سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی رونمایی از سردیس حکیم فردوسی در اوستیای شمالی روسیه

رویدادهای فرهنگی

رونمایی از سردیس حکیم فردوسی در اوستیای شمالی روسیه

برگرفته از ایسنا

 

مراسم رونمایی از سردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ولادی قفقاز پایتخت جمهوری اوستیا-آلانیای شمالی روسیه برگزار شد.

 علاوه بر سنایی، جانایف معاون نخست وزیر جمهوری اوستیا، شهردار ولادی قفقاز، اعضا و مقامات دولت این جمهوری و رییس و استادان دانشگاه دولتی و دانشجویان این دانشگاه نیز در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم از سردیس اهدایی سفارت ایران در مسکو، در خیابان اصلی شهر ولادی قفقاز و روبروی ساختمان دانشگاه دولتی اوستیای شمالی رونمایی شد.

مهدی سنایی در سخنرانی خود در این مراسم ضمن تاکید بر ریشه های مشترک تاریخی، زبانی و قومی مردم اوستیای شمالی با ایرانیان، اظهار داشت که چنین همکاری های فرهنگی در چارچوب کلی‌تر روابط ایران و روسیه، برای تهران بسیار مهم و ارزشمند است و به نوعی احیای سنت های تاریخی و فرهنگی است.

سفیر ایران با اشاره به روابط گسترده تهران و مسکو، بر جایگاه ویژه اوستیای در روابط استانی دو کشور نیز تاکید کرد. سنایی در مورد حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز گفت: او فقط یک شاعر نیست بلکه متفکری بزرگ است و شعر او نماد عشق و محبت به وطن است.

در این مراسم معاون نخست وزیر این جمهوری نیز تاکید کرد که این گونه اقدامات باعث استحکام بیشتر روابط این جمهوری با ایران می شود.

در پایان مراسم که با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه های جمعی برگزار شد، کنفرانس مطبوعاتی برگزار شد و سفیر کشورمان، معاون نخست وزیر اوستیای شمالی و رییس دانشگاه دولتی ولادی قفقاز به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

لازم به ذکر است زبان آستی که زبان بومی این منطقه می باشد از مجموعه خانواده زبان‌های ایرانی است و تا سال ۱۹۱۷ نیز سرکنسولگری کشورمان در این شهر فعال بوده است.
پیش از این سردیس هایی از خیام نیشابوری و حافظ شیرازی در شهرهای آستاراخان و ماخاچ قلعه روسیه نصب شده اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه