جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی اعلام برنامه‌های یادروز سعدی - بزرگداشت سعدی در 22 کشور

رویدادهای فرهنگی

اعلام برنامه‌های یادروز سعدی - بزرگداشت سعدی در 22 کشور

برگرفته از تارنمای سعدی شناسی

مدیر مرکز سعدی شناسی از برگزاری یادروز سعدی در بیش از 22 کشور جهان خبر داد.

کوروش کمالی سروستانی گفت: برگزاری مستمر بزرگداشت یادروز سعدی در اول اردیبهشت ماه از سال 1377 تا کنون موجب شده است که این روز به یمن خوبی‌ها و زیبایی‌های اندیشه سعدی چون شعر و نامش جهانگیر شود و امسال همزمان با شیراز، تهران و برخی از شهرهای ایران بیش از 22 کشور جهان نیز با همکاری نهادهای ادبی، دانشگاهی و رایزنی‌های فرهنگی ایران، ایرانیان، ایران شناسان و علاقه‌مندان به سعدی شیرازی این روز را به جشن می‌نشینند و از خوان حکمت و عشق و شور عرفان سعدی خوشه می‌چینند.

به گفته وی تاجیکستان، روسیه، بلغارستان، چین، هندوستان، اکراین، قزاقستان، گرجستان، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، اتریش، الجزایر، ترکیه، پاکستان، دبی، فرانسه، لهستان، سوئد، سوییس، تونس و ازبکستان کشورهایی هستند که امسال مراسم یادروز سعدی در آن ها برگزار می‌شود.

مدیر مرکز سعدی شناسی افزود: در ادامه دهه نام‌گذاری نشست‌های بین المللی سعدی که با همکاری معاونت فرهنگی شهر کتاب تهران برگزار می‌شود، دیروز و امروز نشست‌ سعدی و کنفسیوس در شهر کتاب تهران با حضور اندیشمندان ایران و چین برگزار شد که در این نشست‌ها استادان نامداری چون دکتر داوری اردکانی، مجتبایی، اسماعیل پور، محبتی، دهقانی و نیز چهار سخنران از دانشگاه‌های چین ، اندیشه و زندگی کنفسیوس و سعدی را مقایسه کردند.

دبیر ستاد برگزاری مراسم یادروز سعدی هم‌چنین گفت: با توجه به تقارن مبارک میلاد علی (ع) و یادروز سعدی نشست‌های علمی، هنری و فرهنگی یادروز سعدی در شیراز از ساعت 17 و 30 دقیقه روز سه شنبه 31 فروردین ماه در آرامگاه سعدی آغاز خواهد شد و در اولین گام گلستان خوانان جوان فارس که در طرح "گلستان خوانی" آموزش و پرورش فارس در سال 1394 شرکت کرده بودند، بهترین‌ برنامه‌های خود را ارائه خواهند کرد و در جمع معلمان و مدیران و دانش آموزان از برگزیدگان این فعالیت فرهنگی تجلیل می‌شود؛ همچنین گروه هنری " دنگ شو" اشعار سعدی را برای جوانان باز خواهند خواند.

وی افزود: نشست‌های علمی یادروز سعدی در ساعت 9 صبح روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه در سالن " فرهنگ" مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار خواهد شد و در این نشست آقایان دکتر اصغر دادبه پیرامون " زیبایی شناسی سعدی" دکتر سید جواد طباطبایی پیرامون " ادب فارسی و اندیشمندان ایرانی" دکتر وحید سبزیان‌پور پیرامون " فرهنگ ایرانی و عربی در آثار سعدی" کامیار عابدی شال پیرامون " شاعران معاصر" سخنرانی خواهند کرد؛ هم‌چنین میزگردی با عنوان " چشم‌انداز سعدی‌شناسی در ایران و جهان" با حضور استادان دکتر ضیاء موحد، دکتر جعفر موید شیرازی، علی اصغر محمدخانی و بهزاد مریدی برگزار می‌شود.

وی همچنین از برگزاری نشست " شب سعدی" در ساعت 8 روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه در آرامگاه سعدی و با حضور سعدی پژوهان و دوستداران سعدی و مسئولان ملی و استانی خبر داد.

کمالی سروستانی گفت: در این نشست برخی برنامه‌های هنری از جمله موسیقی سنتی با آواز علیرضا قربانی بر اساس اشعار سعدی اجرا می‌شود. در روز پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه بازدید از آرامگاه سعدی رایگان خواهد بود و در ساعت 17 و 30 دقیقه برنامه ویژه بزرگداشت سعدی و میلاد حضرت علی (ع) از سوی انجمن مفاخر استان فارس در تالار حافظ برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه ویژه نسخ خطی آثار سعدی، نمایشگاه عکس و اسناد آرامگاه سعدی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، انتشار دفتر نوزدهم سعدی شناسی و کارت و پوستر ویژه یادروز سعدی، از دیگر برنامه‌های یادروز سعدی در شیراز است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه