جمعه, 14ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان دیدار از بزرگترین اثر ملی ایران

یادمان

دیدار از بزرگترین اثر ملی ایران

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ روز گذشته، سوم آبان ماه گروه‌های منتخب در پنجمین کارگاه فهم معماری ایران، پنجره‌ای به گرگان به دیدار دیوار گرگان، بزرگترین اثر ملی ایران رفتند. در این بازدید اساتید رشته معماری و مرمت و همچنین برخی باستان‌شناسان هم گروه‌های منتخب را همراهی می‌کردند.
 
به گزارش CHN مجموعه‌ی برنامه‌های کارگاه فهم معماری ایران که هدفش به‌وجودآوردن امکان فهم معماری به‌واسطه‌ی حضور در مظاهر گوناگون آن است، برنامه‌‌ تازه‌‌اش را به حوزه‌ی فرهنگی گرگان اختصاص داده است. این رویداد، همان‌گونه که از عنوانش برمی‌آید، در قالب کارگاه برگزار می‌شود که برای دانشجویان معماری و علوم مرتبط با آن برنامه‌ریزی شده است.
 
این کارگاه که از دوم آبان‌ماه طی افتتاحیه‌ای کار خود را آغاز کرده روز گذشته برای دیدن دیوار گرگان و گنبد قابووس، راهی شهر تاریخی گنبد شدند.
 
در این بازدید چندساعته، دیوار گرگان و گنبد قابووس دیده شد و شرکت‌کنندگان در این کارگاه به صحبت‌های باستان‌شناسان و اساتید معماری که همراهی‌شان می‌کردند گوش دادند.
 
مهدی حجت، نادیه ایمانی، عادل فرهنگی، ناصر نوروززاد چگینی، جبرئیل نوکنده، عمرانی، پودینه و دیگر استادان و کارشناسان میراث فرهنگی هم در این بازدید حضور داشتند.
 
هدف از این بازدید نحوه شناخت چگونگی شکل‌گیری ایالت استرآباد به عنوان بستر تاریخی استان گلستان و دشت گرگان بوده است. به گفته اساتید شرکت‌کننده در این بازدید، درک و شناخت درست از این موضوع می‌تواند در نوع شکل‌گیری ایده‌های بعدی شرکت‌کنندگان این کارگاه نقش داشته باشد.
 
گفته می‌شود که با توجه به جایگاه سرزمین گرگان و قرار گرفتن محل ورود ماورالنهر به ایران از طریق این سرزمین، ویژه‌گی‌هایی را سبب شده که معماری خاصی را پدید آورده است.
 
این کارگاه امروز با تقسیم‌بندی گروه‌ها در 6 گروه ادامه دارد. قرار است گروه‌ها امروز از بخش‌های مهم شهر گرگان از جمله چینو، مایان، بافت تاریخی گرگان، گمیشان، بالاجاده و چقر دیدن کرده و ایده‌های معمارانه خود را در قالب طرح ارائه کنند. هر گروه توسط یکی از اساتید شرکت‌کننده در این کارگاه هدایت می‌شود.
 
اعضای هیات علمی کارگاه فهم معماری ایران عبارتند از دکتر زهرا اهری (عضو هیئت علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی)، دکتر نادیه ایمانی (عضو هیئت علمی دانشکد معماری و شهرسازی دانشگاه هنر)، دکتر مهدی حجت (عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران)، دکتر محمدرضا رحیم‌زاده (عضو هیئت علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی)، دکتر حمید ضیائیان (عضو هیئت علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی)، مهندس حسین شیخ‌زین‌الدین (رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت مهندسان مشاور باوند)،دکتر سیروس رضا صبری (عضو هیئت علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه ویرجنیا تک)، دکتر افرا غریب‌پور (استاد مدعو دانشگاه هنر و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران)، مهندس عادل فرهنگی (استاد مدعو دانشگاه هنر)، دکتر مهرداد قیومی بیدهندی (عضو هیئت علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه شهیدبهشتی)، دکتر هادی ندیمی (عضو هیئت علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه شهیدبهشتی)، دکتر ناصر نوروززاده‌ چگینی (عضو هیئت علمی سازمان میراث‌فرهنگی ، صنایع دستی، و گردشگری)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه