شنبه, 15ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شاهنامه فردوسی تلفیقی از آموزه های اخلاقی ایرانی و اندیشه های دینی است

یادمان

شاهنامه فردوسی تلفیقی از آموزه های اخلاقی ایرانی و اندیشه های دینی است

برگرفته از ایرنا

شاهنامه فردوسي'یاسر موحد فرد' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا از مخدوش شدن بزرگترین نقاش دیواری ایران در شهر مشهد مقدس اظهار تاسف کرد و افزود:برای اجرای این طرح بزرگ فرهنگی همزمان با هزاره جهانی شاهنامه و روز بزرگداشت این شاعر ایرانی در مشهد از لحظه آغاز تا انجام، هماهنگی های فراوانی با مدیران و دستگاههای اجرایی کشور و آستان قدس رضوی صورت گرفت.
وی افزود: محو این اثر در سالی که بسیاری از دانشگاههای معتبر، موزه‌ها و مراکز علمی در سراسر دنیا در هزاره جهانی شاهنامه ،علاوه بر کارهای پژوهشی تالارها و کتابخانه های خود را به فردوسی و اثر ماندگار آن اختصاص می دهند ،حرکت شتاب زده بود .
موحدفر در خصوص ویژگی های این نقاشی دیواری گفت: اثر یادشده که ترکیبی از هنر خوشنویسی و نقاشی ایرانی است توسط هفت نفر از هنرمندان با سرپرستی' ندا رئوفیان' و با هزینه ای بالغ بر 45 میلیون تومان با همکاری شهرداری شهر مشهد در میدان فردوسی این شهر کشیده شده بود. اندازه این نقاشی 2 هزار 200 متر مربع است و از این رو از آن به عنوان بزرگترین نقاشی دیواری ایران نام برده می شود.
به گفته دبیر کل بنیاد فردوسی، نوشتن اشعار فردوسی و نقاشی هفت خان رستم از نگاره‌های شاهنامه فردوسی بیش از یکسال زمان برده و قرار بود این اثر به زودی رونمایی شود.
دبیرکل بنیاد فردوسی یکی از دفاتر فعال و اصلی این بنیاد را به دلیل خواستگاه فردوسی شهر مشهد دانست و تصریح کرد:این بنیاد اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با روز بزرگداشت فردوسی با تعامل و هماهنگی بسیار مناسب با کارگزاران فرهنگی استان خراسان برنامه های متعددی چون 'ششمین کنگره جهانی فردوسی' برگزار کرد.
موحدفرد درباره جایگاه فردوسی و اهمیت این شاعر ایرانی گفت:در بسیاری هنرهای اصیل ایرانی مثل نقالی، ورزش زروخانه و یا سبک های نقاشی آثاری از داستان های اخلاقی و آموزه های شاهنامه قابل مشاهده است. همچینن این دیوارنگاری نیز از سبک قهوه خانه ای به عنوان یکی از مکتب هنر اسلامی ایرانی ،بهره برده است.
وی یادآورشد:ابوالقاسم فردوسی از ارادتمندان خاندان امامت و رسالت بود این امر در اشعار وی قابل مشاهده است.
این شاعرایرانی به رغم به کار گیری 8 هزار لغت فارسی در شاهنامه از 700 واژه عربی و قرآنی نیز در این اثر جاودان بهره برده است.
به گفته این شاهنامه پژوه،ایجاد مراکز فرهنگی برگرفته از مفاخر ملی ایران ،گردشگری فرهنگی این منطقه را نیز در کنار گردشگری مذهبی افزایش می دهد و این دیوارنگار جلوه و نمادی از این امر است.
موحد فرد همچنین افزود: با بسیاری از دوستان فعال در آستان قدس رضوی آشنایی نزدیک دارم و می دانم که به کارهای پژوهشی ، فرهنگی و هنری علاقه مند هستند. معتقدم بسیاری از این افراد با محو این اثر هنری موافق نیستند.
وی پیشنهاد کرد که سازمان شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی به عنوان دو نهاد رسمی و مسوول در استان خراسان در نشست مشترک با بنیاد فردوسی به زودی این موضوع را حل و فصل کنند تا آزردگی اقشار مختلف مردم،شاهنامه پژوهان،ادیبان و علاقه مندان به مفاخر ایران زمین برطرف شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید