جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی برگزاری همایشی علمی برای کورش بزرگ

رویدادهای فرهنگی

برگزاری همایشی علمی برای کورش بزرگ

انجمن فرهنگی افراز، با همکاری سازمان‌های مردمیِ «انجمن جامعه‌شناسی ایران»، «انجمن علوم سیاسی ایران» و «انجمن علمی مطالعات صلح ایران»، در آبان‌ماه  1395همایش علمی کورش بزرگ را برگزار می‌کند.

انجمن فرهنگی افراز که خویشکاری خود را از سال ۱۳۸۰ خورشیدی با آرمانِ «آشناسازی جوانان با فرهنگ و تمدن ایران‌زمین» و نیز «پاسداری از ارزش‌های فرهنگی و گرامی‌داشت فرهنگ ملی ایرانیان» آغاز کرده به عنوان سازمانی مردم‌نهاد، در زمینه‌های ایران‌شناسی و ایران‌پژوهی، تقویت هویت ایرانی از راهِ آشناسازی مردم با ریشه‌های فرهنگ ملی ایران، پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی، و بهسازی فرهنگی و اجتماعی فعالیت‌ می‌کند.
همایش علمی کورش بزرگ، که در پنجم و ششم آبان‌ماهِ سال جاری برگزار خواهد شد در محورهای زیر فراخوان مقاله داده است: 1. کورش در تاریخ؛ 2. کورش و هویت ملی؛ 3. کورش در اساطیر؛ 4. کورش و ادیان؛ 5. کورش در تاریخ‌نگاری معاصر؛ 6. کورش و حقوق بشر؛ 7. کورش و ذوالقرنین؛ 8. کورش و سرشت فرمانروایی در ایران؛ 9. کورش و مدارا، صلح و فرهنگِ آشتی؛ و 10. باستان‌شناسی و هنر هخامنشی.
مهلتِ فرستادنِ مقاله برای این همایش تا پایان تابستانِ جاری است.

استادان عبدالمجید ارفعی، ناصر تکمیل‌همایون، میرجلال‌الدین کزازی، حمید احمدی، اصغر دادبه، کتایون مزداپور، حکمت‌الله ملاصالحی و داود هرمیداس‌باوند از جمله اعضای گروه (هیأت) علمی همایش و دکتر روزبه زرین‌کوب، استادیار تاریخ ایران باستانِ دانشگاه تهران، افزون بر عضویت در گروهِ یادشده، مشاور ارشد همایش علمی کورش بزرگ هستند. دکتر زاگرس زند دبیر علمی و علیرضا افشاری دبیر اجرایی همایش است. دیگر اعضای گروه (هیأت) علمی، عبارت هستند از: دکتر محمدتقی ایمان‌پور، دکتر عبدالصالح جعفری، دکتر صدرالدین طاهری، دکتر زهره زرشناس، دکتر محمدعلی دادخواه، دکتر اسماعیل سنگاری، دکتر امیرحسین ماحوزی، دکتر علی مرشدی‌زاد، دکتر سیدآیت‌الله میرزایی، دکتر محمد میرشکرایی، دکتر سیروس نصرالله‌زاده، دکتر شروین وکیلی و دکتر شهرام یوسفی‌فر.
هم‌چنین بخش جنبی همایش، دست‌آوردهای هنریِ علاقه‌مندان ــ فیلم، پویانمایی، نمایش، هنرهای تجسمی، داستان، نمایشنامه، شعر، عکس، گرافیک،... ــ در راستای هدف‌های برنامه را پذیراست و در صورت امکان در روز همایش به نمایش خواهد گذاشت.

در روی تارنمای همایش در یادداشتی به قلم دبیر اجرایی آن آمده است: «بیش از یک دهه است که هفتم آبان‌ماه برای گروهی از ایرانیان تبدیل به روزی برای بزرگداشت کورش بزرگ شده است، که نمودِ آن گرد هم آمدن در پاسارگاد ــ آرامگاه آن شخصیت تاریخی ــ است. شاید یادداشت‌های کوتاه دکتر انوشیروان کیهانی‌زاده درباره‌ی روزشمار تاریخ، که بخش‌های باستانی آن بیشتر ترجمه‌هایی از شبکه‌ی تلویزیونی تاریخ آمریکاست، آغازگر این توجه بوده باشد که سپس با ماجرای ساختِ سد سیوند و جنبش ملی اعتراض به آبگیری آن گره خورد و همگانی شد. در تاریخ آمده: سپاهیان کورش بزرگ، به رهبری اوگبارو، در روز شانزدهم ماه تشریتو از هفدهمین سال سلطنت نبونید بدون جنگ وارد بابل شدند؛ روزی که پژوهشگران آن را با دوازدهم اکتبر سال 539 پ.م. برابر دانسته‌اند. اسناد بابلی آورده‌اند که هفده روز بعد، در سومین روز از ماه آراهسمنو (29 اکتبر یا هفتم/ هشتم آبان‌ماه)، خودِ کوروش به بابل وارد شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت: روزی که نقطه‌ی عطفی در تاریخ است؛ نه تنها با پیوستن بابل به سرزمین‌های از پیش فتح‌شده تلاش برای متحد کردن اقوام در یک قلمرو سیاسی، برای نخستین‌بار، به بار نشست و جورچینِ (پازل) شکل‌گیریِ ایران ــ به عنوان نخستین کشور تاریخ ــ کامل شد، بلکه سیاست و حقوق نیز ــ با روندی که کورش پی گرفته بود ــ کاملاً دگرگون گشتند. از همین رو بود که انجمن افراز، هنگامی که تصمیم گرفت تا بزرگداشتی علمی را برای این شخصیتِ تاریخی و برجسته‌ی کشورمان برپا کند روزی نزدیک به این روز را در تقویم کاری‌اش گنجاند؛ چرا که جدا از درستی یا نادرستی این روز نیازمند ویژه کردنِ زمانی نمادین برای چنین کاری هستیم، هم‌چنان‌که روزهای بزرگداشت برخی شخصیت‌های ادبی کشورمان که در روزشمارها ثبت شده زمان‌هایی نمادین است... امید که با یاری همه‌ی ایرانیانی که با تاریخِ سرزمینی خویش آشنا هستند و به آن اهمیت می‌دهند بتوانیم این همایش را به انجامی نیکو برسانیم».

برای آگاهی از شیوه‌نامه‌ی آماده‌سازیِ مقاله‌ها و آگاهی بیشتر از همایش تارنمای آن به نشانی www.Thecyrusday.com در دسترس است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید