سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تپه ۷۰۰۰ ساله پوستچی شیراز

یادمان

تپه ۷۰۰۰ ساله پوستچی شیراز

برگرفته از خبرگزاری مهر

عکاس: امین برنج‌کار

تپه تاریخی پوستچی با مساحت حدود ۴هکتار، در بلوار رحمت شیراز واقع است که چهارم اردیبهشت ۱۳۹۵ با شماره ۳۱۴۶۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این تپه باستانی که تاریخ شهر شیراز را به ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ سال پیش باز می گرداند. این روستا با معماری خشتی، بخش زیادی از شیراز را دربر می گرفته که حاوی بقایای به‌جامانده از روستایی است که در باستان‌شناسی به آن «باکون» یا «شمس‌آباد» گفته می‌شود، یعنی مرحله شکل‌گیری روستاهای بزرگ و پیچیده با فرهنگ مسنجم که با روستاهای قدیمی‌تر متفاوت است.

این تپه تاریخی محدوده‌ای به مساحت ۱۲ هکتار داشته که بر اثر ساخت و سازهای مسکونی در سال‌های اخیر، حدود نیمی از آن تخریب و نابود شده است. دومین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی تپه پوستچی شیراز به‌عنوان کار مشترک دانشگاه هنر شیراز و پژوهشکده باستان‌شناسی از ۲۰ شهریور شروع شد و هم اکنون نیز به پایان رسید. فصل دوم کاوش این تپه تاریخی با مدفون شدن آثار زیر خاک برای حفاظت بیشتر به پایان می رسد.
از جمله مشکلات پیش روی این منطقه تاریخی و پتانسیل گردشگری شهر شیراز، حفاظت آن است که بر عهده دانشگاه هنر شیراز است، همچنین مشکل تملک اراضی این  منطقه به جهت تبدیل آن به سایت موزه است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید