جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ساخت‌وسازها، گورستان اشکانی را خاموش کرد

یادمان

ساخت‌وسازها، گورستان اشکانی را خاموش کرد

طرح تعیین عرصه و پیشنهاد حریم گورستان تاریخی «گشت» با هدف جلوگیری از گسترش ساخت‌وسازها در حاشیه آن و کاهش عوامل آسیب‌رسان انجام شد.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | Grailify - white nike air force mid mens 9.5 sandals size - nike sky hi dunk on people youtube Light Smoke Grey

به گزارش ایسنا، جواد سلمان‌زاده، سرپرست هیأت تعیین عرصه و پیشنهاد حریم گورستان «گشت» هدف اولیه در طرح‌های تعیین عرصه و حریم را مشخص کردن عرصه و حرایم محوطه در پیوند با شاخصه‌های محیطی و عوامل آسیب‌رسان دانست و افزود: در این طرح برای جلوگیری از آسیب بیشتر به محوطه پیشنهادهایی مطرح شده است.

به گفته این باستان‌شناس، با گسترش ساخت‌وسازها در حاشیه‌ شهر «گشت»، گورستان تاریخی این شهر در استان سیستان و بلوچستان نیز در امان نمانده و در ضلع غربی آن بخش عمده‌ای از عرصه تسطیح و در آن ساخت‌وساز صورت گرفته است.

همچنین در شمال شرق گورستان نیز پیشروی ساخت‌وسازها بخشی از گورستان را در خود فرو برده است، در صورتی که طرح پیش رو با وقفه‌ای چند ساله صورت می‌گرفت، بعید نبود که از این به بعد آثاری از گورستان «گشت» باقی نماند.

سلمان‌زاده با اشاره به آسیب‌شناسی گورستان «گشت»، عوارض طبیعی و انسانی را باعث وارد کردن آسیب‌های زیادی به این محوطه تاریخی دانست.

این باستان‌شناس، ساخت جاده دسترسی در محل، ساخت ساختمان بتنی در مرکز گورستان، کانال لوله آب، وجود کپر عشایر، ساخت و سازهای مسکونی و باغ‌های کشاورزی را از تهدیدهای انسانی این منطقه بیان کرد.

او افزود: با توجه به جنس زمین و گورستان سنگی محوطه، از ابتدا این پیش فرض وجود داشت که گمانه‌زنی در بیرون عرصه محوطه منجر به یافتن لایه فرهنگی، آثار منقول و غیر منقول نخواهد شد، در عین حال برای افزایش ضریب اطمینان و دقت کار و رعایت ضوابط تعیین عرصه و حریم شش گمانه در بخش غربی که ساخت وساز و تخریب در این قسمت بیشتر صورت گرفته بود ایجاد شد، این گمانه‌ها با فاصله مناسب از آخرین گور مشخص شده در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به یافته‌های فرهنگی در این گورستان تصریح کرد: سفال‌های به دست آمده از سطح محوطه از لحاظ رنگ و خمیره و پوشش به چهار گروه سفال قرمز با پوشش گلی قرمز تا آجری، سفال قرمز با پوشش گلی نخودی، سفال خاکستری با پوشش گلی خاکستری تا قرمز و سفال خاکستری با پوشش گلی خاکستری از دوره اشکانی تا امروز تقسیم می‌شوند.

به گفته‌ وی، تمرکز گورها بیشتر در بخش شمال، شرق و شمال شرقی گورستان دیده می‌شود. همچنین با توجه به شواهد سطحی و ظاهری دو گونه گور را می‌توان برای این گورستان تعریف کرد که در پیوند با ریخت ظاهری و نواحی قرار گیری از یکدیگر متمایز هستند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گورستان گشت در استان سیستان و بلوچستان و در 60کیلومتری شمال شهر سراوان در فاصله یک کیلومتری جنوب شرق شهر گشت بر روی مخروطه افکنه واقع شده است. وسعت گورستان گشت 200 هکتار است و به همین نحو پراکندگی گورها در نواحی مختلف آن متفاوت است. بخش اعظم گورهای گورستان به سودای یافتن گنج باز شده و در کنار برخی از گورها قطعات شکسته ظروف حکایت از شکستن آنها پس از خارج شدن از گور دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه