جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سدی که به قیمت جان مردم تمام می شود

یادمان

سدی که به قیمت جان مردم تمام می شود

 

برگرفته از تارنگار ماه و مه

عملیات اجرایی سد خاکی البرز با 3 سال مطالعه ی قبلی از سال 1376 در منطقه ی لفور مازندران بر روی رودخانه ای که از به هم پیوستن اب رودهای اذر رود , کارسنگ رود , اسکلیم رود و بابلک (با یک تونل انحرافی به سمت لفور) تشکیل می گردیده , احداث شد. شرکت سایبر با سهام 60 درصدی سازمان تامین اجتماعی و 40 درصدی وزارت نیرو مجری احداث این سد می باشد. اب این سد جهت رفع کم ابی مناطقی چون جویبار , بابل, قایم شهر و مناطق پایین دست مورد استفاده قرار خواهد گرفت . این شرکت مجری احداث سدهایی چون منگل (امل) و گل رود (نکا) نیز می باشد. با احداث این سد یازده روستا و شش محوطه ی باستانی به زیر اب خواهد رفت.

سد البرز , نیمه ی شعبان (27 امردادماه) در حالی افتتاح می شود که باستان شناسان فقط موفق به گمانه زنی در روستاهای چاشنی خوران , نرگس چال, اوتی سرو اسپوکلا  شده و روستای اهه بدون گمانه زنی و روستای لفورک با 90درصد پیشرفت فیزیکی کار هنوز ناتمام باقی مانده است . تخلیه ی روستاها به طور کامل پایان نپذیرفته و هنوز خانوارهای بسیاری در روستاها به سر می برند و حاضر به تخلیه و مهاجرت به شهرهای نزدیک چون قایم شهر و روستاهای اطراف چون شیرگاه  نیستند. اغلب این کشاورزان , تولید کننده گانی هستند که مالک هکتارها زمین شالی و باغ میوه بوده و به کشت برنج , پرورش پیله ی کرم ابریشم , مشغول اند. علاوه بر این صتایع دستی (چادر شب بافی , نجاری) و دامداری نیز از فعالیتهای این روستاییان بوده و هست. و در صورت مهاجرت به شهرها به طور طبیعی مصرف کننده و بیکار خواهند شد.

بنا به گزارش شاهدان عینی , شماری از این هموطنان کهن سال پس از مهاجرت به شهرها از غصه دق کرده اند و تعدادی که در روستاها باقی مانده اند , ارزوی مرگ قبل از رفتن به شهر را دارند.

انچه در اینجا جای شگفتی و تاسف دارد این می باشد که با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان همه ی روستاها از نعمت اب و برق بی بهره شده اند و متولیان این امر با این کار می خواهند روستاییان را برای ترک روستا تحت فشار قرار دهند.

روستایی که به دلیل شرایط بکر طبیعی زیستگاه وحوشی چون , خرس و گراز و ... نیز هست و با فرا رسیدن شب در پهنه ی تاریکی مطلق قرار می گیرد.

دلیل این همه جفا چیست؟

در چه دوره ای از تاریخ به سر می بریم که مسولین, اب و برق را بر روی هم میهنان بسته تا انها را به انجام خواسته ی خود مجبور سازند ؟

ایا دلیل عدم ترک روستاییان, عهد شکنی مسولین در اجرای قولهایشان (حق پیشه, حق هجرت, ...) به مردم نیست؟

ادامه دارد ...(ندا)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید