پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آن‌چه یونسکو از ایران خواست ...

یادمان

آن‌چه یونسکو از ایران خواست ...

«روند حفاظت از "بم" را ارائه دهید، بررسی‌ها در میدان «نقش‌جهان» اصفهان را تکمیل کنید و مراقب حضور میزان گردشگر در "میمند" باشید.»

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، در سی‌ونهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که از هفتم تا 17 تیرماه در شهر بُن آلمان به بررسی پرونده‌های عضو یونسکو پرداخت، وضعیت حفاظت آثار تاریخی کشورهای مختلف که به ویژه پیش از این تهدید به قرار گرفتن در فهرست میراث در خطر شده بودند یا به تازگی از این فهرست خارج شده بودند را در قالب گزارش‌های ارائه شده از هر کشور مورد بررسی قرار داد و برای انجام اقدامات مورد نیاز در آینده‌ی آن‌ها تذکراتی را داد.

«منظر فرهنگی بم» و «میدان نقش جهان» نیز در این فهرست قرار گرفتند، ‌در واقع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اوایل امسال توضیحات آخرین اقدامات درباره‌ی این دو مکان جهانی را توسط شرکت مترو و مسئولان پایگاه میراث جهانی بم به یونسکو فرستاد و آن‌ها در حاشیه‌ی این اجلاس آن‌ها را بررسی و در نهایت نتایج را به مسئولان ایرانی اعلام کردند.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه به خبرنگار ایسنا اعلام کرد: در اجلاس روند کنونی اقدامات در بم را تائید کردند و با تشکر از ایران خواستند همان روند گذشته را ادامه دهد.

او تاکید کرد: ‌با این وجود و براساس اعلام یونسکو باید به تدریج و در دراز مدت شهرک امیرالمومنین برچیده شود، این اقدام نیز با اختصاص زمین‌های معوض و جابجایی ساکنان شهرک انجام می‌شود، در واقع باید به تدریج در یک برنامه‌ی مدیریتی دراز مدت و توسط ایران،‌ این شهرک برچیده شود.


تا قبل از بررسی مفاد یونسکو برای «نقش‌جهان»، عبور مترو ممنوع است

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین درباره‌ی پرونده‌ی حفاظتی میدان جهانی نقش جهان نیز اظهار کرد: بررسی وضعیت حفاظت میدان نقش جهان اصفهان برای ایران یک مساله‌ی حساس است، ‌چون موضوع عبور مترو از زیر میدان نقش جهان مطرح شده است.

طالبیان گفت:‌ شرکت بهره‌برداری مترو در اصفهان باید 4 مفاد اصلی اعلام شده توسط یونسکو شامل انجام بررسی‌های باستان‌شناسی، انجام مطالعات استحکام بخشی و پایش در منطقه و بررسی طرح جامع ترافیک برای عبور مترو از زیر میدان بررسی و نتیجه‌ها به یونسکو فرستاده شود.

او ادامه داد: پیش از آغاز اجلاس در گزارشی که متروی خط دو اصفهان تهیه کرده بود ارزیابی زیست‌محیطی و محیطی منطقه و یک‌سری اطلاعات برای گزارش وضعیت حفاظت این محوطه به یونسکو فرستاده شد، ما نیز به رسم امانت‌ نظارت خود را مطرح کردیم و گزارش‌ها عینا به کمیته ارسال شدند، اکنون نیز یونسکو با موافقت نسبت به گزارش‌های اعلام شده، از ایران خواست تا باردیگر این گزارش‌ها را به یونسکو بفرستد و زمانی‌که خواسته‌های مورد نیاز و مطالعات انجام شدند، باردیگر نتایج به یونسکو فرستاده می‌شود.

او تاکید کرد: تا زمانی‌که همه‌ مطالعات مورد خواست یونسکو انجام و نتایج به یونسکو ارسال نشد، مترو حق انجام هیچ کاری در محدوده‌ی میدان جهانی نقش جهان را ندارد.

مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی تاکید کرد: این مطالبات به متروی اصفهان اعلام شده و هر گاه که مترو جواب دهد، ما آن را سریعا به یونسکو می‌فرستیم. قرار است این موارد بررسی شوند، در واقع تا سند علمی و مطالعاتی وجود نداشته باشد، کسی نمی‌تواند بگوید طرح مطرح شده برای نقش جهان خوب است یا بد!

 

ورود گردشگر به میمند را کنترل کنید

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری همچنین از تاکید یونسکو نسبت به کنترل ورود گردشگر به «منظر فرهنگی میمند» خبر داد.

او اظهار کرد: در سی‌ونهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در این بحث نیز مورد تاکید قرار گرفت که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ایران باید یک برنامه‌ی دقیق هدایت و کنترل گردشگر در میمند را داشته باشیم.

طالبیان بیان کرد: باید مطمئن باشیم حضور گردشگر تا چه میزان برای فضای جهانی میمند تهدید نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید