جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی هر دم از این باغ بری می‌رسد... / هدف کدام است: کم کردن تعطیلی یا حذف سنتی ملی؟!

هر دم از این باغ بری می‌رسد... / هدف کدام است: کم کردن تعطیلی یا حذف سنتی ملی؟!

هر دم از این باغ بری می‌رسد...
کمیسیون اجتماعی مجلس برای ساماندهی تعطیلات عمومی کشور طرح حذف «سیزده به در» را داده است!
هدف کدام است: کم کردن تعطیلی یا حذف سنتی ملی؟!

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگویی با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، سلمان خدادادی، جویای آخرین وضعیت بررسی طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور شد. او گفت: «در این طرح آمده است تا تعطیلی روز 29 اسفند و همچنین روز 13 فروردین حذف شود»، در حالی که در روز سیزدهم فروردین‌ماه، که در روزشمار رسمی به نام «روز طبیعت» خوانده می‌شود، رسمِ «در جریان» و زنده‌ی رفتنِ مردم به دامان طبیعت انجام می‌شود و حتی گذر چنین فکری از ذهن نمایندگانی که در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور دارند ــ با توجه به پیامدهای آشکار حذفِ اشتراکات ملی، که در رویداد تروریستی اهواز گوشه‌ای از آن نمایان شد ــ اندیشه‌ای خطرناک و ایران‌ستیزانه است.

در حالی اندیشه‌ی حذف تعطیلی روز ملی شدن صنعت نفت، 29 اسفند، از ذهن اعضای کمیسیون یادشده گذشته که یک بار پیش از این چنین اقدامی شده اما آن تعطیلی به جای خود بازگشته بود، چرا که به خاطر پیوستگی این روز با جشن بزرگ نوروز خودبه‌خود روزی تعطیل به شمار می‌رود، و دقیقاً این که طرح ملی شدن صنعت نفت در چنین روزی از تصویب مجلس سنا گذشت تنها نشان‌دهنده‌ی تأثیر حضور مردم در آن جنبش بزرگ ملی است که در چنان روزی شخصیت‌های سالخورده‌ی کشوری را گرد هم آورد تا، کم‌وبیش بر خلافِ میل‌شان، آن را به تصویب برسانند. فراموش نشود این روز، در کنار تعطیلی‌های نوروزی، از کم‌شمار روزهای ملی تعطیل در تقویم رسمی کشور است و تنها یادگار آن حرکت برجسته‌ی مردمی است که نه تنها برای ایرانیان بلکه برای مردم منطقه نیز اهمیت دارد، و در همین نظام نیز ضمن تلاش برای حذف رهبر این جنبش کوشیده شد پیشوای مذهبی آن برجسته شود و بزرگراهی نیز به نام وی گشت که نشان می‌دهد اصل حرکت از نظر بانیان انقلاب اسلامی پذیرفته‌شده بود و حتی در همین امروز هم در لابه‌لای دعواهای سیاسی با دولت آمریکا به کودتایی که به این جنبش متصل است استناد می‌شود. آیا اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس اندیشیده‌اند اکنون، در اوج چنین تنش‌هایی، حذف تعطیلی چنین روزی چه پیامی برای طرف‌های خارجی ما دارد؟ در حالی که می‌دانیم کم‌وبیش عین حرکت‌هایی که امروزه دولت آمریکا در پیِ انجام آن است پیش از این بر دستِ دولت انگلیس در مورد «جنبش ملی شدن صنعت نفت» انجام گرفته بود.

می‌دانیم که با توجه به تعطیل نبودن روزهای پنج‌شنبه در ایران، که در نیمی از وقت اداری اکثر اداره‌ها و شرکت‌ها باز هستند، عملاً آنچه درباره‌ی زیاد بودن روزهای تعطیل در ایران گفته می‌شود نادرست است، که در نتیجه بخواهیم آنها را کم کنیم. البته جناب خدادادی افزوده‌اند: «همچنین در این طرح پیشنهاد شده که شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها تعطیل شود»، که واقعاً انسان از این همه نبوغ جمع‌شده در آن کمیسیون شگفت‌زده می‌شود. آیا بهتر نیست یک‌باره به جای جمعه‌ها یکشنبه‌ها را تعطیل کنیم تا هم‌خوانیِ ما با نظام اداری جهان بهتر تأمین شود؟!

این طرح نبوغ‌آمیز اکنون برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌های پارلمان ارجاع شده است. تأکید می‌کنیم در حالی که بسیاری از روزها حاوی هیچ سنتی نیستند جز آن که یادآور روزی برجسته‌اند [...] فکر کردن به حذف جشنی زنده و پویا (سیزده‌به در) و وابسته به بزرگترین جشن ملی ما، که اکنون در جهان مورد احترام است، چه می‌تواند باشد جز نشانه‌ای از تقابل با ایرانیت و گام برداشتن در راستای منافع دویست‌ساله‌ی استعمارگران روس و انگلیسی که بارها در سرزمین‌های ایرانیِ تحت‌ اشغال‌شان کوشیدند چنین سنت‌هایی را بربیندازند؟ اکنون دیگر روزهای اول انقلاب نیست که گمان کنیم کسانی ناآگاهانه می‌اندیشند که رفتن به طبیعت و شناختن و پیمان دوباره بستن با سرزمین ایران ــ که به‌ویژه در زندگی ماشینیِ این زمانه فرصتی مغتنم و زیباست ــ رسمی خرافی است در راستای فرار از عدد 13، که اصولاً اندیشه‌ای وارداتی است! و بعد هم که تلاش‌های همه‌جانبه‌‌شان در رسانه‌های وقت برای جلوگیری از این سنت به نتیجه نرسید نام آن را، آن‌گونه که پژوهش‌گران می‌گویند به نامی بی‌مسما و بی‌هویت که گویا نام جشنی در میان یهودیان هم هست، برگردانند (مانند تلاش برای تغییر نام چهارشنبه‌سوی). و اکنون هم بکوشند دوباره آن را بربیندازند و نبینند که «بر سر شاخ نشسته و بُن می‌بُرند!».


برگرفته از کانال تلگرامی دیده‌بان میراث فرهنگی ایران

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه