پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند تارنمای پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمانهای باستانی (دشت پاسارگاد)

سیوند

تارنمای پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمانهای باستانی (دشت پاسارگاد)

برگرفته از ویژه‌نامه یادمانهای باستانی و هویت ملی به کوشش پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمانهای باستانی (دشت پاسارگاد)، دی ماه 1384

کاوش ساعی

شهریور سال 1384 بود که غوغایی در کشورمان بر پا شد و این هیاهو هر چند برای خیلی ها پیام آور ناخوشی بود اما نتیجه ای بسیار با ارزش داشت.
نگرانی و هیاهو در مورد سد سیوند و عواقب پس از آن گروهی از دلواپسان سرزمین ایران که دلشان برای مام میهن می تپید و نگران بودند ، با هر گونه تفکر و عقیده و حتا گاه مخالف عقاید یکدیگر را، گرد هم آورد و در اینجا بود که این گروه با همه ی اختلاف دیدگاهی که داشتند یک نگرانی در تمامی آنها مشترک بود  و آن سرزمین بزرگ ایران و آثار بسیار گرانبهایی آن است که نه تنها برای ایرانیان بلکه برای تمامی جهانیان با ارزش است .
این گنجینه های با ارزش که متأسفانه بر اثر بی توجهی در حال نابودی هستند و در بسیاری مواقع خود ما ایرانیان در تخریب آنها همت گمارده ایم      بگونه ای که هیچ کدام از دشمنان این مرز و بوم چنین غرض ورزی را نسبت به این سرزمین ابراز نداشته اند، هر روز بیش از گذشته از بین می روند و این امر باعث بی هویتی در کل سطح جامعه ایران شده است که ناگزیر جوانان این دیار را به سمت تقلید و الگو پذیری از بیگانگان سوق داده است.
ریشه یابی این موضوع و این مشکلات شاید بسیار سخت باشد اما به این نتیجه رسیدیم که هر موقع آغاز کنیم دیر نیست.
در یک کلام به این نتیجه رسیدیم که در درجه اول آگاه کردن ایرانیان از گنجینه هایشان در اولویت قرار دارد ، زیرا وقتی خود ما از سرزمینمان و آثار کهن مان کاملاً آگاه باشیم ، دیگر دشمنان و بیگانگان نمی توانند ما را تحقیر کرده و خود ما نیز در حفظ آثار این تمدن والا خواهیم کوشید.
حال برای این آگاه کردن چه ابزاری در دسترس ماست؟ انتخاب ابزار اطلاع رسانی خود مشکلی دیگر بود . تلویزیون که به این مطالب بهایی نمی دهد . رادیو هم که وضعیت بهتری از تلویزیون ندارد. راه اندازی نشریه نیز هزینه ای بالا می طلبد ، در نهایت بهترین راه برای آگاه کردن ایرانیان بخصوص نسل جدید ایرانیان را در راه اندازی تارنما دیدیم و در این راه گام نهادیم.
هم اکنون این تارنما بر روی شبکه جهانی قرار گرفته است ، و بی صبرانه در انتظار دیدار شما ایرانیان است ، هر چند دارای نقص هایی است اما در کامل شدن هر روز آن می کوشیم.
در این تارنما هیچ گروه ، نهاد و یا شخصیتی محکوم نشده است ، بلکه سعی بر آن شده است که رعایت بی طرفی راحفظ کند و نتیجه گیری نهایی را بر عهده خود خوانندگان و صاحب نظران قرار دهد که البته اظهار نظر این عزیزان نیز در آن منعکس می شود، حال چه موافق و چه مخالف، قصد ما تعامل و همفکری است با مسئولان در جهت رفع کمبودها و تهدیدهای آثار کهن کشورمان که برای همه ایرانیان افتخاری والا است.
حال برای آشنایی با بخشهای مختلف تارنما و اهدافی که هر بخش دنبال می کند به تشریح بخشهای مختلف آن می پردازیم.
نام تارنما را بخاطر توجه بیش از حد ایرانیان و همچنین عامل یکپارچگی گروهی که در ایجاد این تارنما همت گماردند، سیوند نهادیم و نشانی آن
www.sivand.com می باشد.

- کوروش بزرگ: در این بخش زندگی کوروش بزرگ را بصورت داستان که البته در حال کامل شدن است خواهید خواند به همراه عکسهای متنوعی از کوروش بزرگ . در زیر مجموعه این بخش تقسیم بندی زندگی کوروش بزرگ به همراه زیر بخشی به نام کوروش و جهان که در آن منشور کوروش بزرگ به همراه نوشتارهایی پیرامون بررسی کوروش بزرگ و لقب ذوالقرنین در قرآن قرار داده شده است.
- ایران: در ابتدای توضیحی خلاصه از موقعیت جغرافیایی و فرهنگی و صنعتی و تاریخی ایران داده شده است و در زیر بخش این قسمت ، تخت جمشید ، پاسارگاد ، تنگه بلاغی و سایر آثار ایران و بخصوص دشت پاسارگاد مورد بررسی قرار گرفته و  می گیرد. این بررسی ها هر چند مختصر می باشد اما اطلاعات آن مدام با همکاری خوانند گان در حال تکمیل می باشد و هر دفعه استادان تاریخ و باستان شناسی و مهندسین معماری به این بخشها مطالب جالبی را می افزایند.
- ما کیستیم: در این بخش هدف دوستانی که در راه اندازی این تارنما همت گماردند مطرح می گردد.
- خبر و مصاحبه: اخبار و مصاحبه هایی که پیرامون آثار تحت تخریب صورت گرفته و یا می گیرد را در بایگانی قرار داده ایم تا روند بررسی یک پرونده مورد ارزیابی خوانندگان قرار گیرد.
- مقاله ها: در این بخش ، مقاله های بسیار مفیدی در تمام زمینه های تاریخی و فرهنگی و اجتماعی و بازخوردهایی که از این مقالات صورت گرفته است نوشته شده و برخی از آنها بصورت بایگانی قرار گرفته شده است ، البته با ذکر منبع و نویسنده مقاله. شایان ذکر است این مقالات نشانه جهت گیری و یا موضع خاص دست اندرکاران تارنما و تأیید و یا رد نظر و عقیده ای نیست ، بلکه تنها بازتاب و اطلاع رسانی دیدگاهها می باشد.
- چرایی؟ : در این بخش دلایل دل نگرانیهای پایگاه اطلاع رسانی و همچنین ایرانیان به زبانی شیوا بیان گردیده است.
- نگارخانه: در این قسمت بایگانی از عکسهای زیبای آثار باستانی ایران قرار دارد.
- دیده بان : این بخش متعلق به تمامی دوستانی است که دلواپس تخریب آثار کهن ایران هستند. در این قسمت تمامی آثار در حال تخریب ، آگاهانه و یا       ناآگاهانه که از طرف دوستان در شهرستانها گزارش شده است مطرح می گردد و در دستور کار پایگاه قرار می گیرد تا در مورد آن نظر داده و توجه ایرانیان را نسبت به آن حادثه معطوف سازد.
- سیوند: در این بخش نیز در مورد سد سیوند و موارد مهندسی و حاشیه ای آن اظهار نظر شده است و تارنما بطور دقیق سعی نموده اطلاعات فنی را در اختیار دوستداران قرار دهد تا با درست و یا اشتباه بودن موضوع سد سیوند، دوستان از این موضوع آگاهی یافته و اظهار نظر نمایند.
- درخواست ها : در این قسمت درخواست نامه هایی از سازمانها و مسئولین ذیربط نسبت به پروژه ها ی گوناگون قرار داده شده تا با جمع آوری امضای الکترونیکی نظر جهانیان و ایرانیان و مسئولین را نسبت به آثار مورد تهدید ، جلب کرده تا تمهیدات لازم در مورد رفع آن خطر را در نظر گیرند.
 - پیوندها : در این بخش کلیه تارنماها و تارنوشتهایی که در مورد آثار کهن ایران و موضوعات اجتماعی و فرهنگی ابراز نظر می کنند را لیست کرده ایم تا علاقه مندان از مطالب گرانبهای آنها نیز بهره جویند.
     - پیامها: این بخش که در آینده راه اندازی می شود ، پیامهای شما عزیزان در مورد اثری که در حال تهدید است را دریافت و برای دوستان  دیگر نمایش می دهد.
    - تماس با ما : مطالب و اظهار نظرها و دیدگاهها و نکات فنی را از طریق این بخش می توانید با ما در میان بگذارید.
در انتها شایان ذکر است که ماخود بر این موضوع که مطالب موجود در تارنما
ناقص یا کم می باشد ، آگاهیم و در رفع این کمبودها از شما دوستان یاری و کمک می خواهیم ، بی صبرانه منتظر شما هستیم و به یاد داشته باشید این پایگاه دست دوستانی را که خواستار همیاری و کمک در تمامی زمینه ها باشند را صمیمانه می فشارد و مانند شما دوست دارد سرزمینی به بزرگی ایران را زیر پوشش خود قرار داده و تمامی ایرانیان را از گوهر درخشان تمدن و فرهنگ والایشان آگاه سازد.

 به امید آن روز

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه