شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان 9 باغ ایرانی، یادمان جهانی

یادمان

9 باغ ایرانی، یادمان جهانی

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 67، امرداد و شهریور 1390، روزه 39

در سی و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی در پاریس مجموعه‌ای از زیباترین داشته‌های تاریخی و فرهنگی ما ایرانیان به ثبت جهانی رسید.
امسال، 43 پرونده به کمیته میراث[یادمان‌های] جهانی فرستاده شد که تنها 11 پرونده آن مورد تایید قرار گرفت و جای خوشحالی است که 9 باغ  ایرانی جزو 11 پرونده تایید شده بودند.
این 9 باغ زیبای ایرانی عبارت‌اند از:
باغ‌های پاسارگاد و ارم در استان فارس، باغ‌های پهلوان‌پور و دولت‌آباد در استان یزد، باغ‌های فین و چهل‌ستون در استان اصفهان، باغ اکبریه در استان خراسان جنوبی، باغ عباس‌آباد در استان مازندران و باغ شاهزاده ماهان در استان کرمان.
باغ‌های ایرانی در نهایت زیبایی و شکوه و با بهره‌گیری از کامل‌ترین شگرد‌های معماری و توجه به اصول روان‌شناختی در دوره‌های گوناگون ساخته شده‌اند.
ایران تاکنون موفق به ثبت 12 اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی شده است؛ مجموعه‌های تاریخی چغازنبیل (دوراونتاش) در خوزستان، تخت‌جمشید (پارسه، پرسپولیس) در فارس و میدان نقش جهان در اصفهان هر سه در تاریخ 19 اردیبهشت ماه سال 1358 در فهرست یادمان‌های جهانی، ثبت شدند. سپس در سال 1382، مجموعه‌ی تاریخی تخت‌سلیمان به عنوان چهارمین اثر تاریخی کشور جهانی شد. سپس در تیرماه 1383 پاسارگاد و منظر تاریخی و فرهنگی بم، در تیرماه 1384 گنبد سلطانیه و در تیرماه 1385 مجموعه تاریخی بیستون به جمع آثار ایران در فهرست میراث جهانی اضافه شدند.
مجموعه کلیساهای ارامنه، سازه‌های آبی شوشتر، دو اثر تاریخی بازار تبریز و مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی آثار ثبت‌شده در سال‌های اخیر هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید