جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی شمس تبریزی با نام ایران در جهان پرآوازه می شود

رویدادهای فرهنگی

شمس تبریزی با نام ایران در جهان پرآوازه می شود

برگرفته از خبرگزاری مهر

دبیر کل موسسه فرهنگی اکو با اشاره به پیوند فرهنگی حافظ شیرازی و شمس تبریزی گفت: اراده ملی جهت معرفی شمس تبریزی به دنیا شکل گرفته است و همه عزمشان را جزم کرده اند تا شمس با نام ایران در جهان پرآوازه شود.

به گزارش خبرنگار مهر در ارومیه، حجت الله ایوبی صبح چهارشنبه در حاشیه کنگره بین المللی شمس تبریزی در خوی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شمس تبریزی افتخار ایرانیان است، افزود: با امضای تفاهم نامه پیوند فرهنگی حافظ شیرازی و شمس تبریزی، مردم فارس و آذربایجان غربی عزم شان را جزم کرده اند تا شمس تبریزی با نام ایران در جهان پرآوازه شود.

شمس تبریزی با خواجه شیرازی جهانی می شود

رئیس بنیاد بین المللی شمس و مولانا در ادامه بیان داشت: امروز روز خوبی برای اهالی آذربایجان غربی و روز مبارکی برای مردم خوی است، چرا که نگاه جهانیان به خواجه حافظ شیرازی بوده و شمس تبریزی با حافظ شیرازی جهانی می شود.

ایوبی با بیان اینکه بر اساس مستندات موجود وجود قبر شمس تبریزی در خوی به اثبات رسیده، بیان داشت: با توجه به امضا تفاهم نامه فرهنگی، آموزشی و پژوهشی میان استانهای آذربایجان غربی و فارس و پیوند فرهنگی حافظ و شمس، این تفاهم نامه می تواند در معرفی بیش از پیش ابعاد مختلف زندگی شمس تبریزی به جهانیان موثر باشد.

دبیر کل موسسه فرهنگی اکو در پایان برگزاری جشنواره های مختلف و کنگره بین المللی شمس را در معرفی این شخصیت بزگ بسیار مهم ارزیابی کرد .

کنگره بین المللی شمس تبریزی با حضور اندیشمندان، محققان و شمس پژوهان، مولانا و حافظ شناسان ایران و سفیران 15 کشور خارجی و هنرمندان در برنامه های مختلف در شهرستان های خوی و ارومیه از 15 آبان ماه سالجاری به مدت پنج روز آغاز بکار کرده است.

بخش علمی کنگره با محوریت تاثیر عرفان، بخصوص افکار و شخصیت حضرت شمس بر هنر از صبح امروز در سالن شمس تبریزی مجتمع فرهنگی و هنری خوی آغاز شده است.

هیئت رئیسه این بخش، محمد علی موحد، محمد سلحشور، غلامحسین امیرخانی، محمد مهدی هراتی و داوود رشیدی هستند که در این بخش بعد از ارائه گزارش دبیر کمیته هنری کنگره، حسن حسین نژاد، محمد علی موحد، غلامحسین امیرخانی، داوود رشیدی، محمد مهدی هراتی، حسن بلخاری، ایرج نعیمایی،رجواد بختیاری، کاوه تیموری، حمید قاسم زادگان جهرمی و آتش تقی پور مقالات خود را ارائه می کنند.

اجرای برنامه ویژه در محل آرامگاه حضرت شمس در خوی از دیگر برنامه های روز پایانی کنگره بین المللی شمس تبریزی در ارومیه و خوی بوده که با تلاوت قرآن کریم، خوش آمدگویی رئیس شورای شهرخوی و شعرخوانی ناصحی اغاز می شود.

سخنرانی اسین چلبی بیست و سومین نواده مولانا، سخنرانی ناجی باکرجی رئیس موزه ها و تربت مولانا، اعطای نشان وی‍ژه فرهنگی بارگاه مولانا به بارگاه شمس، عطای نشان بنیاد مولانا از ترکیه به استاد شهرام ناظری و کنسرت موسیقی شهرام ناظری در محل بارگاه از دیگر برنامه های ویژه در این روز خواهد بود.

مراسم اختتامیه کنگره بین المللی شمس تبریزی نیز در محل سالن شمس تبریزی مجتمع فرهنگی و هنری خوی نیز با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران توسط ارکستر فیلارمونیک ارومیه آغاز می شود.

سخنرانی استانداری آذربایجان غربی، سخنرانی استاندار آذربایجان شرقی، اجرای نمایش خط سوم توسط گروه هنری شمس، سخنرانی یکی از میهمانان خارجی، سخنرانی نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، سخنرانی دکتر صفی پور رئیس بنیاد فارس شناسی – شیراز، اجرای سمفونی، سخنرانی دکتر جلالی شمس پژوه و عضو بنیاد شمس، سخنرانی حجت الاسلام ادب و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران از جمله برنامه های مراسم اختتامیه این کنگره بین المللی خواهد بود.

همچنین اعطای نشان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران به دکتر موحد دیلمقانی، سخنرانی حجت الله ایوبی مدیرعامل بنیاد شمس تبریزی و مولانا و رو نمایی از نشان شمس و اهدا آن به جمعی از شاعران از دیگر برنامه های مراسم اختتامیه خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه