پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تهیه پرونده سریالی معماری دستکند برای ارسال به یونسکو

یادمان

تهیه پرونده سریالی معماری دستکند برای ارسال به یونسکو

 

در حال حاضر اطلاعات بیش از 10 اثر معماری دستکند به صورت یک مجموعه سریالی برای ثبت در فهرست میراث جهانی آماده شده است.
به گزارش اداره كل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری مدیر گروه مرکز معماری دستکند با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر آثاری چون مسجدسنگی داراب، غار کرفتو در کردستان ، معماری دست‌کند اویی در نوش‌آباد، غار رییس در نیاسر، آسیاب دوسنگ میبد، معماری دستکند سامن ملایر، مسجد مزار بجستان، معبد مهر مراغه و کلات مند در بوشهر انتخاب شده که به صورت یک مجموعه سریالی در فهرست آثار جهانی ثبت خواهند شد.
امین کیوانلو با بیان اینکه نمودار یادشده تمام سرفصل‌ها، جزئیات و مدارک لازم برای یک پروژه را دارا است افزود: در اولین مرحله بر اساس کنوانسیون میراث جهانی سال 2008 به عنوان آخرین کنوانسیون ثبت آثار، یک نمودار از مراحل تهیه پرونده ثبت جهانی تدوین و بر اساس این نمودار ، جدولی با تمام جزئیات کامل طراحی شد.
وی با اشاره به مکاتبه‌های انجام شده با متولی هریک از این آثار پیشنهاد شده در منطقه بیان داشت: بر اساس این مکاتبه‌ها، در هر یک از استان‌های مورد نظر، یک کارشناس به عنوان مسئول تهیه طرح مدارک اولیه لازم تعیین شد.
به گفته این مقام مسئول؛ همچنین شرح وظایف نهادهای مرتبط و متولیان امر در هر منطقه براساس تناسب و منطقه و محل قرارگیری اثر مشخص شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس این شرح خدمات، بخشی از مدارک و اسناد مورد نیاز از جمله اسناد حفاظتی و مدیریتی اثر توسط کارشناسان منطقه مذکور تهیه می‌شود افزود:تهیه بخش دیگر مدارک به ویژه اصالت و سلامت اثر بر عهده گروه معماری دستکند پژوهشگاه است.
کیوانلو در ادامه گفت: همچنین جلسات مشترکی بین کارشناسان گروه معماری دستکند پژوهشگاه و کارشناسان منطقه یاد شده در بخش توجیه ثبت، پیشنهاد، توصیف و شناسائی آثار و همچنین پایش و نگهداری آن برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کارشناسان استانی پس از جمع‌آوری اطلاعات بر اساس جدول و زمان‌بندی تعیین شده اطلاعات خود را برای ما ارسال کرده و پس از جانمایی اطلاعات در فهرست میراث جهانی، پرونده مقدماتی آن را تهیه می‌کنند اظهار داشت: سپس برای ارزیابی به کارشناس یونسکو فرستاده می‌شود، پس از بازنگری، پرونده تکمیل شده به یونسکو ارسال می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه