چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان رکاب‌زنی جانباز 65 درصدی برای ثبت‌جهانی "هگمتانه"

یادمان

رکاب‌زنی جانباز 65 درصدی برای ثبت‌جهانی "هگمتانه"

جانباز 65 درصدی در اقدامی فرهنگی از سال 1382 به ایرانگردی و جهانگردی با پای پیاده و رکاب‌زدن پرداخته و مسیرهای تهران - قم، قم - کربلا، تهران - مشهد، ایران به ترکیه مسیرهای اولیه‌ای هستند که به صورت انفرادی و گروهی طی شده‌ است.

shock drop air force 1 full uv reactive | nike air huarache navy denim shoes sale , Air Jordan Release Dates 2021 , WakeorthoShops

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا،‌ سید مسعود طباطبایی در مرحله اول رکاب‌زدن داخلی سال 1390 همزمان با روز ملی خلیج فارس دوچرخه‌سواری داخلی از شلمچه را آغاز کرده و در طول سه سال 51 شهر را رکاب‌ زده است.

در مرحله دوم در سال 1394 به عنوان عضوی از دوچرخه‌سواران ایران مسیر پاسارگاد تا بوشهر و خلیج پارس را رکاب زده و در مراسم اختتامیه، تندیس یادمان حماسه سازان تاریخ‌ساز را دریافت کرد.

رکاب‌زدن مسیر طوس تا شلمچه با کاشت یک درخت و شعارهای همچون «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت»، «بحران‌های محیط زیستی را جدی بگیریم»، «اهدای عضو و اهدای خون تبلور انسانیت»، کاشت 133 درخت در آرامگاه شهدای گمنام و مراکز تاریخی کشور مانند تخت جمشید، پاسارگاد، آرامگاه فردوسی، معبد آناهیتا کنگاور و هگمتانه همدان، آزاد کردن 2 پرنده شکاری و 2 کبوتر به نماد صلح و دوستی از فعالیت‌های فرهنگی پرداخته است.

آخرین برنامه سفر این رکورددار رکابزنی ایران از مبدا هگمتانه آغاز و تا پاسارگاد ادامه دارد. او هدف از این سفر را رساندن پیام ثبت جهانی هگمتانه بیان کرد.

در آئین بدرقه سید مسعود طباطبایی تعدادی از خبرنگاران، فعالان مدنی و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان همدان حضور داشتند. در این مراسم پیراهنی با نقش هگمتانه از طرف ریحان سروش مقدم، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان به این دوچرخه‌سوار اهدا شد.

سید مسعود طباطبایی درباره برنامه سفر هگمتانه، پاسارگاد و شلمچه گفت: در راستای قولی که برای ثبت جهانی هگمتانه داده شده، سفر خود را آغاز می‌کنم. در واقع هدفم اعلام ثبت جهانی میراث فرهنگی و تاریخی «هگمتانه» به ایران و کشورهای دیگر است.

او در رابطه با انتخاب هگمتانه برای آغاز سفر فرهنگی خود نیز گفت: تمامی میراث کهن ما جزئی از سرمایه فرهنگی ماست که باید حفظ شود. اینجا «هگمتانه» قسمتی از میراث نیاکان ماست، قسمتی از تاریخ تمدن ماست. اشیاء کشف‌شده نشان‌دهنده تمدن نیاکان ماست. کاوش، حفظ و ثبت این میراث از ارزش‌های والا محسوب می‌شود.

طباطبایی افزود: سفر من یک سفر پاک و محیط زیستی برای ترویج فرهنگ ایران است. باید این بحث از کودکی آموزش داده‌ شود چون کودکان پاک و آموزش‌پذیر هستند. بهتر است ترویج فرهنگ و بحران‎های محیط‌ زیست در مدارس و کلاس‌های ابتدایی در قالب مباحث درسی وارد شده و آموزش داده شود تا تاثیرگذار باشد.

علی خاکسار، معاون گردشگری استان همدان درباره وضعیت گردشگری در محوطه‌ تاریخی هگمتانه بیان کرد: وضعیت گردشگری در هگمتانه به عنوان اثر شاخص در همدان و کشور از اولین مقاصد گردشگری در همدان است. از آنجا که این اثر تاریخی در مرکز شهر و پویا و زنده قرار گرفته، برای گردشگری تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اهمیت ثبت جهانی هگمتانه نیز گفت: با توجه به اینکه هنوز هیچ اثر ثبت شده‌ای از همدان در فهرست جهانی نداریم، هگمتانه از این نظر که در مسیر گردشگری عبور از همدان قرار گرفته می‌تواند به عنوان مقصد گردشگری در ایران و دنیا معرفی شود. بازدید از تپه تاریخی هگمتانه بر ماندگاری این اثر تاریخی تأثیرگذار است.

محمدرحیم رنجبران، رئیس پایگاه هگمتانه نیز در رابطه با وضعیت فعلی محوطه هگمتانه گفت: خوشبختانه محوطه باستانی هگمتانه سایت، کلیسا و موزه مجموعه جذاب در دل شهر همدان به شمار می‌آید که از سوی گردشگران استقبال خوبی از آن شده است، همچنین در سال جاری به دلیل کیفیت و جذابیت‌های موجود در محوطه سایت هگمتانه 200 هزار نفر گردشگر بازدید داشته‎ایم.


او درباره‌ی وعده‌های داده شده از سوی استانداری در راستای وضعیت ثبت محوطه باستانی هگمتانه افزود: از سوی مسئولان استان قول 2 سال آینده برای ثبت داده شده است. در حال

پیگیری هستیم مطالعات اولیه تدوین شود. مشکلاتی هم وجود دارد همچون تملک عرصه‌های باستانی، مشکلات بصری حریم محوطه که امیدواریم این مشکلات با پیگیری‌ها رفع شود.


وی ادامه داد: در بازدیدهایی که از سوی مسئولان انجام می‌شود، مشکلات هم مطرح می‌شود تا با همکاری مسئولان استانی برطرف شده و هرچه زودتر این اثر ارزشمند ملی به ثبت جهانی برسد. همچنین از طرف شهرداری نیز بحث خرید از مالکان خصوصی و تخصیص اعتبارات را داریم. چهارهکتار از محوطه‌ی تپه، به اعتبار نیاز دارد، تا این عرصه خریداری شود.


رئیس پایگاه هگمتانه به اهمیت حرکت فرهنگی این جانباز که سفر به هگمتانه، پاسارگاد و شلمچه است و تأثیر آن در ثبت جهانی محوطه باستانی هگمتانه است، تاکید کرد و گفت: در راستای آماده کردن اذهان عمومی، شناساندن میراث به مردم و اینکه یک حرکت مردمی است مثبت تلقی می‌شود. با انعکاس این خبر در روزنامه‌ها و رسانه‌ها این حرکت پررنگ شده و پیش‌زمینه سرعت بخشیدن به ثبت این اثر ملی خواهد بود.


رنجبران اظهار کرد: در روند ثبت جهانی محوطه باستانی هگمتانه، استانداری پیگیری‎های لازم را انجام می‌دهد. این اتفاق خواست مجموعه استان، میراث فرهنگی و استانداری است که اگر با خواست مردم همدان همراه شود تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت و در دلگرمی و مشارکت بیشتر و مؤثرتر دستگاه‌های دولتی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه