مشهورترین سندهای تاریخ جهان و مهمترین متن تاریخی در زمان هخامنشیان است.

این اثر از سال 2006 یکی از آثار ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسکو است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید