جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی آغاز شاهنامه خوانی در بنای تاریخی عالی قاپوی قزوین

رویدادهای فرهنگی

آغاز شاهنامه خوانی در بنای تاریخی عالی قاپوی قزوین

اولین نشست از سلسله جلسات فرهنگی – ادبی شاهنامه خوانی با حضور محمد علیحضرتی مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قزوین، اساتیددانشگاه وجمعی از دوستداران فرهنگ و ادب در بنای تاریخی عالی قاپوی قزوین برگزار شد.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Giftofvision - The Global Destination For Modern Luxury

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی قزوین؛ محمد علی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی این اداره کل در این نشست گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر جلسات فرهنگی –ادبی بسیار خوبی تحت عناوین حافظ پژوهی ، سعدی پژوهی و... در سطح شهربرگزار می شود، در این میان برپایی نشستی با عنوان مستقل فردوسی و شاهنامه برای واخوانی متن شاهنامه و نشر فرهنگ توحیدی آن در فضایی دوستانه توسط شاهنامه دوستان و شاهنامه خوانان قزوین  ضروری به نظر می رسد .

حضرتی پیشینه شاهنامه در قزوین را مربوط به دوره فردوسی دانست و افزود: قزوین شهری است که شاهنامه از آغاز در آن از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که داستان های راستان و حکایات اسطوره ای و تاریخی شاهنامه  در میان خانواده های اصیل ایرانی سینه به سینه منتقل شده و در واقع نام قزوین در طول زمان به عناوین مختلفی با این اثر جاودانه ایرانی و بزرگترین حماسه انسانی پیوند خورده است .
وی از حمدالله مستوفی قزوینی محقق و نویسنده برجسته قزوین به عنوان نخستین مصحح شاهنامه یاد کرد و افزود : پس از سروده شدن شاهنامه توسط فردوسی بزرگ شاعر بلنده آوازه و حماسه سرای ایرانی ، مکاتبان و نسخه  پردازان بسیاری از متن این اثر جاوید ایرانی نسخه برداری کردند که به علت تعدد نسخ شاهنامه حمدالله مستوفی قزوینی شاعر و محقق برجسته قزوین برای نخستین بار به تصحیح و بازنویسی آن پرداخت و شاهنامه ای که به روایت حمدالله مستوفی نقل شده از کهن ترین نسخه های شاهنامه در ایران است.

حضرتی پیوند میان بنای تاریخی دولتخانه صفوی قزوین و شاهنامه فردوسی رایکی از دلایل برگزاری نشست شاهنامه خوانی در این مجموعه عنوان کرده وتصریح کرد : در دوره صفویه بخشی از مجموعه دولتخانه صفوی کارگاه نگارگری شاهنامه بوده و دو شاهنامه نفیس جهان با عنوان شاهنامه طهماسبی و شاهنامه شاه اسماعیلی در این بنا سامان یافته و تصویرگری شده است . این دو اثر ارزشمند در واقع معرف نگار گری مکتب قزوین بوده و مجموعه داران خصوصی درسر تا سر جهان به داشتن برگ برگ این گنجینه های ارزشمند افتخار می کنند .

مدیر کل میراث فرهنگی قزوین همچنین از عبد النبی فخر الزمانی قزوینی شاعرو نویسنده توانای قزوین و خالق تذکره میخانه به عنوان شاهنامه خوان برجسته دوره صفویه و زنده یاد عماد الکتاب قزوینی خوشنویس برجسته قزوینی به عنوان شاهنامه نویس دوره قاجار نام برده و خدمات دکتر سید محمد دبیرسیاقی نویسنده و محقق معاصر قزوین را در پژوهش و نگارش آثاری در مورد شاهنامه ارج نهاد .
شایان ذکر است، دولتخانه صفوی قزوین با برگزاری جلسات ادبی – فرهنگیشاهنامه خوانی شنبه هر هفته ساعت 6 بعد از ظهر میزبان علاقمندان فردوسی و شاهنامه و دوستداران فرهنگ و ادب این سرزمین است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه