پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس عامل بروز کشند قرمز خلیج فارس شناسایی شد

دیده‌بان خلیج فارس

عامل بروز کشند قرمز خلیج فارس شناسایی شد

یک کارشناس محیط زیست گفت: ویروس از بین برنده میکرو جلبکهای سبز که از عوامل بروز کشند قرمز در آبهای خلیج فارس است شناسایی شد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Grailify - air force new mexico basketball - nike and jordans 50 dollars in gold price list Light Smoke Grey

زرین شریفیان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: یکی از عوامل بروز کشند قرمز در آبهای خلیج فارس از بین رفتن میکرو جلبکهای سبز است که مهمترین عامل نابود شدن این جلبکها نوعی ویروس است که شناسایی شد.

 به گفته وی، جلبکهای سبز با تأمین اکسیژن آب و همچنین به عنوان مواد مغذی در حفظ آبزیان نقش مهمی ایفا می کنند که در صورتی که از بین بروند جمعیت زیادی از آبزیان تلف می شوند.

شریفیان با بیان اینکه این تحقیق برای نخستین بار در ایران انجام شده اظهار داشت: این در حالی است که در دیگر کشور ها مانند آمریکا، آلمان و دانمارک تحقیقات بسیار گسترده ای بر روی این جلبکها و فواید آنها انجام شده است.

این کارشناس محیط زیست تأکید کرد: در کشور های حوزه خلیج فارس نیز تا کنون تحقیقی در این مورد انجام نشده و برای نخستین بار باهمکاری پارک زیست فناوری خلیج فارس در مرکز قشم این تحقیق در اوکراین انجام شد.

به گفته وی، یکی دیگر از اقداماتی که با کمک میکرو جلبک های سبزمی توان انجام داد تولید بایو بنزین، بایو اتانول و بایو گاز است که عاری از هر گونه آلودگی بوده و در بسیاری از کشور ها به عنوان جایگزین سوخت های فسیلی استفاده می شود.

شریفیان با بیان اینکه مساحت آبهای کشور ایران که حاوی میکرو جلبکهای سبز هستند بسیار زیاد است افزود: در بسیاری از کشورها که منابع آبی ندارند در حال حاضر با استفاده از واردات جلبکها حجم زیادی بایو بنزین و بایو گاز که عاری ازآلاینده هایی مانند سرب و هیدرو کربن ها هستند تولید می شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به مقدار زیاد این جلبکها در آبهای خلیج فارس، دریای عمان ، دریای خزر وآبهای داخلی می توان با انجام تحقیقات بر انواع این جلبکها به تولید انبوه بایو بنزین که بسیار مقرون به صرفه است اقدام کرد.

شریفیان اظهار داشت : البته در حال حاضر در ایران فعالیت هایی در راستای تولید بایو بنزین با استفاده از پسماند کارخانه ها یی مانند کارخانه روغن نباتی انجام می شود که زیاد اقتصادی نیست و بهتر است با توجه به منابع آب گسترده کشور این اقدامات با استفاده از میکرو جلبکها بررسی شود.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه ایران جزء معدود کشورهای دنیا است که جمعیت در حال رشد دارد تصریح کرد : در کشورهای پرجمعیت مانند چین و تایلند در حال حاضر از جلبکهای سبز به عنوان مواد مغذی و مکمل های دارویی استفاده می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید