شنبه, 15ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سنگ مزارحافظ هم به یادگاری‌نویسی مزین شد

یادمان

سنگ مزارحافظ هم به یادگاری‌نویسی مزین شد


یادگاری‌نویسی برسنگ مزار حافظ

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ با اینکه حافظ برتاقچه تمام خانه‌های ایرانی جای دارد اما گویی آرامگاه این شاعر جهانی جایگاهی برای برخی از مردم و مسافران حافظیه ندارد. ازآنجایی که سنگ مزارحافظ ازجنس مرمر و کاملا آسیب پذیر است به گونه ای که حتی تماس انگشتان دست و عرق دست آن را ازبین می برد. طبق مشاهدات عینی، یادگاری نویسی هم روی آن صورت گرفته است .این درحالی است که هرساله توریست های فراوانی از این مکان دیدن می کنند بدون آنکه به محوطه مرمری و آرامگاه حافظ نزدیک شوند.

مهران محمدی دبیرکل انجمن حافظ شناسی دراین رابطه به CHN گفت: سنگ مزار حافظ دارای خط نستعلیق بسیار زیبا و قدرتمندی است که حفظ و نگهداری آن کاملا ضروریست. سنگ آرامگاه حافظ به دلیل برداشتن چندین ترک و ضربه‌هایی که درطول سالها دیده کاملا آسیب پذیرشده است به طوری که هم اکنون در محوطه ای باز و درمعرض عواملی چون تغییرات آب و هوایی که روند تخریب آن را تسریع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این سنگ مزار حافظ در محفظه‌ای شیشه‌ای نگهداری می‌شد ادامه داد: پیش از این سنگ مزار حافظ در محفظه‌ای شیشه ای نگهداری می شد  که بعد از مدتی گفته شد که بدلیل تعرق شیشه و بخارناشی از آن سنگ تخریب می‌شود. بنابراین محفظه شیشه ای برداشته شد در صورتی که امروزه راهکارهای زیادی وجود دارد از جمله اینکه با استفاده از شیوه خلاء شیشه‌هایی طراحی می شود و تمام هوایی که بین شیشه و اثرهنری است خارج و عایق‌بندی می کنند تا هیچ هوای دیگر وارد نشود اما الان نه تنها از این شیوه ها استفاده نمی شود بلکه بدلیل نبود حصار با شیوه هایی چون یادگاری و حجاری شاهد تخریب آرامگاه حافظ هستیم.

این دوستدار و حافظ‌شناس شیرازی با بیان اینکه نگهداری از سنگ‌ها به خصوص سنگ مزار حافظ همت و آگاهی مردمی را می‌طلبد گفت: هرکدام از این سنگ ها به تنهایی میراثی مهم و نگهداری از آنها واجب است. صرفنظر از تخریب انسانی که جای خود دارد از تخریب‌های طبیعی باید جلوگیری شود. یکبار قرار است سرمایه‌گذاری برای مرمت آن انجام شود. گلکاری حافظیه نیست که هرفصل بخواهد عوض شود.

دبیرکل انجمن حافظ شناسی با تاکید برحفاظت جدی ازسنگ مزار حافظ افزود: خوشبختانه دنیای امروز دنیای پیشرفته‌ای در نگهداری از آثارتاریخی است و راهکار‌های متعددی نیز ارائه می شود هنوز هم میله های فلزی که توسط آندره گدار ساخته شده بود وجود دارد و می توان دوباره زنجیربست. چرا که نمی توان نسبت به آن بی‌توجه بود. اطراف تمام باغچه‌ها سیم‌کشی شده است تا از گل‌ها مراقبت شود اما اطراف سنگ به آن مهمی هیچ حصاری وجود ندارد. متولیان میراث فرهنگی با اینکه بودجه نگهداری از آرامگاه حافظ را دارند اما اگر ازتوانایی نگهداری از آن را ندارند اعلام کنند چرا که ما مشتاقانی داریم که حاضرند هزینه مرمت و نگهداری از سنگ حافظ را متقبل شوند.

به گزارش خبرنگار ما در محوطه حافظیه نیز چندین سنگ قبر ارزشمند وجود دارد که در شرف نابودی هستند به طوری که پشت مقبره حافظ، سنگ مزار خاندان قوام با حجاری بسیارظریف و خط زیبای مرحوم محمد قدسی است که به امان خدا رها شده و مردم از روی آن راه می روند. درحال حاضر آنجا محل تردد معتادان است.

محمدی نیز در این باره افزود: امری که ضروریست و باید هرچه سریعتر اقدام کنیم اینست که آگاهی اجتماعی را افزایش دهیم درحال حاضر در هیچ یک از کتابهای درسی از ابتدایی تا مقاطع بالا درمورد چگونگی نگهداری از آثار تاریخی و برخورد با آنها وجود ندارد. این درحالی است که فرزندان ما راجع به اینکه چطور از داشته‌ایشان نگهداری کنند باید آموزش ببینند. همچنین فضاهایی را بوجود آوریم تا گروه‌ها در مقوله‌های فرهنگی فعالیت و اطلاع رسانی کنند. چراکه بسیاردردناک است مشاهده گردشگرانی که با لیدر در محوطه های تاریخی حضور پیدا می کنند اما اصول حضوردر اثر تاریخی را رعایت نمی کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه