سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی به منظور آموزش زبان فارسی انجام شد؛ گشایش «اتاق الفبای نیاکان» در خجند تاجیکستان

رویدادهای فرهنگی

به منظور آموزش زبان فارسی انجام شد؛ گشایش «اتاق الفبای نیاکان» در خجند تاجیکستان

ایرنا- نخستین «اتاق الفبای نیاکان» به منظور آموزش خط فارسی ویژه کودکان و نوجوانان در جمهوری تاجیکستان ،توسط دفتر فرهنگی سفارت ایران در شهر باستانی خجند گشایش یافت.

shock drop air force 1 full uv reactive | WS327KA - Buy now New Balance 327 SEASONAL CLASSIC - adidas edge lux 120111741 black edition release

به گزارش روز جمعه رایزنی فرهنگی سفارت ایران در تاجیکستان، در راستای همکاریهای فرهنگی دو کشور هم زبان و هم فرهنگ تاجیکستان و ایران، نخستین «اتاق الفبای نیاکان» روز پنجشنبه در مدرسه «پیمان عزیزان» شهر خجند به منظور آموزش خط فارسی به کودکان و نوجوانان افتتاح شد.

این اقدام در راستای ترویج خط فارسی و به دنبال راه اندازی اتاقهای ایران در دانشگاههای تاجیکستان و برگزاری دوره های آموزش خط فارسی برای دانشجویان و بزرگسالان صورت گرفته است.

در مراسم افتتاح این اتاق « عبدالجبار غنی زاده » از مسوولان فرهنگی تاجیکستان، ضمن تشکر از دفتر فرهنگی سفارت ایران برای کمک به تأسیس اتاق الفبای نیاکان گفت: هدف از گشایش چنین مراکزی ایجاد فضای مناسب برای آموزش بهتر الفبای نیاکان و فراهم کردن زمینه های آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با فرهنگ و تمدن اجدادشان است.

وی با تأکید بر مشترکات فرهنگی دو کشور ایران و تاجیکستان گفت: مردم دو کشور از قدیم نه تنها پیوندهای دوستی بلکه پیوندهای خویش و تباری داشته اند و ما مردمان هم زبان و هم فرهنگ بوده و هستیم و امید است با تشکیل اتاق الفبای نیاکان، بتوانیم گام های مؤثری را در جهت آموزش تاریخ، تمدن و فرهنگ نیاکان برداریم و نونهالان تاجیکستان را با پیشینه و فرهنگ غنی خویش آشنا کنیم.

'مسعود احمدوند' وابسته فرهنگی ایران در خجند در مراسم گشایش این مرکز آموزشی درباره روابط نیک و صمیمانه دو کشور تاجیکستان و ایران در زمینه های مختلف صحبت و خاطرنشان کرد، روابط امروز دو ملت از یک گذشته درخشان سرچشمه می گیرد و اتاق الفبای نیاکان پنجره ای است که از طریق آن فراگیران می توانند به این سرچشمه غنی دسترسی آسان تری داشته باشند.

احمدوند افزود: در اتاق الفبای نیاکان علاوه بر اینکه دانش آموزان از کتابخانه ای با کتاب های داستان به خط فارسی استفاده می کنند با حمایت مدیر و معلمان، برنامه های مختلفی از قبیل گرامیداشت بزرگان علم و ادب مانند رودکی، حافظ، سعدی، کمال خجندی، محافل مختلف ادبی، آزمون حفظ اشعار، برگزاری کلاس های آموزش الفبای نیاکان و نمایش فیلم های مناسب کودکان و نوجوانان، تدارک داده می شود.

در ادامه این مراسم گروهی از دانش آموزان با خواندن بخش هایی از کتاب های اهدایی این نمایندگی، قرائت اشعاری از شاهنامه و اجرای مسابقه در خصوص تاریخ ادبیات فارسی آموخته های خود را به حضار عرضه کردند.

علیرغم فرهنگ و زبان مشترک دو کشور ایران و تاجیکستان، به علت اینکه خط در تاجیکستان سیریلیک است، نسل نو در تاجیکستان عموماً قادر به خواندن متون فارسی نیستند و امکان آشنایی با پیشینه فرهنگی و اندیشه های مشاهیر و بزرگان خود را آنگونه که باید، ندارند.

چندی است با هماهنگی و همکاری مراکز فرهنگی ایران و تاجیکستان اقدامات موثری در راستای ترویج خط فارسی در تاجیکستان انجام گرفته که ایجاد اتاقهای ایران در دانشگاهها و اینک راه اندازی اتاق الفبای نیاکان در مدارس تاجیکستان از آن جمله است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه