سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی نشان جشنواره ملی عکس شاهنامه طراحی شد

رویدادهای فرهنگی

نشان جشنواره ملی عکس شاهنامه طراحی شد

نشان جشنواره ملی عکس شاهنامه طراحی شد .نشان جشنواره ملی عکس شاهنامه توسط المیرا نیکنام از طراحان سرشناس گرافیک و استادان دانشگاه طراحی شد .جشنواره ملی عکس شاهنامه از سوی باشگاه شاهنامه پژوهان, هفته نامه امرداد و باشگاه نقالان هر دوسال یکبار برگزار می شود . این جشنواره بعنوان رویدادی فرهنگی و هنری به شکلی مستقل و از سوی بخش خصوصی برگزار می شود . نمایشگاه نخستین جشنواره ملی عکس شاهنامه با پنجاه و هفت عکس برگزیده با همکاری پایگاه میراث فرهنگی طوس بیستم تا بیست و هفتم اردیبهشت ماه همزمان با روز بزرگداشت فردوسی برگزار و پس از آن در تهران و در دبی برپا خواهد شد . آنچه در ادامه می آید یادداشت المیرا نیکنام طراح اثر درباره نشان جشنواره ملی عکس شاهنامه است .

 

به نام خداوند جان و خرد
 سیمرغ نقش مهمی در داستان های شاهنامه دارد و از او به عنوان پرنده ای پشتیبان،حامی، دانا و خردمند یاد میشود که زال را زیر پر و بال خویش پرورش میدهد .
از آن جهت که هدف اصلی جشنواره ملی عکس شاهنامه حمایت و پشتیبانی از جامعه عکاسان به خصوص عکاسان جوانی میباشد که قدم در این راه گذاشته اند و سعی در شناساندن مضامین شاهنامه دارند، بنابراین سعی بر آن شد تا همخوانی نزدیک تری بین نماد انتخاب شده و هدف جشنواره وجود داشته باشد.
نقش این مرغ افسانه ای در دوره های مختلف فرم های متنوع و متغیری به خود گرفته است .در دوره ساسانی، بر بسیاری از جامها، ظرفها و دیوارها نقش بسته و از دوران ایران باستان در اوستا حضور داشته است وهمچنان نیز در هنرهای معاصر به شکل های متعددی طراحی میشود .با توجه به اینکه در طراحی هر نشانی باید مطالعه تصویری در نقش هایی با همان مضمون وجود داشته باشد و نشان های فرهنگی معاصر چه بهتر که از پیشینه گسترده نقش های ایرانی سود جوید تا آن هارا بیش از پیش به نسل های بعدی معرفی نماید، ما نیز در این راستا پیش رفته و آنچه در این نشانه شاهد هستیم برگرفته از نقوش پیشینیان ماست. نقش پیکر این نشان الهامی از نقش سیمرغ در بشقاب زرین و پارچه ابریشمی منجوق دوزی شده از دوره ساسانی است و نقش سر سیمرغ با الهام از نگاره زال و سیمرغ از شاهنامه طهماسبی میباشد که فرم ساده شده و گرافیکی به خود گرفته است. با وفاداری به نقوش گذشتگان، تغییراتی در کل نشان به وجود آمده تا در تمام قسمت ها هندسه پنهان آن رعایت شود.
نگاتیو به عنوان نمادی جهانی و شناخته شده از عکس و عکاسی انتخاب شد و بر روی پرهای این پرنده فراخ بال که پروازی بر آسمان دارد و اهدافی بلند، قرار گرفت.

 


http://shahnamehnegarkhane.ir

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید