جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آرامگاه کوروش‌بزرگ با طعم گوجه فرنگی/ ساخت کارخانه رب گوجه در حریم بنای جهانی

یادمان

آرامگاه کوروش‌بزرگ با طعم گوجه فرنگی/ ساخت کارخانه رب گوجه در حریم بنای جهانی

به گزارش خبرنگار مهر، محوطه جهانی پاسارگاد در 70 کیلومتری شمال تخت جمشید و در جاده اصلی شیراز- اصفهان واقع شده است. در این محوطه آثار ارزشمندی مانند آرامگاه کوروش‌بزرگ، کاخ بارعام، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی، زندان سلیمان، تل تخت، محوطه مقدس و باغ و آب نماهای سنگی همچنین کاروانسرا و مسجد وجود دارد که در فاصله با یکدیگر قرار گرفته اند.

شاخص ترین اثر در این محوطه، آرامگاه کوروش‌بزرگ است که در گوشه جنوبی محوطه پاسارگاد قرار گرفته که بیش از دو هزار و 500 سال پیش از سنگ های آهکی سفید متمایل به زرد بنا شده که هنوز هم پابرجاست.

قاعده یا زیربنای اصلی آرامگاه، سکویی سنگی با طرح یک مربع مستطیل به طول 13 متر و عرض 12 متر مربع است. ارتفاع کلی بنا به بیش از 11 متر مربع می رسد که شامل شش سکو و پلکان است.

اخیرا اعلام شده که قرار است یک کارخانه تولید رب گوجه در حریم درجه یک پاسارگاد ساخته شود.

این در حالیست که همواره یکی از مشکلات بنای تاریخی ساخت و ساز در محدوده این بناها به ویژه حرائم آن است که باعث شده با واکنشهای دوستداران میراث فرهنگی واقع شود.

سرپرست پایگاه جهانی پاسارگاد با اشاره به صدور مجوز ساخت کارخانه رب گوجه فرنگی در حریم درجه یک این کارخانه به خبرنگار مهر گفت: ساخت این کارخانه در فاصله چهار کیلومتری بنا و به گونه ای در حریم درجه یک آن است.

محمد نصیری حقیقت با اشاره به اینکه بر اساس ضوابط یونسکو هر گونه ساخت و ساز  در حریم مجموعه ممنوع است، ادامه داد: این ساخت و ساز طبق قوانین  در حریم درجه یک این اثر جهانی ممنوع است و باید هر چه سریع تر این کارخانه به محل دیگری منتقل شود.

وی با اشاره به صدور مجوز برای ساخت این کارخانه بیان کرد: متاسفانه جهادکشاورزی از میراث فرهنگی شهرستان دیگری به نام خرم بید برای احداث آن استعلام گرفته و کارشناس مربوطه ساخت در این مجموعه را بلامانع دانسته در صورتیکه این بنا در شهرستان پاسارگاد است.

وی افزود: در این راستا نظر نهایی بر عهده معاونت میراث فرهنگی اداره کل در شیراز بوده که متقاضی بدون آن که جواب استعلام را به اداره کل ارسال کند مجوز احداث کارخانه را از جهاد کشاورزی گرفته است.

سرپرست پایگاه جهانی پاسارگاد گفت: هم اکنون یکی از دو سوله این کارخانه ساخته شده و میراث فرهنگی نیز با تهیه پرونده ای، شکایت خود را مطرح کرده است.

نصیری حقیقت  اظهار داشت: متاسفانه چندی قبل نیز ساخت شهرک صنعتی در حریم پاسارگاد نگرانیهایی را به همراه داشت اما به رغم تاکید میراث فرهنگی و مشخص کردن مکان برای راه اندازی این شرکت اما به تعهدات خود عمل نکردند که این امر مشکلاتی را به همراه داشت.

وی با اظهار نگرانی از ساخت و ساز در حریم پاسارگاد بیان کرد: در این راستا دایره حقوقی میراث فرهنگی پیگیر موضوع است تا از ادامه ساخت و ساز کارخانه رب گوجه فرهنگی جلوگیری شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه