پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پادگان دوره اشکانی در معرض نابودی

یادمان

پادگان دوره اشکانی در معرض نابودی

 

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: با وجود اینکه چند سال پیش با حکم قضایی، کارخانه احداث شده در محوطه قلعه تاریخی التان تخریب شد ولی در سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی مسئولان وقت، نه تنها جلوی ساخت و ساز گرفته نشد بلکه در حاشیه‌های آن تاسیسات صنعتی بزرگتری ساخته شده است.
 
حاجی زاده در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: قلعه التان بزرگترین پادگان شهر ایران در دوره اشکانی و محل اصلی مرزبانی در جنگ های ایران و روم بوده که متاسفانه برخی سودجویان اقتصادی از روی این موضوع به آسانی رد می شوند و تاسیسات صنعتی احداث شده در حاشیه این قلعه به شدت آن را در معرض آسیب قرار داده است.

وی در خصوص کاوش تپه های تاریخی موجود در استان اردبیل گفت: کاوش های باستانی زمانی صورت می گیرد که بخواهیم به یک سلسله سوال پاسخ داد، در غیر این صورت کاوش در هر سطحی تخریب محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ضرورت کاوش باستانی در استان اردبیل احساس نمی شود، تصریح کرد: به دلیل اینکه این تپه ها در محدوده شهر اردبیل قرار دارد و برای اینکه سیما و منظری شهری خراب نشود باید با انجام عملیاتی از جمله پوشش گیاهی ویژه ساماندهی شوند. در دنیا بر حفظ تپه های باستانی تاکید ویژه ای می شود چرا که تکنولوژی و اطلاعات بشر در حال توسعه است و پاسخگوی خیلی از سوالهاست. این نوع اثرهای تاریخی به آیندگان اطلاعات زیادی خواهد داد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت حفظ تپه ها و قلعه های باستانی ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر حاشیه های برخی قلعه های مهم استان از جمله قلعه التان با دیدگاه اقتصادی برخی افراد دچار آسیب شده اند که باید با راه حل قانونی از انجام این نوع اقدامات جلوگیری کرد.

وی از ثبت جهانی قله سبلان به عنوان اولین اثر طبیعی و فرهنگی ایران خبر داد و بیان کرد: اکنون این اثر نامزد ثبت جهانی معرفی شده و تکمیل پرونده آن از اولویت های اصلی میراث فرهنگی است. برای مطالعه و تکمیل اطلاعات علمی اثر قله سبلان، حداقل 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تامین در سال آینده احتمال دارد پرونده اش تکمیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل با بیان اینکه این سازمان موضوع توسعه گردشگری و جذب گردشگر را در برنامه کاری خود دارد، افزود: برای تحقق این امر، اجرای طرح جامع گردشگری استان نیازمند بازنگری و تهیه طرح تفصیلی است. اردبیل در دو حوزه طبیعت و تاریخ قابلیت بسیاری دارد و باید برای حفاظت هر دو تلاش جدی کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه