جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی نشست معرفی و بررسی کتاب دستور الجمهور

رویدادهای فرهنگی

نشست معرفی و بررسی کتاب دستور الجمهور

برگرفته از مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی

هشتادمین نشست از سری نشست های مرکز پژوهشی میراث مکتوب با معرفی و بررسی کتاب دستور الجمهور و رونمایی از سردیس علامه محمد قزوینی در حضور استاد ایرج افشار و دکتر محمدعلی موحد برگزار شد.
به گزارش مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی به نقل از میراث مکتوب نشست معرفی و بررسی کتاب دستور الجمهور همزمان با سالروز تاسیس مرکز پژوهشی میراث مکتوب، بعدازظهر دیروز(دوشنبه) در این مرکز برگزار و در جریان آن از سردیس پیشگام تصحیح متون علامه محمد قزوینی رونمایی شد. در ابتدای نشست، دکتر ایرانی مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب ، ضمن اشاره به هجدهمین سالگرد تاسیس این مرکز، از نحوه شکل گیری آن یادی کرد و گفت: یادگار چنین روزی چهره گشایی از سردیس علامه محمد قزوینی است که به کوشش استاد جمشید ماهرنیا ساخته شده است.
دکتر ایرانی در ارتباط با تاخیر در برگزاری این نشست، گفت: قرار بود جلسه معرفی این کتاب در حضور استاد شهریار عدل که گیرنده اصلی دستور الجمهور از تاشکند بوده‌اند، کنار آرامگاه بایزید در بسطام(سمنان) برگزار شود که موفق نشدیم، اما امروز افتخار داریم در حضور استاد ایرج افشار مصحح این اثر و اساتید گرانقدر حوزه تصحیح متون ،‌این نشست را برگزار کنیم.
وی با آرزوی سربلندی و توفیق برای استاد افشار به سخنان خود پایان داد.
در ادامه نشست معرفی و بررسی کتاب دستور الجمهور، استاد ایرج افشار ضمن اشاره به زحمات استاد شهریار عدل گفت: با توجه به اینکه دو نسخه از این کتاب ارائه شده، یکی از این نسخ ،اساس قرار گرفته که دست‌کاری در آن کمتر بوده و صحیح تر به نظر می آمد. در هرحال کاری که قابل اجرا بوده، این است که در دسترس قرار گرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد با تصحیحاتی که بر این کتاب انجام خواهد شد، نسخه جدید تر، بهتر و کاملتری در چاپ های بعدی در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.
سخنران بعدی نشست، دکتر محمد علی موحد بود که نکات قابل توجهی در خصوص تصحیح این کتاب عنوان و ضمن بیان این موضوع که محتوای کتاب دستور الجمهور را می توان به 3 بخش تقسیم کرد، گفت: راجع به محتوای کتاب و روش مولف این نکته را باید یادآور شد که دستور الجمهور مناقب نامه است و مناقب نویس اصولا با تاریخ نویس فرق دارد.
وی ادامه داد: کوشش تاریخ نگار در جهت کشف و ثبت واقعیات است و کار مناقب نویس بر محور شخصیت فرد مورد نظربوده و از اسوه پردازی و تقدیس کردن او نشات می گیرد.
دکتر موحد به نکاتی درباره تصحیح کتاب اشاره و ابراز امیدوراری کرد که این موارد بتواند در چاپ های بعدی دستورالجمهور مورد استفاده قرار گیرد و ادامه داد: کار تصحیح متون، ‌کار پر زحمتی است، بویژه متونی شبیه به این کتاب که مانند کلافی سردرگم و بسیارپیچیده است و از استاد دانش پژوه و زحمات ایشان یاد کرد و همچنین از استاد ایرج افشار قدردانی نمود.
دکتر عابدی سومین و آخرین سخنران نشست، با ارائه متنی بسیار زیبا و دلنشین از فرهنگ ایرانی و ایران مراتب قدردانی خود را از اساتید برجسته حوزه تصحیح متون ابراز و بویژه از استاد ایرج افشار نام برد و گفت: انسانهای زیادی هستند که تمام خصلت‌های نیکوی فرهنگ این مرز و بوم را در خود جای داده و کتابخانه های مارا به آثار ارزشمند خود آراسته‌اند که از آن جمله استاد افشار است که وجودشان بی نیاز از ستایش است.
پایان بخش هشتادمین نشست تخصصی مرکز پژوهشی میراث مکتوب، رونمایی از سردیس علامه محمد قزوینی بود که توسط استاد افشار و دکتر موحد انجام شد.
در جریان رونمایی از این سردیس از استاد جمشید ماهرنیا خالق اثر، تقدیر و لوح یادبودی به وی اهدا شد.
گفتنی است سردیس علامه محمد قزوینی از روی عکسی از ایشان تهیه و پس از چند مرحله قالب سازی با خمیر فایبر گلاس و روکشی از پتینه برنزی خلق شده و وزن تقریبی این مجسمه 8 کیلوگرم است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه